لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۴

سازمان ملل : در جریان دو سال ۳۸ تن از امداد رسانان در افغانستان کشته شده اند


تهدیدات فراوانی علیه کمپاینران واکسین در افغانستان وجود داشته و چهارتن از زنان کارمند نیز کشته شده اند
تهدیدات فراوانی علیه کمپاینران واکسین در افغانستان وجود داشته و چهارتن از زنان کارمند نیز کشته شده اند

دانیال اندرس، هماهنگ‌ کنندۀ امور بشردوستانه برای افغانستان می‌گوید که امدادگران به طور گسترده هدف قرار گرفته اند و تنها در دو سال گذشته ۳۸ کارمند سازمان‌های امدادگر در افغانستان کشته شده اند.

وی این موضوع را روز شنبه در یک پیام ویدیویی به مناسبت روز جهانی بشردوستانه بیان کرده که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان آن را در توییتر خود منتشر کرده است.

مسئول اوچا نیز تأیید می‌کند که برخی از امدادگران در حال حاضر زندانی هستند، اما جزئیات زیادی از زمان و مکان بازداشت و این که از سوی چه کسانی بازداشت شده اند، ارائه نکرد.

آقای آندرس می‌افزاید، چنین تهدیدهایی علیه امدادگران غیرقابل قبول است:

"ما برای احترام به امدادگرانی که در حین انجام وظیفه کشته، مجروح، ربوده شده، اسیر یا زندانی شده اند، یک لحظه سکوت می‌کنیم. آنها شامل ۳۸ امدادگر هستند که در جریان دو سال گذشته کشته شده اند که اکثریت آنها واکسیناتوران ویروس پولیو و ماین پاکان هستند."

امداد رسانان در مناطق دور افتاده افغانستان در زمینه توزیع کمک های بشری به نیازمندان فعالیت می کنند
امداد رسانان در مناطق دور افتاده افغانستان در زمینه توزیع کمک های بشری به نیازمندان فعالیت می کنند

هماهنگ کنندۀ امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان هشدار می‌دهد که بدون نیروهای امدادی، میلیون‌ها افغان به امکانات اولیه‌ای که هر انسانی برای زنده ماندن به آن نیاز دارد، دسترسی نخواهند داشت.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، بدترین روز برای امدادگران چهارم حوت ۱۴۰۰ بود. در این روز ۷ واکسیناتور در سه رویداد در ولایت کندز کشته شدند که در بین آنها ۴ زن شامل بودند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی در بارۀ ارقام منتشر شده توسط اوچا و موضوع بازداشت برخی امدادگران٬ پاسخ نداد.

دانیال اندرس، هماهنگ کنندۀ امور بشردوستانۀ ملل متحد برای افغانستان از سوی دیگر اشاره می‌کند که نیاز مندی‌ها به کمک‌های بشردوستانه در این کشور به اوجش رسیده و بیش از ۲۹ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

وی همچنین نسبت به کاهش کمک‌های مالی برای کمک رسانی به افغان‌های نیازمند هشدار می‌دهد و می‌افزاید که این وضعیت جان و سلامت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

زنان و کودکان بخش اعظم نیازمندان را در افغانستان تشکیل می دهند
زنان و کودکان بخش اعظم نیازمندان را در افغانستان تشکیل می دهند

حکومت طالبان نیز اعتراف می‌کند که کمک‌ها در برخی مناطق کاهش یافته است.

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان روز یک‌شنبه در نشستی موسوم به "پاسخگویی دولت به ملت" گفت که به دلیل کاهش حمایت‌های کمک کننده‌های خارجی، خدمات صحی در برخی مناطق آسیب دیده است.

به گفتۀ دفتر هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه برای افغانستان، در حال حاضر بیش از ۲۹ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، در حالی که سال گذشته آنها به بیش از ۲۶ میلیون نفر در سراسر افغانستان کمک کردند.

این درحالیست که چندی پیش برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) اعلام کرد که به دلیل کمبود بودجه تنها تا ماه اکتوبر امسال ماهانه به ۵ میلیون تن کمک ارائه کرده می‌تواند و در صورت تأمین نشدن بودجه، پس از آن کمک‌های مواد غذایی قطع خواهد شد.

XS
SM
MD
LG