لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

ملاله یوسفزی از تلاش تیم ملی فوتبال دختران افغانستان برای پیوستن به « فیفا» حمایت کرد


ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل در میان دختران عضو تیم ملی فوتبال افغانستان در استرالیا ( تصویر از صفحه تویتر ملاله یوسفزی)
ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل در میان دختران عضو تیم ملی فوتبال افغانستان در استرالیا ( تصویر از صفحه تویتر ملاله یوسفزی)

در ادامۀ راه اندازی کارزار بانوان فوتبالیست افغان به هدف به رسمیت شناختن تیم‌‌شان از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) ٬حالا ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل حمایت‌اش را از این بانوان فوتبالیست اعلام کرده است.

بانو یوسفزی که روز شنبه از نزدیک با این دختران فوتبالیست دیدار کرده است، در صفحۀ توییتر خود از فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) خواسته است تا تیم دختران فوتبالیست افغان را به رسمیت بشناسد.

او در ادامۀ توییت خود نوشته است که حضور در میان چنین بازیکنان "سرسخت" و ایستادن در کنار آنان برایش قابل افتخار است.

این حمایت ملاله یوسفزی، فعال حقوق زنان به ویژه حق آموزش دختران و برندۀ جایزۀ صلح نوبل مورد استقبال دختران فوتبالیست قرار گرفته است.

خالده پوپل، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان
خالده پوپل، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان

خالده پوپل، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، روز گذشته کنفرانس مطبوعاتی را در استرالیا برگزار کرده بودند که در آن ملاله یوسفزی نیز شرکت کرده و از فیفا خواهان به رسمیت شناختن تیم فوتبال بانوان افغانستان شد:

"بودن ملاله در کنار ما و حمایت کردن‌اش بسیار زیاد مهم است، چون چهرۀ شناخته شده است در جهان و حرف‌اش تاثیر گذار است و غرب ملاله را می‌شناسد و من خوشحالم که از طریق ورزش موضوع زن افغانستان را در سرخط خبرهای دنیا قراردادیم."

مستوره یوسفی، بازیکن تیم فوتبال بانوان افغانستان با خرسندی از حمایت بانو ملاله یوسفزی خواهان حمایت‌های بیشتر از کارزارشان شد.

او به رادیو آزادی گفت:

"ما دختران فوتبالیست افغان که در رده‌های سنی مختلف می‌باشیم که بعد از هجوم طالبان بر افغانستان، کشور را ترک کرده و به کشورهای مختلف جهان پناهنده شده ایم، خواست ما از فیفا و کسانی که در عرصۀ فوتبال دست بالا دارند این است که تیم ملی بانوان افغان را به رسمیت شناخته و حمایت کنند تا ما در مسابقات جهانی سهم فعال داشته باشیم."

اعضای تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان که اکنون بیرون از این کشور فعالیت می‌کنند، کارزاری را به هدف ترغیب فیفا برای رسمیت دادن به تیم بانوان افغانستان راه اندازی کرده اند تا در مسابقات بین‌المللی از افغانستان نمایندگی کنند.

اعضای تم فوتبال دختران افغانستان پس از تحولات ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ به کشور های مختلف از جمله بریتانیا و آسترالیا منتقل شدند
اعضای تم فوتبال دختران افغانستان پس از تحولات ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ به کشور های مختلف از جمله بریتانیا و آسترالیا منتقل شدند

بانو پوپلزی به رادیوآزادی گفت که در کارزاری که از ماه جولای به این سو در سراسر جهان راه اندازی کرده اند تا کنون بیش از ۱۶۰ هزار امضا بخاطر حمایت از خواست‌شان از مردم کشورهای مختلف جمع آوری کرده اند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان و به دنبال بیرون شدن نیروهای خارجی از این کشور، در آگست سال ۲۰۲۱ میلادی، برخی اعضای تیم ملی بزرگسالان فوتبال بانوان افغانستان به استرالیا منتقل شدند.

اکنون اعضای این تیم به‌عنوان یک تیم و با حمایت تیم فوتلا "ملبورن ویکتوری" به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهند.

آنان می‌گویند که تا به حال ۱۵۲ عضو پارلمان های انگلستان، استرالیا پرتگال و ایتالیا با آنان یکجا شده و ضمن حمایت از صدایشان، درخواست حضور بانوان فوتبالیست افغان در مسابقات بین‌المللی را کرده اند.

XS
SM
MD
LG