لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

سازمان های امداد رسان جرمنی وضعیت بشری افغانستان را «تیره و هولناک» توصیف میکنند


تعدادی از زنان و اطفال فقیر در کابل
تعدادی از زنان و اطفال فقیر در کابل

سازمان های امداد رسان جرمنی یک تصویر تیره از وضعیت بشری در افغانستان زیر حاکمیت طالبان در دوسال گذشته ارائه می کنند.

ایلکی گوتچالک مدیر منطقه آسیا در سازمان مبارزه دربرابر گرسنگی ، دراظهارات روز سه شنبه خود وضعیت بشری درافغانستان را " هولناک " خواند.

او گفت درحالیکه افغانستان دیگر در وضعیت جنگ نیست هفده میلیون نفر در این کشور با خطر گرسنگی روبرو اند و ۲۹ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه متکی هستند.

وی گفت: " شما این وضعیت را می توانید در هرگوشهٔ سرک به چشم سر ببینید."

گروه طالبان در بیست وچهارم اسد سال ۱۴۰۰ سال هجری شمسی حتی قبل از تکمیل خروج قوای امریکا از افغانستان به قدرت برگشتند.

آنها درابتدا وعده کرده بودند که با میانه روی واعتدال حکمروایی خواهند کرد ولی اکنون دیده می شود که روش و پالیسی های آنها بیش از پیش اقتدارگرا و تندرو تر شده است.

گفته شده است که طالبان در جریان دو سال گذشته تندرو تر شده اند
گفته شده است که طالبان در جریان دو سال گذشته تندرو تر شده اند

گزارش خبرگزاری آلمان می افزاید که وضعیت انسانی واقتصادی در افغانستان نا امن پنداشته میشود.

خانم گوتچالک می افزاید که ممنوعیت کار زنان درموسسات غیردولتی مشکلات جدیدی به همراه داشته است.

وی گفت به هرحال بیست فیصد کارمندان این سازمان را زنان تشکیل میدهند و دربارۀ هریکی از سمت های آنها باید با طالبان در صحنه گفتگو و هرپروژه درسطح ولسوالی و ولایت باید به طالبان ارائه و تایید میشد.

در این میان ستیفان راکر رئیس دفتر موسسه بین المللی کاریتاس در کابل به رادیو دوچلند فونگ گفت که دو زن هنوز هم برای این موسسه کار می کنند ولی اجازۀ کار در داخل دفتر را ندارند.

آقای راکر که به وظیفه خود در کابل برگشته است افزود که شمار گدایگران درسرک های کابل به گونه محسوسی افزایش یافته است.او گفت که وضعیت نا امید کننده است وبسیاری مردم هنوز در فکر فرار از کشور اند.

موسسه کاریتاس تماس های درسطح کاری با طالبان دارد. آقای راکر گفت که این تماس ها برای اخذ ویزه ، تعهدات گزارش دهی ومجوز کار ضروری است و تاکید کرد که این ها تماس های سیاسی نیستند.

وی گفت بهبودی وضعیت امنیتی و کاهش جرایم در سرک ها برای وی امیدوار کننده است. وی از مقاومت خصوصا زنان در برابر وضعیت فعلی ستایش کرد.

XS
SM
MD
LG