لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

آغاز کمپاین تطبیق واکسین پولیو در افغانستان؛ یازده میلیون کودک تحت پوشش قرار میگیرند


 کمپاین تطبیق پولیو در افغانستان
کمپاین تطبیق پولیو در افغانستان

کمپاین تطبیق واکسین ضد فلج کودکان (پولیو) روز دوشنبه در ۲۸ ولایت افغانستان آغاز شد.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان اعلام کرده که در این دور کمپاین واکسین پولیو بیش از ۱۱ میلیون کودک زیر پنج سال به همکاری دفترهای سازمان ملل متحد تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

مسئولان صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان می‌گویند، ولایت‌های بلخ، سمنگان، سرپل، فاریاب، جوزجان و ارزگان هفتۀ آینده و در مرحلۀ دوم این کمپاین تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

کمال‌ شاه، مسئول روابط عامهٔ برنامۀ محو ویروس پولیو در ادارهٔ یونیسف در افغانستان به رادیو آزادی گفت، تلاش دارند امسال کمپاین را دقیق انجام دهند تا این ویروس در افغانستان محو شود:

"این کمپاین چهار روز دوام خواهد کرد. ۶ ولایت که ۵ ولایت در شمال و ولایت ارزگان در جنوب هفته بعدی آغاز خواهد شد تا آمادگی لازم را برای واکسین اطلفال داشته باشیم. ما بسیار تلاش می‌کنیم تا تعداد واقعات امسال که به ۵ رسیده، کاهش بیابد و این ویروس را کاملا پاک کنیم."

تطبیق واکسین برای مصئونیت اطفال ضروری است زیرا افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان اند که پولیو در آن هنوز هم وجود دارد
تطبیق واکسین برای مصئونیت اطفال ضروری است زیرا افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان اند که پولیو در آن هنوز هم وجود دارد

حنیفه، یک مادر از ولایت دایکندی که کودکش در روز اول کمپاین، واکسین پولیو را دریافت کرده، این واکسین را برای سلامت کودکان حیاتی می‌داند:

"طفل شش ماه من امروز واکسین شد. پولیو یک بیماری است که دوا و تداوی ندارد و تنها جلوگیرش دو قطره واکسین است. دولت باید آگاهی زنان و خانواده‌ها را نسبت به این بیماری افزایش بدهد."

یکی از واکسیناتوران پولیو که نخواست نامش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت، عدم آگاهی و اهمیت ندادن به واکسین پولیو از سوی مردم، کارشان را دشوار می‌سازد.

او افزود:

"مردم اصلاً واکسین را جدی نمی‌گیرند. اگر اطفال‌شان در خانه نباشد برایمان جواب قطعی نمی‌دهد که چی زمانی خواهد آمد؟ می‌گوید که خانه نیست. واکسین شد و یا نشد مشکل ندارد و یا اهمیت ندارد ما شاهد همچون مواردی بودیم."

کمپاینر ها دروازه به دروازه می روند و به اطفال واکسین تطبیق می کنند
کمپاینر ها دروازه به دروازه می روند و به اطفال واکسین تطبیق می کنند

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان هم روز یک‌شنبه در برنامه‌ای زیر نام "حسابدهی دولت به ملت" از ثبت واقعات مثبت پولیو در کشور ابراز نگرانی و بر محو پولیو در افغانستان تأکید کرده است.

او گفته بود که یک میلیون دالر برای ایجاد یک لابرتوار پولیو اختصاص داده شده است تا نمونه‌های این ویروس در داخل افغانستان تشخیص شود.

بر اساس آمار رسمی، در سال جاری ۵ مورد مثبت ابتلا به این ویروس در افغانستان ثبت شده است.

همۀ این موردها در ننگرهار، ولایت شرقی افغانستان ثبت شده اند.

پولیو یک بیماری ویروسی است که تداوی ندارد و تنها واکسین می‌تواند کودکان را از ابتلا به آن در امان نگهدارد.

این ویروس با آسیب رساندن به نخاع یا رشته مهم عصبی که در میان ستون فقرات جای دارد، سبب فلج بدن می‌شود.

افغانستان و پاکستان تنها دو کشور در جهان اند که واقعات مثبت ویروس پولیو در آنها محو نشده است.

XS
SM
MD
LG