لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

مایک مک کال: سفر های مقامات امریکایی به افغانستان مشروعیت دادن به حکومت طالبان است


 مایک مک کال رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا
مایک مک کال رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

مایک مک کال رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا از حزب جمهوریخواه روز دوشنبه در یک نامه به انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ این کشور از سفرمقام‌های امریکایی به افغانستان شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

وی در این نامه سفرهای مقام‌های امریکایی را به افغانستان به معنای مشروعیت دادن به حکومت طالبان خوانده است.

مک کال با آن که در این نامه به وزیر خارجۀ امریکا در بارۀ این سفرها جزییات نداده، اما گفته است که رفتار طالبان با وجود تعامل با امریکا، پس از گرفتن قدرت در افغانستان بدتر شده است.

آقای مک کال در بخشی از نامۀ خود نوشته است:

"امروز به گروگان‌گیری امریکایی‌ها ادامه می‌دهد، تلاش‌ها برای کمک‌های بشری را گدود ساخته، مقام‌های گروه القاعده را به پست‌های حکومتی تعیین می‌کنند و قوانین زیاد سختگیرانه را بر دختران و زنان تطبیق می‌کنند، از جمله این که دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش منع کرده اند، امریکا به رهبری جامعه جهانی باید خواهان اصلاحات شود نه عادی‌سازی رژیم طالبان "

آخرین روز حضور نیروهای امریکایی در میدان هوایی کابل که بسیاری از مقامات امریکایی از آن به عنوان خروج پر هرج و مرج یاد کرده اند
آخرین روز حضور نیروهای امریکایی در میدان هوایی کابل که بسیاری از مقامات امریکایی از آن به عنوان خروج پر هرج و مرج یاد کرده اند

مک مک کال در ادامۀ نامه نوشته است که پس از بیرون شدن ایالات متحدۀ امریکا از افغانستان، مقام‌های حکومت امریکا به این کشور سفر نمی‌کردند و بجای آن هرهفته با نمایندگان طالبان در قطر ملاقات می‌کردند.

به گفتۀ او ، این نشست‌های هفته‌وار تعامل بیش از نیاز میان امریکا و طالبان را فراهم می‌کرد.

او افزوده که اما اخیراً سفر مقام‌های وزارت خارجۀ امریکا به افغانستان آغاز شده که به گفتۀ او به روند عادی‌سازی رژیم طالبان کمک می‌کند.

رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در نامۀ خود نوشته است که به دلیل حمایت فعال طالبان از القاعده و سرکوب بی‌رحمانۀ دختران و اقلیت‌ها از سوی آنان، حکومت طالبان را هیچ کشوری به رسمیت نمی‌شناسد.

به گفتۀ او، سفرکردن بخاطر ملاقات با طالبان به افغانستان به حکومت کنونی آنان مشروعیت خواهد داد.

عمر داوودزی
عمر داوودزی

در همین حال عمر داوودزی، یکی از مقام‌های حکومت پیشین جمهوریت و فعال سیاسی می‌گوید، ممکن امریکا با طالبان روابط استخباراتی داشته باشد، اما با توجه به عملکرد طالبان روابط دیپلوماتیک یک مسالۀ دور از واقعیت معلوم می‌شود.

آقای داوودزی به روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت:

"اگر روابط استخباراتی داشته باشند این در حساب نیست، بخاطری که هر مملکت این کار را می‌کند، اما به فکر من روابط دیپلوماتیک در هیچ سطحی وجود ندارد، نه تنها این که امریکا بلکه تمام اروپا و کشورهای عضو ناتو و حکومت‌ها یک نوع تحت فشار قرار دارند تا سطح تعامل‌شان با طالبان را کمتر کنند، بخاطری که اخیراً اقدامات غیرمسئولانه می‌کنند و بیانات غیرمسئولانه می‌دهند."

سخنگویان حکومت طالبان به پرسش‌های رادیوآزادی در بارۀ سفر مقام‌های امریکایی به افغانستان پاسخ ندادند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پیش از این بارها خواهان تعامل خوب با امریکا و دیگر کشورها شده است.

XS
SM
MD
LG