لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

در نشست دوحه٬ هیئت امریکایی و طالبان بیشتر روی چی مسایلی تمرکز داشته اند؟


دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر
دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر

وزارت خارجه امریکا می گوید مقامات امریکائی در ملاقات خود با هیئت حکومت طالبان در دوحه به آن نکاتی اشاره کرده اند که برای حمایت از مردم افغانستان اطمینان را بیشتر می سازد.

در روزهای ۳۰ و ۳۱ ماه جولای هیئت های دو طرف در دوحه پایتخت قطر دیدن کردند.

هیئت امریکائی در این نشست توسط نماینده حاص امریکا برای افغانستان توماس ویست ، نماینده این کشور در مورد حقوق زنان و دختران و حقوق بشر رینا امیری و شارزدافیر سفارت امریکا برای افغانستان رهبری میشد و رهبری هیئت طالبان را سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان٬ امیر خان متقی٬ به عهده داشت.

وزارت خارجه امریکا شام دیروز در یک اعلامیه گفته است که هیئت امریکا در مورد بحران بشری در افغانستان نگرانی عمیق ابراز کرد و بر ضرورت ادامه کمک های بشری از سوی ملل متحد و موسسات خیریه تاکید نمود.

طبق آمار ادارات کمک رسانی ملل متحد برای رساندن کمک های بشری به افغانستان به شمول مهیا ساختن نیازمندی های اولیه آنها به مشکل رو به رو هستند.

جریان توزیع کمک های بشری برای نیازمندان در ولایت ارزگان افغانستان
جریان توزیع کمک های بشری برای نیازمندان در ولایت ارزگان افغانستان

یک مقام برنامه صحی جهان در اواخر گفت که در افغان ۱۶ میلیون نفر نمیدانند که نوبت بعدی غذا را چه گونه تهیه خواهند کرد.

به اساس اعلامیه وزارت خارجه امریکا مقامات امریکائی از طالبان خواستند که از روشهای دست بردارند که درنتیجه آنها وضیعت حقوق بشر و بخصوص حقوق زنان و دخترن در جامعه خرابتر میشود.

از ماه اگست سال ۲۰۲۱ که طالبان به قدرت برگشتند دختران از تعلیم بالاتراز صنف ششم محروم شدند، زنان از کار در موسسات دولتی و غیر دولتی و حتی در ادارات محلی ملل متحد منع گردیدند. در اقدام تازه فشار طالبان علیه زنان، تمام آرایشگاه های زنانه در سرتاسر افغانستان مسدود شدند که گفته میشود ده ها هزار زن که یک تعداد آنها نان آور خانه های خود بودند بیکار شدند.

در اجلاس دوحه مقامات امریکائی همچنان در مورد بازداشت ها ، سرکوبی رسانه ها و محدویت مراسم مذهبی اظهار نگرانی کردند. نظر به اعلامیه همچنان ازاین خواست مردم افغانستان که نظریات شان در مورد مسیر آینده شنیده شود و به حقوق آنها احترام گردد، حمایت شده است.

جامعه جهانی حکومت طالبان را همه شمول نمی شمارد و می گوید که این حکومت از تمام اقشار جامعه نماینده گی نمی کند. اما طالبان حکومت خود را همه شمول میدانند.

به اساس اعلامیه وزارت خارجه امریکا، هیئت امریکائی در دوحه با نماینده گان دافغانستان بانک و وزارت مالیه افغانستان هم ملاقات نموده و مشکلاتی را که در وضعیت اقتصادی مردم افغانستان و سکتور بانکی آن جود دارد بررسی کردند.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا مقامات به آن معلوماتی هم توجه کرده اند که در سال روان ۲۰۲۳ درجه انفلاسیون یا تورم کاهش یافته، و صادرات و واردات در افغانستان بیشتر شده است.

در نشست دوحه در مورد مشکلات مالی و منجمد ماندن دارایی های د افغانستان بانک نیز بحث شده است
در نشست دوحه در مورد مشکلات مالی و منجمد ماندن دارایی های د افغانستان بانک نیز بحث شده است

در این مورد بانک جهانی در گزاش اخیر بررسی وضیعت اقتصادی در افغانستان که دیروز ۳۱ جولای نشر کرده نوشته است که در دو ماه اخیر در مقایسه با عین زمان در سال گذشته درجه انفلاسیون منفی بوده، عرضه کالاها کافی بود ولی تقاضا کم شده و بیش از۵۰ درصد خانواده های افغان در بر آورده ساختن معیشت و مصارف خود با مشکلات رو به رو هستند.

بانک جهانی می افزاید هرچند در تجارت افغانستان کسر مشاهده میشود ، ولی از ماه جنوری تا جولای نرخ پول افغانی در برابر اسعار خارجی بلند رفته است.

مقامات امریکائی به این هم اشاره کرده اند که طالبان به این تعهدات خود عمل می کنند که از خاک افغانستان اجازه نخواهند داد که علیه کدام کشور دیگر استفاده شود و هچنان در مورد تعهدات طالبان در رابطه با تامین امنیت سخن گفته شده است. مقامات امریکائی این را هم پذیرفته اند که در حملات تروریستی علیه مردم عام کاهش بارآمده .

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یوناما در حکومت قبلی هم تکرارا، گزارشهای را در مورد تلفات ملکی در نا امنی ها ، جنگها و حوادث به نشر میرساند و در گزاش اخیر خود نوشته است که در دوسال حاکمیت طالبان در افغانستان در حدود ۱۱۰۰ فرد ملکی کشته شده و تقریبا ۲۷۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

نظر به اعلامیه وزارت خارجه امریکا ، هیئت این کشور همچنان از طالبان خواسته که شهروندان امریکائی که توسط طالبان دستگیر شده اند، بدون قید و شرط رها شوند زیرا این عمل در راه تعامل مثبت یک مانع بزرگ ایجاد کرده است.

اما در این مورد که هم اکنون چند شهروند امریکائی در دست طالبان اسیر میباشند چیزی گفته نشده است.

در اعلامیه نشر شده از سوی وزارت خارجه امریکا در مورد تلاشهای طالبان در مبارزه بر علیه مواد مخدر اشاره شده و گفته میشود که با محدودیت های وضع شده بر کشت کوکنار در افغانستان مقدار محصول تریاک که فعلا موسم حاصل آن میباشد کاهش قابل ملاحظه صورت گرفته است. اما وزارت خارجه امریکا در مورد قاچاق و فروش مواد مخدر پروسس شده نگرانی جدی نشان داده است.

طالبان کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار را در چندین ولایت افغانستان راه اندازی کرده اند
طالبان کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار را در چندین ولایت افغانستان راه اندازی کرده اند

در اعلامیه وزارت خارجه طالبان که در مورد اجلاس دوحه دیروز نشر شد آمده است که در ملاقات باهیئت امریکائی بین دو طرف مذاکرات در مورد ایجاد اعتماد دوجانبه ، همچنان دور کردن تحریم ها و بیرون کردن نام بعضی ازرهبران طالبان از لست سیاه ، ثبات اقتصادی افغانستان، مبارزه بر علیه مواد مخدرو مسائل حقوق بشر بحث شد.

در اعلامیه وزارت خارجه طالبان آمده که تاکید طالبان بر این بود که تحریم ها و لیست های سیاه از بین برده شوند و سرمایه های د افغانستان بانک آزاد شوند.

ده ها رهبر طالبان هم اکنون در لست های سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد و امریکا قرار دارند و میلیاردها دالر سرمایه دفغانستان بانک منجمد میباشد

سخنگوی وزارت خارجه طالبان عبدالقهار بلخی در تویتر خود از این سخنان ستایش کرده است که بسیار محدودیت ها از بانکهای افغانستان برطرف شده و معاملات آنها آسان تر گردیده است.

در این مورد بانک جهانی هم در گزارش اخیر خود اشاره کرده و گفته است که تجار افغان در ماه جون گفتند که اکنون در گرفتن پول از بانکها سهولت ایجاد شده است.

XS
SM
MD
LG