لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

فروشنده گان وسایل برقی در کابل: بازار فروش کم رنگ است٬ مردم توان خرید ندارند


یکی از دکان های فروش وسایل برقی در کابل
یکی از دکان های فروش وسایل برقی در کابل

درحالی که شدت گرمای هوای شهر کابل در روزهای آینده تا ۳۵ درجه نیز پیش‌بینی شده و نیاز بیشتری به وسایل سرد کننده دیده می‌شود، اما شماری از فروشندگان وسایل برقی به ویژه وسایل سردکننده از کاهش فروشات‌شان شکایت دارند.

این دکانداران که در جادۀ نادرپشتون انواع مختلف وسایل برقی سرد کننده از جمله پکه، یخچال، فریزر و کولر را به فروش می‌رسانند، می‌گویند، نسبت به سال‌های اخیر حکومت جمهوریت فروشات‌شان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بشیراحمد یکی از این دکانداران به رادیو آزادی گفت:

"چون در آن وقت شرکت‌ها و دفاتر سکتور خصوصی زیاد بود و دیگر خانواده‌ها اقتصادشان خوب بود همه کارمند بودند برای ما سفارش می‌دادند، وسایل برقی از قبیل پکه، یخچال، ایسی خریداری می‌کردند، اما حالا اقتصاد خوب ندارند و کار ما هم پنجاه درصد کاهش یافته است."

عمر دیگر فروشندۀ وسایل برقی نیز شکایت مشابهی دارد و می‌گوید، اکنون که هوا به شدت گرم است و باید فروشات خوبی داشته باشد، اما فروشات‌اش خوب نیست.

"من در جادۀ نادرپشتون دکان فروش یخچال، فریزر، پکه و دیگر وسایل برقی دارم، از صبح که می‌آیم در دکان می‌باشم، هیچ کار نیست، همین کرایۀ دکان سرخود ما تاوان می‌شود، وقتی اقتصاد مردم خوب نباشد و پکه و یخچال خریده نتوانند ما چه رقم خرچ خانه و کرایۀ دکان را بکشیم."

درجه حرارت در کابل بلند رفته و مردم امکانات اندکی در اختیار دارند
درجه حرارت در کابل بلند رفته و مردم امکانات اندکی در اختیار دارند

این دکان داران می‌گویند که در سال‌های گذشته در فصل تابستان بازار فروشات‌شان زیاد گرم بود.

در همین حال شماری از باشندگان شهر کابل که در حکومت گذشته کاروبار خوب داشتند و حالا بیکار هستند و یا اقتصادشان خوب نیست، می‌گویند که نمی‌توانند وسایل سرد کننده را با قیمت بلند بخرند.

مردم توان خرید وسایل برقی را ندارند و در برخی مواقع برق هم نیست که از آن استفاده کنند

مسیح یک تن از آنان به رادیو آزادی گفت:

"امسال هوا بسیار گرم است، ما توان خریدن یخچال، کولر و حتی پکه را هم نداریم، باز اگر یکی از این‌ها را خریداری کنیم، برق نیست که استفاده کنیم، دیگر همین مشکلات است فعلا."

ماه جبین، دیگر باشندۀ شهر کابل که در حکومت پیشین جمهوریت خود وهمسرش وظیفه رسمی داشتند، می‌گوید که حالا در خانه بیکار هستند.

او گفت که با توجه به مشکلات اقتصادی تأمین وسایل برقی سرد کننده دشوار است:

"مردهای ما در خانه هستن و خودم هم از وظیفه برکنار شدیم، فعلاً ما در گرمای تابستان قرار داریم برق منظم وجود ندارد، توان روشن کردن جنراتور خریدن سولر را نداریم، بیشتر مردم توان استفاده از پکه را حتی ندارند همه مشکلات اقتصادی دارند."

این باشندگان کابل می‌گویند، از مجبوریت و نداشتن یک اقتصاد خوب مجبور هستند که در این روزها و شب‌ها شدت گرما را تحمل کنند.

بر اساس گزارش‌ سازمان‌های بین‌المللی، با حاکمیت دوبارۀ طالبان وضعیت افغانستان خراب شده و این وضعیت تمام بخش‌ها را متاثر ساخته است.

XS
SM
MD
LG