لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

رینا امیری: در نشست با طالبان به تکرار بر بهبود فوری حقوق بشر در افغانستان تاکید شد


 رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان
رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان می‌گوید، به درخواست افغان‌ها برای جلوگیری از محدودیت‌های شدید در امور بشری، به‌ ویژه دختران و زنان افغان با طالبان گفتگو کرده است.

خانم امیری که در ترکیب هیئت ایالات متحدۀ امریکا حضور داشت، شب گذشته پس از دیدار دو روزه با مقام‌های طالبان در صفحۀ توییتر خود نوشت. وی در این دیدار به تکرار بر بهبود فوری وضعیت حقوق بشر در افغانستان تأکید کرد.

وی افزود که آنان خواستار رفع محدودیت‌ها علیۀ زنان و دختران و دسترسی آنان به تحصیل و کار، آزادی زندانیان، پایان مجازات جسمی و پایان دادن به فشارها بر رسانه‌ها و آزادی بیان شده اند.

نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان نیز یادآور شد که احترام به حقوق بشر برای دستیابی به امنیت، توسعۀ اقتصادی و ثبات و بهبود روابط با جامعۀ جهانی ضروری است.

این در حالیست که جامعۀ جهانی از جمله ایالات متحدۀ امریکا و سازمان ملل متحد طالبان را به نقض حقوق افغان‌ها به ویژه دختران و زنان افغان متهم کرده اند.

طالبان زنان را در افغانستان از بسیاری فعالیت های اجتماعی و تحصیل و کار محروم کرده اند
طالبان زنان را در افغانستان از بسیاری فعالیت های اجتماعی و تحصیل و کار محروم کرده اند

طالبان ادعا می‌کنند که از حقوق دختران و زنان افغان حمایت کرده‌اند، اما آنها دختران و زنان را از تحصیل، مشارکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محروم کرده‌اند. محدودیت‌هایی که در نشست دوحه روی رفع آن صحبت شده است.

سمیع یوسف زی: خواسته های جامعه جهانی از طالبان اصولی است و باید موارد حقوق بشری رعایت شود

هم امریکا و هم حکومت طالبان در مورد نشست دوحه بیانیه‌هایی را منتشر کرده اند.

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا نیز گفته است که هیئت این کشور به شمول تام ویست و رینا امیری مواردی را در مذاکرات دوحه شناسایی کرده اند که باعث ایجاد اعتماد در حمایت از افغان‌ها می‌شود.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان اعلام کرده که دو طرف در مورد راه‌های اعتمادسازی، حذف نام های طالبان از لست سیاه و رفع تحریم‌ها، ثبات اقتصادی افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و حقوق بشر گفتگو کردند.

اما پرسش اینجاست که در شرایط کنونی دو طرف به چه نوع توافقی می‌توانند دست یابند؟

سمیع یوسف زی، تحلیلگر سیاسی
سمیع یوسف زی، تحلیلگر سیاسی

سمیع یوسف زی، تحلیلگر سیاسی به رادیو آزادی گفت، برخورد جامعۀ جهانی با طالبان اصولی است و طالبان باید انعطاف نشان دهند:

"کشوری که ممنوعیت مطلق زنان را وضع کرده است و تمام حکومت فقط برای طالبان یا کسانی است که مانند طالبان فکر و زندگی می‌کنند، ۴۰ میلیون نفر را مجبور کرده یا از وطن خود فرار کنند یا در وطن خود درحالی زندگی می‌کنند که دختران حق تحصیل ندارند و حق آزادی بیان انسانی ندارند . به نظر من خطوط مشخص است. جامعۀ جهانی موضع اصولی دارد و موضع طالبان موضع افغان‌ها نیست و اکثریت وزرای طالبان به جامعۀ جهانی قابل قبول نیست."

سید اکبرآغا، مقام پیشین طالبان هم برای حل مشکلات موجود بر میانجیگری سازمان ملل متحد تأکید می‌کند:

"در شرایط کنونی که مشکلات در افغانستان وجود دارد و انتقاد امریکا و جهان زیاد است، به نظر من ضروری است که یک نفر از سازمان ملل متحد میانجیگری کند."

هیئت امریکایی پیش از این با مقام‌های طالبان در دوحه دیدارهایی داشته است، اما به نتیجه‌ای نرسیده اند که بر اساس آن محدودیت‌ها و فشارهای طالبان بر افغان‌ها به ویژه دختران و زنان افغان برداشته شود.

طالبان علاوه بر ممنوعیت تحصیل و کار زنان و دختران در افغانستان، محدودیت‌های دیگری را بر آنان وضع کردند که به گفتۀ این دختران و زنان، از زندگی اجتماعی به حاشیه رانده شده اند.

XS
SM
MD
LG