لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

وزارت خارجه امریکا: دیدار با مقامات طالبان بیانگر تغییر سیاست ما در قبال طالبان نیست


ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحد امریکا
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحد امریکا

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید که دیدار نمایندگان ویژه امریکا با طالبان به معنی مشروعیت و یا به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست.

ودانت پاتل معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در یک نشست خبری در واشنگتن با توجه به دیدار نمایندگان ایالات متحده با طالبان در دوحه تأکید کرد که این دیدار نشان‌دهنده تغییر در سیاست ایالات متحده در قبال طالبان نیست.

آقای پاتل می‌افزاید: "سفر نماینده ویژه توماس وست و رینا امیری نشان‌دهنده تغییر در سیاست ایالات متحده نیست. ما واضح گفته ایم زمانی‌که منافع امریکا باشد، تعامل مناسبی خواهیم داشت. این اصلاً به معنی به رسمیت شناختن، عادی شدن رابطه با طالبان و مشروعیت آنان نیست."

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا تأکید کرد که عقب‌گرد وضعیت افغانستان، نقض گسترده حقوق بشر از سوی طالبان و‌ به حاشیه راندن زنان و دختران افغان همچنان از نگرانی‌های مهم ایالات متحده امریکا است.

این در حالی‌ است که در آستانه دو ساله‌گی حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، وزارت خارجه امریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که توماس وست نماینده خاص امریکا برای افغانستان و رینا امیری نماینده خاص این کشور در بخش زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان در سفر به قزاقستان و قطر در دوحه با نمایندگان طالبان و متخصصان تکنوکرات از وزارتخانه‌های کلیدی افغانستان دیدار خواهند کرد تا در مورد منافع حیاتی در افغانستان گفت‌وگو کنند.

وزارت خارجه حکومت طالبان نیز با تأیید دیدار پیشرو می‌گوید که هیئتی به ریاست امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان برای گفت‌وگو با مقامات امریکایی به قطر می‌رود.

هرچند وزارت خارجه امریکا می‌گوید که اولویت در این گفت‌وگو‌ها شامل حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار عادلانه و شرافتمندانه با تمام افغان‌ها به شمول زنان و دختران، مسائل امنیتی و تلاش برای مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر خواهد بود، اما عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان روز پنجشنبه در توییتی گفته که در این گفت‌وگوها حذف تحریم‌ها و لیست سیاه، آزادسازی ذخایر بانکی افغانستان و بحث نقض حریم هوایی افغانستان در اولویت قرار خواهد گرفت.

به‌گفته بلخی، هیئت طالبان همچنان با برخی از مقامات قطر در مورد روابط دوجانبه نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

طارق فرهادی یکی از آگاهان سیاسی
طارق فرهادی یکی از آگاهان سیاسی

با این حال طارق فرهادی یکی از آگاهان سیاسی می‌گوید که با توجه به "پالیسی‌های شدید" طالبان به رسمیت شناختن حکومت طالبان ممکن نیست: "طالبان در حالی‌که این‌طور فشار را روی زنان و دختران آوردند که حق تعلیم نیست، حق کار نیست، حق آرایش نیست، این‌طور یک رژیم را کشورهای غربی به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسند. مقاصد خود را کشورهای غربی می‌توانند که تحقق ببخشند که او کنترل تروریزم از افغانستان است، اما به رسمیت شناختن حکومت طالبان نظر به پالیسی‌های شدیدی‌که طالبان آوردند روی حقوق زنان در این وقت ممکن نیست و نقص کل این‌ها به مردم افغانستان می‌رسد."

نمایندگان خاص امریکا برای افغانستان پیش از گفت‌وگوها با مقام‌های طالبان در دوحه، در ‌آستانه پایتخت قزاقستان در اجلاس سازمان بنام (C5+1) اشتراک می‌کنند.

این سازمان که شامل کشورهای قزاقستان، قرغزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است، در همین چوکات با امریکا روابط مشترک خود را تعقیب می‌کنند.

نمایندگان ایالات متحده امریکا در آستانه با نمایندگان جامعه مدنی هم می‌بینند و در مورد تقویت و رشد اقتصادی بانوان در افغانستان و قزاقستان نیز صحبت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG