لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

خبر ها

دو پولیس در اثر یک حمله انتحاری در شهر پشاور کشته شدند

شماری از نیروهای پاکستان - عکس از آرشیف
شماری از نیروهای پاکستان - عکس از آرشیف

در نتیجۀ تیراندازی و حملات انتحاری در منطقه باره در پشاور دو پولیس کشته وده تن دیگر به شمول غیرنظامیان زخمی شده اند.

اکبرخان آفریدی رئیس ماموریت پولیس باره به بخش مشال رادیو اروپای آزاد گفت که این حمله صبح امروز پنجشنبه از سوی دو نفر شد.

وی افزود که نخست تیراندازی شد و سپس هر دو مهاجم در تفاوت زمانی خود را منفجر کردند.

هدف یک شعبۀ ضد تروریزم دریک ساختمان پولیس بوده که به گفته مقامات ۵ نفر از جمله زخمیان پولیس اند.

قبل از این ظهیر آفریدی یک سخنگوی پولیس در منطقه گفته بود که یک بخش ساختمان در اثر انفجار‌ها تخریب شده است.

هنوز کدام گروهی مسئولیت این حمله را بدوش نگرفته ولی تحریک طالبان پاکستان در گذشته مسئولیت چنین حملات را پذیرفته است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

طالبان: شماری از اعضای داعش به شمول یک تبعۀ تاجیکستان را بازداشت کردیم

عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

حکومت طالبان اعلام کرده‌است که شماری از اعضای شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) را، که شامل یک تبعۀ تاجکستانی می‌شود، بازداشت کرده‌است. به گفتۀ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، این افراد در حمله‌ای که بر کارکنان ریاست نظارت و تعقیب فرمان‌ها (لوی سارنوالی قبلی) در تاریخ ۱۲ سنبله انجام شد، دست داشتند. در آن حمله، به گفتۀ طالبان، ۶ نفر کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند.

با این حال، انجمن سارنوالان افغانستان اعلام کرده‌بود که در این حمله، دست‌کم ۱۶ سارنوال افغان جان خود را از دست دادند.

ذبیح‌الله مجاهد همچنین مدعی شده‌است که اعضای مسلح شاخۀ خراسان داعش در نتیجۀ عملیات طالبان از افغانستان بیرون رفته و اکنون در مناطق بلوچستان و خیبرپختونخوا در پاکستان کمپ‌های آموزشی دارند و حملات خود در افغانستان را از آنجا برنامه‌ریزی می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد افزوده که افراد بازداشت شده در شماری از حملات دیگر در کابل و برخی مناطق دیگر از جمله حمله بر گردشگران در بامیان دست داشتند.

مجاهد مدعی شده که افراد مسلح شاخۀ ولایت خراسان داعش به کمک‌ برخی سازمان‌های استخباراتی به بلوچستان و خیبرپختونخوا منتقل شدند.

او همچنان ادعا کرده که اکنون این گروه در این مناطق کمپ‌های آموزشی دارد و از این جای‌ها به افغانستان و برخی کشورهای دیگر حمله می‌کند.

تعداد قربانیان سیلاب‌های اخیر در نیپال به ۱۹۲ نفر افزایش یافته است

عملیات نجات در کتمندو همچنان در حال انجام است
عملیات نجات در کتمندو همچنان در حال انجام است

تعداد قربانیان سیلاب‌های اخیر در نیپال به ۱۹۲ نفر افزایش یافته است.

خبرگزاری فرانس‌پرس نوشته است که تلاش‌های نجات همچنان در اطراف پایتخت کتمندو ادامه دارد و بر اساس گزارش‌ها، حدود ۳۰ نفر همچنان مفقود هستند.

نپال که کشوری کوهستانی است، شنبه گذشته شاهد سیل و رانش شدید زمین بود.

پولیس نیز از گروه‌های امدادی درخواست کمک کرده و مقامات اعلام کرده‌اند که مکاتب مناطق سیل‌زده را برای سه روز آینده تعطیل کرده‌اند.

تظاهرات در پاکستان در اعتراض به کشته شدن نصرالله به خشونت کشیده شد

تظاهرات در شهر کراچی پاکستان در پی کشته شدن حسن نصرالله، این تظاهرات به خشونت گرائید.
تظاهرات در شهر کراچی پاکستان در پی کشته شدن حسن نصرالله، این تظاهرات به خشونت گرائید.

تظاهرات در پیوند به کشته شدن رهبر حزب‌الله در شماری از شهرهای پاکستان به خشونت کشیده شد.

در درگیری با پولیس دست‌کم ۱۷ پولیس پاکستانی و ۱۰ معترض زخمی شدند.

اسرائیل به تاریخ ۲۷ سپتامبر در حمله بر جنوب بیروت، حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله را کشت.

امریکا حزب‌الله را یک گروه تروریستی می‌داند و اتحادیۀ اروپا هم بخش نظامی این گروه را در فهرست سیاهش قرار داده است. بخش سیاسی حزب‌الله نمایندگانی در پارلمان لبنان دارد.

روز یک‌شنبه در کراچی پاکستان، مجلس وحدت مسلمین و برخی گروه‌های شیعی در واکنش به کشته شدن حسن نصرالله تظاهرات کردند.

تظاهرات پس از آن به خشونت کشیده شد که مردم می‌خواستند به مقابل قنسولگری امریکا بروند، اما پولیس و نیروهای "رنجرز" پاکستان جلو آنان را گرفتند.

سناتور امریکایی: بمب استفاده شده برای کشتن نصرالله ساخت امریکا بود

رئیس کمیتۀ فرعی خدمات دفاعی سنای امریکا؛ مارک کیلی
رئیس کمیتۀ فرعی خدمات دفاعی سنای امریکا؛ مارک کیلی

رئیس کمیتۀ فرعی خدمات دفاعی سنای امریکا می‌گوید، بمبی که اسرائیل برای هدف قرار دادن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان استفاده کرده، ساخت امریکا است.

مارک کیلی روز یک‌شنبه به "NBC" گفت که اسرائیل در حملۀ روز جمعۀ گذشته از بمب ۲۰۰۰ پوندی (۹۰۰ کیلویی) که از جمله بمب‌های مارک ۸۴ است، استفاده کرده است.

در این حمله حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله و بیشتر اعضای رهبری این گروه کشته شدند.

امریکا حزب‌الله را یک گروه تروریستی می‌داند و اتحادیۀ اروپا هم بخش نظامی این گروه را در فهرست سیاهش قرار داده است. بخش سیاسی حزب‌الله نمایندگانی در پارلمان لبنان دارد.

این نخستین بار است که یک سناتور بلندپایۀ امریکا دربارۀ استفاده از بمب امریکایی علیه حزب‌الله صحبت می‌کند.

اسرائیل تا به حال نگفته که از چه مهمات و تسلیحاتی برای کشتن حسن نصرالله استفاده کرده است.

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) هم تا به حال دربارۀ این اظهارات مارک کیلی چیزی نگفته است.

یک شهروند افغانستان در نتیجۀ شلیک مرزبانان ایرانی کشته شد

سرباز مرزبان ایرانی
سرباز مرزبان ایرانی

یک شهروند افغانستان در نزدیکی های مرز ایران و افغانستان با شلیک یک سرباز مرزبان ایرانی کشته شده است.

این رویداد در نزدیکی مرز ایران با افغانستان در ولایت نیمروز رخ داده است.

گل محمد قدرت، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در نیمروز روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت که این افغان می‌خواست به گونۀ غیرقانونی وارد ایران شود که از سوی مرزبانان ایرانی هدف قرار گرفت.

روز گذشته برخی رسانه‌های داخلی گزارش دادند که پس از این رویداد گذرگاه راه ابریشم در نیمروز میان افغانستان و ایران بسته شده است.

اما مسئولان محلی طالبان می‌گویند که این گذرگاه برای ساعت‌های محدود و به دلیل مشکل تخنیکی بسته شده بود و دوباره به روی ترانزیت باز شده است.

اجساد ۹ پناهجو از میان ۴۸ پناهجوی ناپدید شده در آب‌های نزدیک به جزیره ال هیرو اسپانیا پیدا شد

به تازگی ۴۸ پناهجوی غیرقانونی در اب‌های اسپانیا غرق شده‌اند.
به تازگی ۴۸ پناهجوی غیرقانونی در اب‌های اسپانیا غرق شده‌اند.

گروه‌های نجات صبح امروز (یکشنبه) جستجو برای یافتن حدود ۴۸ پناهجوی غیرقانونی ناپدید شده در آب های نزدیک به جزیره ال هیرو اسپانیا را، آغاز کردند.

پس از غرق شدن کشتی پناهجویان در این منطقه، تاکنون اجساد ۹ نفر از جمله یک کودک پیدا شده است.

گروه‌های نجات توانستند که ۲۷ نفر از این پناهجویان را که می خواستند از افریقا خود را به اسپانیا برسانند، نجات دهند.

گفته می شود که ۸۴ نفر در قایق بودند.

به گفته مقامات اسپانیایی، مهاجران شامل شهروندان مالی، موریتانیا و سنیگال هستند.

پولیس ترکیه،۱۰ پناه‌جوی غیرقانونی افغان را در شهر وان دستگیر کرد

پولیس ترکیه
پولیس ترکیه

پولیس ترکیه روز شنبه (۷ میزان) در شهر ساکاریا، ۱۰ پناه‌جوی غیرقانونی افغان را دستگیر کرده است. به گزارش رسانه های محلی، این افراد به‌صورت غیرقانونی وارد ترکیه شده بودند و می‌خواستند از شهر وان به استانبول بروند.

عملیات پولیس پس از دریافت اطلاعات در منطقه هندک انجام شد. به گفته پولیس در جریان این عملیات، سه نفر به اتهام قاچاق انسان بازداشت شدند که از این تعداد، یکی آزاد شد و دو نفر دیگر به مقامات قضایی تحویل داده شدند.

در انفجاری که روز شنبه (۷ میزان) در منطقه باجور، ایالت خیبر پختونخواه پاکستان رخ داد، حداقل ۳ پولیس زخمی شدند. این انفجار در هنگام عبور یک موتر پولیس از روی بمب کنار سرک رخ داد.

به گفته عبدالعزیز خان، مسئول پولیس منطقه خار، این حمله موتر شاهپور خان، آمر پولیس منطقه بهایی‌چینه، را هدف قرار داده بود. ایالت‌های خیبر پختونخواه و بلوچستان از جمله مناطق ناآرام پاکستان هستند که بیشتر حملات در خیبر پختونخواه توسط تحریک طالبان پاکستان و در بلوچستان توسط جدایی‌طلبان بلوچ انجام می‌شود.

تیم ملی کریکت افغانستان در ماه نوامبر با برگزاری سه مسابقه پنجاه آوره به مصاف بنگله‌دیش می‌رود

تیم های کریکت افغانستان و بنگله‌دیش
تیم های کریکت افغانستان و بنگله‌دیش

تیم ملی کریکت افغانستان با بنگله دیش سه مسابقه پنجاه آوره برگزار می کند. کریکت بورد افغانستان امروز یکشنبه هشتم میزان در صفحه رسمی فیسبوک اش اعلام کرد که افغانستان در ماه نوامبر از تیم بنگله دیش در سه بازی یک روزه بین المللی کریکت "پنجاه آوره" در امارات متحدۀ عربی میزبانی خواهد کرد.

اولین مسابقه افغانستان به تاریخ شانزدهم عقرب و به روز چهارشنبه مقابل این تیم انجام میشود، دومین مسابقه میان آنان به روز شنبه نوزدهم عقرب انجام خواهد شد و هردو تیم آخرین رقابت شانرا به روز دوشنبه ۲۱ عقرب برگزار خواهند کرد.

تیم ملی کریکت افغانستان اخیرأ در یک سلسله رقابتهای یک روزه بین المللی با انجام سه بازی مقابل تیم قدرتمند افریقای جنوبی در دو بازی پیروزی شد و با پذیرفتن یک شکست، برای اولین بار مقابل این تیم در یک تورنمنت رسمی شورای بین المللی کریکت برنده شد و جام قهرمانی را بدست آورد.

تیم ملی کریکت افغانستان هیچ گاهی قبل از این سلسله از رقابتها مقابل افریقای جنوبی به پیروزی نرسیده بود و در جام جهانی سال ۲۰۲۳ نیز موفق به شکست تیم افغانستان شده بود.

دو مسابقۀ حساس در مرحله یک چهار رقابت‌های جام جهانی فوتسال، امروز برگزار می‌شود

مسابقات جام جهانی فوتسال ازبیکستان
مسابقات جام جهانی فوتسال ازبیکستان

امروز یکشنبه هشتم میزبان دو مسابقه حساس مرحلۀ یک چهارم نهایی در جام جهانی فوتسال برگزار میشود.

در مرحلۀ یک چهارم نهایی جام جهانی فوتسال، امروز یکشنبه هشتم میزان دو شهر بخارا و تاشکند میزبان دو مسابقه حساب در این مرحله است. تیم های برازیل و مراکش ساعت پنج عصر به وقت کابل در شهر بخارا مقابل هم قرار می گیرند که برنده آن به نیمه نهایی جام جهانی صعود خواهد کرد.

در مسابقه دوم تیم های اوکراین و ونزویلا در شهر تاشکند ازبکستان ساعت هفت و نیم شام به وقت افغانستان و در سالون هومو مقابل هم مسابقه میدهند که برنده این مسابقه به جمع چهار تیم برتر جام جهانی صعود خواهد کرد.

فردا دوشنبه نهم میزان نیز دو مسابقه مهم دیگر در مرحلۀ یک چهارم نهایی جام جهانی فوتسال انجام میشود که فرانسه و پاراگوای ساعت پنج عصر به وقت کابل شهر بخارا مقابل هم قرار می گیرند و در رقابت دوم که ساعت هفت و نیم شام به وقت افغانستان در شهر تاشکند برگزار میشود، تیم های آرجنتین و قزاقستان باهم دیدار می کنند.

برندگان دو مسابقه فوق به نیمه نهایی صعود خواهند کرد، دور نیمه نهایی به روز های چهارشنبه و پنجشنبه که مصادف به یازدهم و دوازدهم میزان میشود در شهر تاشکند و در سالون ورزشی هومو انجام میشود که برندگان آن دو تیم دور نهایی جام جهانی فوتسال را مشخص خواهند ساخت.

دهمین دورۀ جام جهانی فوتسال از تاریخ ۲۴ سنبله با اشتراک ۲۴ تیم برتر جهان به میزبانی سه شهر ازبکستان آغاز شد و الی پانزدهم میزان ادامه خواهد داشت.

برازیل با پنج قهرمانی، اسپانیا با دو قهرمانی و آرجنتین و پرتگال هردو با یک قهرمانی تنها تیم های هستند که موفق به کسب جام قهرمانی فوتسال جهان شده اند.

تیم ملی فوتسال افغانستان نیز در این جام برای اولین بار حضور داشت و با یک پیروزی مقابل آنگولا و انجام یک بازی چشم نواز مقابل آرجنتین و پذیرفتن شکست مقابل اوکراین، موفق شد که به دور حذفی صعود کند و اما از تیم پاراگوای در وقت های اضافه سه بر یک شکست خورد و از دور این رقابتها کنار رفت.

وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا خواستار آتش‌بس فوری میان اسرائیل و حزب الله شدند

بیرق‌های فرانسه و بریتانیا
بیرق‌های فرانسه و بریتانیا

وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا روز شنبه (۷ میزان) پس از گفتگوهای جداگانه با نجیب میقاتی، صدراعظم لبنان، خواستار آتش‌بس فوری میان اسرائیل و حزب الله شدند.

ژان نویل باروت، وزیر امور خارجه فرانسه خواستار توقف فوری حملات هوایی اسرائیل به لبنان شد و تأکید کرد که کشورش مخالف عملیات زمینی اسرائیل در لبنان است.

وی همچنین در اعلامیه‌ای از ایران و حزب الله خواست از هرگونه اقدامی که موجب بی‌ثباتی بیشتر در منطقه شود، خودداری کنند.

همزمان، دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، «نیاز به آتش‌بس فوری برای پایان دادن به خونریزی» را تکرار کرد و در صفحه ایکس تویتر سابق نوشت که «راه حل دیپلماتیک تنها راه لبنان و اسرائیل است که می‌تواند امنیت و ثبات را به مردم خود بازگرداند».

در این حال جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز شنبه در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله زمینی اسرائیل به لبنان گفت که اکنون زمان آتش‌بس است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG