لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

مجمع آسایی برای حقوق بشر از جهان خواست درمقابله با رفتار طالبان در افغانستان متحد شود


تصویر منسوب به ملاهبت الله رهبر گروه طالبان و تعدادی از افراد این گروه
تصویر منسوب به ملاهبت الله رهبر گروه طالبان و تعدادی از افراد این گروه

مجمع آسیایی برای حقوق بشر و توسعه می‌گوید، جهان باید برای دفاع از حقوق اساسی و آزادی‌های مردم افغانستان در برابر نقض فزایندۀ حقوق بشر توسط طالبان٬ متحد شود.

این مجمع به روز سه‌شنبه با نشر بیانیه‌ای به مناسبت ۱۵ آگست، دوسالگی حاکمیت طالبان در افغانستان، از جامعۀ بین‌المللی خواسته تا طالبان را بخاطر نقض حقوق بشر و آپارتاید جنسیتی پاسخگو قرار دهد.

اما حکومت طالبان همواره با رد گزارش‌های مشابه ادعا کرده که حقوق بشراکنون در افغانستان بهتر از هر زمان دیگری تأمین شده است.

بیانیۀ مجمع آسیایی برای حقوق بشر و توسعه افزوده که طالبان از زمان حاکمیت‌شان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱، دست‌آوردهای بیست سال گذشته و تمامی نهادها و سازوکار های مسئول حفظ حقوق بشر و حاکمیت قانون را در افغانستان از بین برده اند.

مجمع آسیایی برای حقوق بشر و توسعه که شبکۀ متشکل از ۸۵ سازمان عضو در ۲۳ کشور، عمدتاً در آسیا است، واکنش جهان به محدودیت‌های طالبان بر میلیون‌ها نفر در افغانستان را بسنده نمی‌داند و آن را غیرمؤثر و ناهماهنگ خوانده است.

طالبان بیشتر به رفتار خشن و نقض حقوق زنان در افغانستان متهم هستند
طالبان بیشتر به رفتار خشن و نقض حقوق زنان در افغانستان متهم هستند

درهمین حال دفتر سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان (زنان ملل متحد) با نشرمستند داستان‌ها و پیام‌های شماری از زنان افغان زیرعنوان "پس از آگست" در ویب سایت‌اش، گفته که در ۲ سال تسلط طالبان بر افغانستان، زندگی برای زنان و دختران افغان هر روز سخت تر شده و حقوق، معیارهای زندگی و موقعیت اجتماعی و سیاسی آنها آسیب دیده است.

درعین حال یک بانوی ساکن شهر کابل که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت، در دو سال گذشته زندگی اش را با ناامیدی سپری کرده است:

"حق کار و تحصیل از ما گرفته شد آزادی فردی نداریم، طالبان زنان را کاملاً از اجتماع حذف کردند، خیلی ناامید شده ایم. از جامعۀ جهانی و سازمان ملل متحد می‌خواهیم وقتی که عملا می‌بینید که نقض حقوق بشر در افغانستان جریان دارد چرا خاموش هستید؟ شما چرا اقدام عملی نمی‌کنید؟"

از سوی هم شایسته صافی، فعال حقوق زنان می‌گوید، زنان افغانستان در دوسال گذشته محدودیت‌های فراوان و روزهای دشواری را پشت سر گذشتانده اند.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت، واکنش‌های جهانی در برابر نقض حقوق زنان در افغانستان در حد حرف و شعار بوده و در حال حاضر نیاز به اقدام عملی است:

"خواهش و تقاضای من از کشورهای که بنام ابر قدرت مشهور اند این است که اقدام عملی کنند، بس است دیگر ما دو سال بسیار روزهای سختی را سپری کردیم واقعا کسی می‌تواند زن‌های افغانستان را درک کند که در جای ما باشد آن وقت می‌تواند قضاوت کند که ما چه شرایط و وضعیت را سپری کرده ایم."

طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان دروازه های مکاتب دخترانه بالا تر ازصنف ششم را بستند و بعدأ به سایر زنان و دختران نیز اجازه ندادند به پوهنتون ها بروند.
طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان دروازه های مکاتب دخترانه بالا تر ازصنف ششم را بستند و بعدأ به سایر زنان و دختران نیز اجازه ندادند به پوهنتون ها بروند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ واکنش گزارش مجمع آسیایی برای حقوق بشر و توسعه پاسخ نداد.

با آنکه حکومت طالبان در دوسال گذشته حق آموزش، کار و فعالیت‌های اجتماعی زنان را سلب کرده، اما همواره گفته که حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلام در افغانستان تامین است.

واکنش‌های جهانی در برابر عملکرد طالبان درحالی ناکافی خوانده می‌شود که بسیاری کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی به گونۀ متداوم در برابر نقض حقوق بشر به ویژه نقض حقوق زنان در افغانستان واکنش نشان داده و به رسمیت شناختن حکومت طالبان را مشروط به رعایت حقوق بشر ساخته اند.

XS
SM
MD
LG