لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

‌آسیب دیده گان سیلاب در ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان به کمک های فوری نیاز دارند


تصویر آرشیف: تخریبات ناشی از سیلاب ها در پروان
تصویر آرشیف: تخریبات ناشی از سیلاب ها در پروان

خانواده های آسیب دیده از سیلاب های اواخر هفته گذشته در ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان میگویند با مشکلات رویه رو اند و به کمک نیاز دارند.

محمد حسین صمدی ۲۸ ساله مانند شمار دیگری از خانواده های آسیب دیده در روستای چهارده ولسوالی سیاه گرد خانه و زمین های زراعتی اش را ازدست داده است. وی میگوید:

"فعلاً در خانه ای دیگر زندگی می کنیم. بسیار سیلاب شدید و وحشتناک بود،راه های مواصلاتی را به روی ما بسته. آب آشامیدنی درست نداریم. تا حال برای ما رسیده گی و کمک صورت نگرفته است. از موسسات داخلی و خارجی خواهشمندیم که برای ما رسیدگی کنند."

فواد قدیری یکی دیگر از این آسیب دیده گان است . او در روستای درهٔ خِشکی ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان زندگی میکرد که سیلاب زندگی اش را دگر گون کرد . وی میگوید:

«سیلاب در دره غوربند جاری شد که آسیب های هنگفتی برای ما و هموطنان ما رسانیده است. دره چهارده،قمچاق،قول لچ،دره خشکی که ما در آن زنده گی می کنیم زیاد آسیب دیده. مردمی که نزدیک دریا بودند زیاد متضرر شده اند. به صدها جریب زمین مردم را سیلاب برده. وضعیت مردم را خراب ساخته.»

«خواست ما از دولت این است که به مردم کمک کنند. اگر آن نقدی باشد و یا این که سرپناه برای شان جور می کنند،تنها منبع درآمد چهارولسوالی و بخصوص همین سیلاب که آمده زراعت بوده و حالا همین درآمد را ندارند."

در بسیاری از مناطق افغانستان که سیلاب ها جاری شده است٬ مردم به کمک های فوری نیاز دارند
در بسیاری از مناطق افغانستان که سیلاب ها جاری شده است٬ مردم به کمک های فوری نیاز دارند

حالا فواد در صحبت با رادیو آزادی میگوید با خانواده نْه نفره اش در یکی از خانه های دوستانش در قریهٔ همجوار خود بسر میبرد .

به روز چهارشنبه هفته گذشته سیلاب ها در ولسوالی های سیاه گرد و شینواری دره غوربند پروان تلفات جانی و خسارت مالی بجا گذاشت و شماری از اجساد قربانیان این رویداد مفقود بود .

برخی از مقام های محلی طالبان در ولایت پروان گفتند که نه تن از باشنده گان ولسوالی های سیاه گرد و شینواری این ولایت به اثر سیلاب ها جان باخته اند.

ملا عزیز الله عمر قوماندان امنیه طالبان درولایت پروان به رادیو آزادی گفت ، کودکان ،زنان و مردان شامل قربانیان این رویداد اند.

وی گفت در میان قربانیان هفت تن از باشنده گان منطقه چهار ده ولسوالی سیاه گرد و دوتن دیگر از باشنده گان ولایت لغمان شامل اند که به این ولسوالی سفر کرده بودند.

مولوی غلام محمد‌جراح ولسوالی سیاه گرد پروان در این مورد از تلفات در ساحهٔ خودش در صحبت با رادیو آزادی گفت :

"حدود یکصد و پنجاه خانه به صورت کلی و قسمی تخریب شده است. بر علاوه سه صد جریب زمین زراعتی تخریب شده. و در مجموع شش نفر شهید داریم که چند نفر جسد های شان ناپدید بود آن هم پیدا شد، از طرف موسسات داخلی و خارجی هیچ نوع کمک به سیلاب زده گان نشده است،از طرف مقام ولایت با هر خانواده که شهید داده است بیست،بیست هزار افغانی کمک شده."

سه سال پیش در فصل تابستان در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان سیلاب سرازیر شد که حدود نود تن کشته و نزدیک به دوصد تن زخمی برجاگذاشت .

در برخی موارد سیلاب ها دار و ندار مردم را برده آنان مجبور شده اند به محلات دیگری کوچ کنند
در برخی موارد سیلاب ها دار و ندار مردم را برده آنان مجبور شده اند به محلات دیگری کوچ کنند

در سیلاب های اخیر ولسوالی سیاه گرد پروان نیز بگفته مقامات محلی طالبان ، علاوه بر تلفات انسانی به تعداد بیش از یکصد و‌پنجاه منزل مسکونی، سه صد جریب زمین زراعتی ، ۲۵ سربند جوی ، ۹ پل پیاده رو تخریب و ده ها مواشی تلف شده است. ولسوالی طالبان در سیاه گرد پروان میپذیرد که به مشکلات آسیب دیده گان رسیده گی لازم نشده و این خانواده ها نیاز به کمک و دست گیری دارند .

بر اساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان، در یک سال گذشته در نتیجۀ حوادث طبیعی در سراسر افغانستان حدود ۷۰۰ تن جان ‌باختند و بیش از ۷۰۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

این سیلاب‌ها در ولایات پروان، بدخشان، میدان وردک، پکتیا، پکتیکا، لوگر، دایکندی، ارزگان و زابل رخ داده است.

XS
SM
MD
LG