لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

انتظار طولانی برای اخذ پاسپورت در افغانستان؛ مردم از کُندی روند و فساد اداری شکایت دارند


ازدحام برای دریافت پاسپورت در کابل
ازدحام برای دریافت پاسپورت در کابل

به روز پنجشنبه ویدیوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن دیده می‌شود هزاران تن برای اخذ پاسپورت به ادارهٔ پاسپورت ولایت هرات هجوم برده‌اند.

این متقاضیان پاسپورت پس از آن‌که ریاست عمومی پاسپورت تعداد پذیرش متقاضیان پاسپورت در ولایت هرات را روزانه از ۲۵۰ به ۱۵۰۰ تن افزایش داد، در مقابل اداره پاسپورت این ولایت تجمع کردند.

عبدالصبور آرمان یک تن از باشنده‌گان ولایت هرات به رادیو آزادی می‌گوید، هشت ماه پیش برای اخذ پاسپورت ثبت‌نام کرده، اما هنوز هم منتظر است. او می‌افزاید:

"هفت، هشت ماه می‌شود ثبت‌نام کرده ام، ولی هنوز خبری از پاسپورت نیست، از وقتی‌که آزاد کردند پاسپورت‌ها را خیلی شلوغ شده، اما چندی پیش بند بود پاسپورت نمی‌داد، در مرکز هم خیلی به سختی می‌داد، بعضی‌‌ها خیلی زود می‌گیرند، نمی‌دانم چطور راه‌اش را پیدا می‌کنند."

مردم در ولایات مختلف افغانستان از کندی کار و فساد در روند توزیع پاسپورت شکایت دارند
مردم در ولایات مختلف افغانستان از کندی کار و فساد در روند توزیع پاسپورت شکایت دارند

اما این تنها ولایت هرات نیست. مردم در کابل و ولایات دیگر افغانستان نیز به مشکل همسان دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

زرغونه از باشنده‌گان کابل به رادیو آزادی می‌گوید، سال گذشته برای پاسپورت درخواست داده، اما تا هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده است:

"پارسال در ماه سنبله ثبت‌نام کردیم، هر ماه می‌روم پرسان می‎‌کنم، هیچ‌کسی برایم جواب نمی‌دهد، نمی‌دانم چی چاره کنم، چطور کنم، در مشکل بسیار جدی قرار دارم، پاسپورت گرفته نمی‌توانم."

یک تن از باشنده‌گان ولایت پروان که بنابر حساسیت موضوع از گرفتن نام‌اش خودداری می‌کند، مدعی است که روند توزیع پاسپورت در این ولایت شفاف نیست. او به راددیو آزادی می‌گوید:

"تبعیضات و تعصبات و همچنان همان بحث روابط و پول‌گیری است که نمی‌توانیم انکار کنیم، به‌خاطر گرفتن پاسپورت به‌خاطر تحصیلات خودم که یکی از آرزوهای زندگیم بود، تلاش‌های بی‌سابقه داشتم، اما متأسفانه از طرف ریاست پاسپورت پروان برم پاسخ داده نشد، این قسم زندگی مردم دچار چالش می‌شود."

برخی ها حدود یک سال است که برای دریافت پاسپورت درخواستی داده اند٬ اما پاسپورت به آنان توزیع نشده است
برخی ها حدود یک سال است که برای دریافت پاسپورت درخواستی داده اند٬ اما پاسپورت به آنان توزیع نشده است

پروین باشنده شهر مزار شریف نیز به رادیو آزادی می‌گوید که حدود شش ماه پیش به هدف دریافت بورسیه برای گرفتن پاسپورت اقدام کرده و همچنان منتظر است. او به رادیو آزادی افزود:

"برای پاسپورت اپلای کردم، تا حال چندین ماه می‌شود نتیجه نگرفتیم، من برای یک بورسیه اپلای می‌کردم، اولین شرط آن داشتن پاسپورت است، من منتظر هستم ان‌شاءالله که پاسپورت من براید."

از دو سال حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان به این‌سو، روند توزیع پاسپورت با مشکلات بسیاری به همراه است و مردم ماه‌‍‌ها برای دریافت آن مجبور اند منتظر بمانند.

نورالله پتمن سخنگوی ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان در مورد کندی روند توزیع پاسپورت، به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما حکومت طالبان در ماه اسد سال روان اعلام کرد که روند توزیع پاسپورت را سریع و سهولت‌های چون تأیید تذکره برای گرفتن پاسپورت در خود این اداره را نیز ایجاد کرده اند.

اما با آن هم مردم همواره از کندی و فساد در این روند شکایت می‌کنند و می‌گویند که هیچ تغییری مثبتی در توزیع پاسپورت به میان نیامده است.

XS
SM
MD
LG