لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

مقامات امریکا و طالبان روی موضوعات اقتصادی، امنیتی و حقوق زنان در دوحه گفتگو می‌کنند


توماس وست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان و رینا امیری نماینده ویژه این کشور در بخش زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان
توماس وست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان و رینا امیری نماینده ویژه این کشور در بخش زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید که دو دیپلمات امریکايی برای ملاقات با طالبان و تکنوکرات‌های افغان به قزاقستان و دوحه رهسپار شده اند.

در اعلامیه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا که دیروز چهارشنبه (چهارم اسد) نشر شد آمده است که این سفر توماس وست نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و رینا امیری نماینده خاص این کشور در بخش زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان پنج روزه خواهد بود.

به نوشته اعلامیه، این مقام های امریکایی اول در ‌آستانه پایتخت قزاقستان در اجلاس سازمان بنام (C5+1) اشتراک می‌کنند.

این سازمانی است که در آن پنج کشور آسیای میانه (قزاقستان، قرغزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) اشتراک دارند و در همین چوکات با امریکا روابط مشترک خود را تعقیب می‌کنند.

نمایندگان ایالات متحده امریکا در آستانه با نمایندگان جامعه مدنی هم می‌بینند و در مورد تقویت و رشد اقتصادی بانوان در افغانستان و قزاقستان صحبت می‌کنند.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید بعد از آستانه این دیپلمات‌ها به دوحه پایتخت قطر می‌روند و در آنجا به گفته آنها با مقامات وزارت‌های کلیدی حکومت طالبان ملاقات می‌کنند.

مسایل مورد بحث آنها در این جا ثبات اقتصادی و رفتار مناسب با افغان‌ها از جمله زنان و دختران است.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید نمایندگان دو طرف روی مسائل امنیتی و جلوگیری قاچاق مواد مخدر هم تبادل نظر می‌کنند.

رادیو آزادی تلاش کرد که در این مورد از دفتر سیاسی طالبان در قطر و یا سخنگویان دیگر آنها معلومات به دست آورد اما تا نشر این گزارش پاسخی از آنها بدست نیاورد.

تا حال چنین معلوم نمی‌شود که ملاقات نمایندگان امریکا در دوحه با نمایندگان حکومت طالبان کدام تغییری را در موقف امریکا در برابر طالبان ایجاد خواهد کرد.

امریکا که در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ موافقتنامه را با طالبان در دوحه امضا کرد مانند کشورهای دیگر جهان حکومت طالبان را تا حال به رسمیت نشناخته است.

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا قبل از این گفته بود اگر طالبان از تصامیم خود در مورد محدودیت‌های وضع نموده بر زنان عقب نشینی نکنند، این کار برای طالبان تاوان بزرگ خواهد داشت.

علاوه بر ایالات متحده امریکا و کشورهای دیگر غربی، سازمان ملل متحد هم به وضاحت به طالبان گفته که اگر تعامل و به رسمیت شناختن می‌خواهند باید فرمان‌های صادر کرده در مورد محدودیت کار و تعلیم زنان را لغو کنند.

بعد از برگشت طالبان به قدرت در اواسط ماه اگست سال ۲۰۲۱ دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده اند همچنان در دسمبر سال ۲۰۲۲ حکومت طالبان دروازه‌های پوهنتون‌ها را تا امر ثانی به روی تمام دانشجویان دختر بست.

در کنار این‌ها، حکومت طالبان زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی و تمام موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی بشمول ادارات محلی ملل متحد در افغانستان منع کرده است.

به اساس دستور رهبر طالبان آرایشگاه‌های زنانه هم در سرتاسر افغانستان مسدود شدند که گفته می‌شود تعداد آنها به ۱۲ هزار می‌رسید.

طالبان آرایشگران را "دست بسته" از آرایشگاه ها بیرون کشیدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

اما طالبان از سوی خود نگرانی‌های جامعه جهانی را در رابطه به حقوق زنان در افغانستان بیجا خوانده می‌گویند که آنها طبق شریعت اسلامی و عنعنات افغانی حقوق زنان را رعایت می‌کنند.

یک تعداد از مقامات مهم طالبان و یک تعداد علمای دینی کار و تعلیم را حق مشروع زنان و دختران می‌دانند و گاه گاهی بر فرمان‌های رهبر طالبان در این موارد انتقاد می‌کنند.

در کمتر از سه هفته دیگر دو سالگی برگشت طالبان به قدرت تکمیل می‌شود، ولی تا هنوز هم معلوم نیست که طرح طالبان برای تعلیم و کار زنان چیست و کدام نشانه هم وجود ندارد که چه تغییری در تعامل جهانی با طالبان رونما خواهد شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG