لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

تشدید محدودیت ها بر رسانه های محلی؛ طالبان در هلمند صدای زنان را خفه کردند


تصویر آرشیف: یکی از گوینده گان برنامه های یک رادیوی محلی در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از گوینده گان برنامه های یک رادیوی محلی در جنوب افغانستان

هرچند حکومت طالبان بارها وعده داده است که با خبرنگاران و رسانه‌ها رفتار مناسب خواهد کرد، اما برعکس، اقدامات محدودکنندهٔ طالبان در برابر خبرنگاران و رسانه ها در افغانستان ادامه یافته است.

در تازه‌ترین مورد خبرنگاران محلی در هلمند و شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها می‌گویند که مقام‌های طالبان رسانه‌ها را تهدید کرده و به آنها هشدار داده اند که تحت هیچ شرایطی صدای زنان را پخش نکنند.

یک خبرنگار محلی در هلمند که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام و صدایش در این گزارش نشر شود، به رادیو آزادی گفت که طالبان نشر صدای زنان در تبلیغات تجارتی را نیز ممنوع کرده اند.

به شمول ولایت هلمند در بسیاری از ولایات افغانستان رسانه‌های محلی با حمایت مالی تعدادی از اداره‌های سازمان ملل متحد و برخی رسانه‌ها، اعلانات تجارتی را در بارۀ صحت و مهمات منفجرناشده نشر می‌کردند که در آنها صدای زنان وجود داشت.

خبرنگاران و رسانه های محلی در هلمند در جریان دو دهه گذشته تلاش کرده اند تا از نقاط مختلف این ولایت گزارش ها تهیه کنند و صدای مردم به شمول زنان را منعکس بسازند
خبرنگاران و رسانه های محلی در هلمند در جریان دو دهه گذشته تلاش کرده اند تا از نقاط مختلف این ولایت گزارش ها تهیه کنند و صدای مردم به شمول زنان را منعکس بسازند

مسئول یکی از رادیوهای محلی هلمند که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام و صدایش در این گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت، ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هلمند به تمام رسانه‌های محلی هشدار داده است که اگر بعد از این صدای زنان در هر بخشی از رسانه‌ها منتشر شود، آن رسانه بسته شده و مسئول آن مجازات خواهد شد.

این منبع همچنان می‌گوید، پیش از این زنان خبرنگار از کار در هلمند منع شده بودند و اکنون نشر صدای ضبط شدۀ آنان نیز ممنوع شده است.

ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هلمند به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌ای از این تصمیم مقام‌های طالبان ابراز نگرانی کرده و آن را تبعیض آشکار خوانده است.

در اعلامیه این مرکز که روز یک‌شنبه نشر شده، آمده است که نشر این گونه اعلانات منبع مالی رسانه‌های خصوصی است و ممنوعیت آن موجب سقوط رسانه‌های داخلی می‌شود.

کمیتۀ بین‌المللی حمایت از خبرنگاران (سی پی جی) نیز با صدور اعلامیه‌ای طالبان را به سرکوب و تهدید رسانه‌های افغانستان متهم کرده و از آنها خواسته است که به وعده‌های خود در زمینۀ امنیت خبرنگاران عمل کنند.

در این اعلامیه که به روز دوشنبه نشر شده، به نقل از به لیه یی، هماهنگ کنندۀ برنامه‌های آسیایی این کمیته آمده است، در حالی که افغانستان با یکی از بزرگترین وضعیت‌های اضطراری بشردوستانه در جهان مواجه است، دسترسی به اطلاعات موثق می ‌واند به نجات جان افراد در یک بحران کمک کند، اما تهدید فزایندۀ طالبان علیه رسانه‌ها برعکس عمل می‌کند.

در این اعلامیه همچنین نوشته شده است که پس از ۱۵ آگست۲۰۲۱ ، طالبان ده‌ها رسانه محلی را بسته و بر نشرات برخی از رسانه‌های بین‌المللی محدودیت وضع کرده است.

کمیتۀ بین‌المللی حمایت از خبرنگاران که مرکز آن در نیویارک است
کمیتۀ بین‌المللی حمایت از خبرنگاران که مرکز آن در نیویارک است

اما با تمام اینها مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان به روز یک‌شنبه در گفتگو با تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان ادعا کرده که آنان هیچ فشاری بر رسانه‌ها وارد نکرده اند:

"اصولاً امارت اسلامی مخالف رسانه‌ها نیست. رسانه‌ها در هر کشوری موظف به پایبندی به اصول، نظام و اهداف عالی آن کشور هستند، این در هر کشوری وجود دارد و ما بیشتر از این از رسانه‌ها چیزی نمی‌خواهم."

با این حال، گزارش‌های کمیتۀ بین‌المللی حمایت از خبرنگاران، سازمان خبرنگاران بدون مرز، مرکز خبرنگاران افغانستان، بنیاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان و شماری از سازمان‌های دیگر نشان می‌دهد که طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان، خبرنگاران را به گونۀ خودسرانه بازداشت و شکنجه و در کارشان دخالت کرده اند. همچنان گزارش‌های رسانه‌ها و خبرنگاران نیز سانسور شده است.

کمیتۀ بین‌المللی حمایت از خبرنگاران نیز گفته است، بیشترین نیروی محرک این اقدامات سرکوب‌گرایانه استخبارات طالبان است.

اما استخبارات طالبان در مورد این ادعاها تا هنوز چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG