لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

کارشناسان سازمان ملل: طوری که تصور میشد٬ طالبان تغییر نکرده اند


طالبان همواره در برابر زنان به ویژه در اجتماعات و گردهمایی ها از خشونت کار گرفته اند
طالبان همواره در برابر زنان به ویژه در اجتماعات و گردهمایی ها از خشونت کار گرفته اند

کارشناسان ملل متحد می گویند طالبان در دوسال حاکمیت خود به نقض حقوق بشر ، محدودیت علیه زنان وتبعیض شدید٬ ادامه داده اند.

این کارشنان در اعلامیه خود هوشدار میدهند که میان تعهدات طالبان قبل از برگشت به قدرت و واقعیت های کنونی تفاوت زیادی دیده میشود و این تصور که گفته می شد طالبان اصلاح شده اند یا تغییر کرده اند٬ نادرست از آب برآمد.

این اعلامیه از سوی ریچارد بینت گزارشگر خاص ملل متحد ، مری لاولر گزارشگر خاص دفاع از حقوق بشر وفریناند دی وارینس گزارشگرا خاص امور اقلیت ها امضا شده است.

آنها می گویند که طالبان بعد ازبرگشت به قدرت در دوسال گذشته پالیسی هایی را به اجرا گذاشته اند که حق آموزش وکار، آزادی بیان و برگزاری گردهمایی ها را از مردم گرفته است.

ریچارد بنیت
ریچارد بنیت

در این اعلامیه تاکید شده که شواهد و گزارش های موثق در دست است که نگرانی از اعدام ها ، ناپدید شدن اجباری ، بازداشت های خودسرانه ، شکنجه ، و روش نادرست را افزایش میدهد.

این کارشناسان ملل متحد می گویند با اینکه طالبان گفته اند که منع دختران از آموزش و تحصیل موقت است٬ ولی وضعیت درعمل نشان میدهد که زنان به پیمانه وسیع وبا سرعت به انزوا رانده می شوند واذیت وآزار ادامه دارد.

این کارشناسان به این باور اند که طالبان اقدامات مبتنی برتبعیض جنسیتی علیه زنان و دختران را نسبت به سال گذشته افزایش داده اند واین آزار واذیت جنسیتی به حدی میرسد که جنایت علیه بشر پنداشته میشود.

طالبان به طور گسترده به نقض حقوق بشر درافغانستان متهم هستند
طالبان به طور گسترده به نقض حقوق بشر درافغانستان متهم هستند

اعلامیه از طالبان می خواهد که روش خود دربرابر زنان ودختران را تغییر داده به زنان اجازه دهند که درفعالیت های اقتصادی و ارائه خدمات ضروری برای دختران و زنان دیگر سهم بگیرند.

کارشناسان ملل متحد برعلاوۀ اینکه خواستار رفت و آمد و فعالیت سیاسی آزاد برای زنان شده از طالبان این را نیز می خواهند که درهای همه مکاتب وپوهنتون ها را به روی دختران و زنان بگشایند.

بعد از برگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ بسیاری ها فکر می کردند که طالبان از آنچه که در دورۀ اول زمامداری خود در سالهای نزده بودند تغییر کرده اند.

رهبران طالبان در گردهمایی های قطر و دیگر کشورها وعده کرده بودند که به زنان حق کامل آموزش و کار داده می شود وحقوق بشر رعایت خواهد شد.

XS
SM
MD
LG