لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

نمایندهٔ افغانستان در شورای حقوق بشر از ریچارد بنیت به خاطر نداشتن میکانیزم واضیح٬ انتقاد کرد


 نصیر احمد اندیشه سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
نصیر احمد اندیشه سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

شورای هماهنگی نمایندگی‌های دیپلوماتیک و قونسلی جمهوری پیشین افغانستان می‌گوید که در دو سال گذشته محدودیت‌های شدید و آزار دهنده از سوی طالبان بر زنان و دختران در افغانستان اعمال شده است.

این شورا روز سه شنبه در بیانیۀ به مناسبت دو سالگی حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان گفته که طالبان در دو سال گذشته زنان و دختران را عمداً از کار، تحصیل و سایر آزادی‌ها محروم کرده‌اند، چیزی‌که طالبان آن را همواره رد کرده است.

در این بیانیه آمده، درحالی‌که گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر بارها از طریق گزارش‌های مختلف یافته‌های خود را در مورد حقوق بشر در افغانستان به اشتراک گذاشته، اما به‌گفته این شورا هنوز هم حقوق بشر در افغانستان آشکارا نقض می‌شود.

نصیر احمد اندیشه سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنیوا و عضو شورای هماهنگی نمایندگی‌های دیپلوماتیک و قونسلی جمهوری پیشین افغانستان در گفتگو با رادیو آزادی از ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان انتقاد کرد.

ریچارد بنیت
ریچارد بنیت

آقای اندیشه می‌گوید که علی‌رغم این‌که گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان وجود دارد و کار می‌کند، هنوز نقض حقوق بشر در افغانستان بدتر شده است.

او می‌گوید:

"ایجاد یک میکانیزم نظارتی منظم در بخش حقوق بشر یکی از خواسته‌های مهم است، اگرچه گزارش‌گر ویژه وجود دارد، اما یک میکانیزم منظم نظارتی، یک میکانیزم منظم گزارش‌دهی که به گونه همه جانبه پاسخ‌گو باشد تا هنوز وجود ندارد."

شورای هماهنگی نمایندگی‌های دیپلوماتیک و قونسلی جمهوری پیشین افغانستان در بیانیۀ خود همچنان از جامعه جهانی خواسته که طالبان را به رسمیت نشناسد.

اما حکومت طالبان همواره خواستار تعامل با جهان شده و تنها راه حل مشکلات کنونی را به رسمیت شناختن حکومت‌شان عنوان کرده است.

تلاش کردیم تا نظر حکومت طالبان را در مورد بیانیۀ شورای هماهنگی نمایندگی‌های دیپلوماتیک و قونسلی جمهوری پیشین افغانستان داشته باشیم، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به سؤالات رادیو آزادی پاسخ نداد.

در عین حال، صوفیه اوریا فعال حقوق زن عملکرد ضعیف سازمان ملل متحد در زمینه نقض حقوق بشر در افغانستان را نگران‌کننده می‌داند.

طالبان به ادامه نقض حقوق بشر در افغانستان متهم هستند و به خواسته های جامعه بین المللی برای رفع محدودیت ها پاسخ نداده اند
طالبان به ادامه نقض حقوق بشر در افغانستان متهم هستند و به خواسته های جامعه بین المللی برای رفع محدودیت ها پاسخ نداده اند


او می‌گوید که تنها اعلامیه‌های سازمان ملل متحد نمی‌تواند مشکل افغانستان را حل کند:

"از زمانی‌که طالبان به افغانستان آمده اند افراط‌گرایی بیشتر شده، نقض حقوق بشر بیشتر شده، فکر می‌کنم که این صحبت‌ها و گزارش‌ها هیچ نتیجه ندارد، اگر می‌داشت حالا وقت نتیجه گرفته بودیم."

این در حالی‌ست که سازمان ملل چندین نشست در مورد افغانستان برگزار کرده و دو بار هیئت‌های بلندپایه خود را برای گفتگو با طالبان به کابل فرستاده، اما طالبان موضع خود را تغییر نداده است.

شورای هماهنگی نمایندگی‌های دیپلوماتیک و قونسلی جمهوری پیشین افغانستان برای حل مشکلات جاری در افغانستان و تقویت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، دیالوگ ملی را پیشنهاد می‌کند، اما طالبان بارها ادعا کرده‌اند که حقوق زنان افغان مسئله داخلی افغانستان است و آنرا در چهارچوب شریعت اسلامی مراعات کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG