لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

مبارزه با محدودیت های طالبان؛ ایالات متحده تعهدات خود را به زنان افغانستان تکرار کرد


بیرق ایالات متحده امریکا
بیرق ایالات متحده امریکا

سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان روزشنبه(۲۶ اگست) به مناسبت سالروز نزدهمین تعدیل در قانون اساسی امریکا که از حق رای زنان حمایت می کند٬ در شبکۀ اجتماعی ایکس که قبلاً به نام تویتر یاد می شد، نوشته، در این روز که امریکا برابری زنان، دستاوردهای فعالان و رهبران حقوق زنان را جشن می گیرد، ایالات متحده تعهدات خود را برای حمایت از زنان افغان که برای مشارکت کامل در زندگی تلاش می کنند، تکرار می کند.

این قانون در ۲۶ اگست ۱۹۲۰ میلادی، پس از چندین دهه مبارزه تصویب شد.

سفارت امریکا برای افغانستان که از قطر فعالیت میکند٬ تاکید کرده که هیچ کشوری نمی تواند با منزوی ساختن نصف شهروندان خود٬ پیشرفت کند و حقوق زنان حقوق بشر است.

هیدربار معاون بخش زنان سازمان دیده بان حقوق بشر، نیز روزشنبه(۲۶ اگست) در شبکۀ اجتماعی ایکس نوشته که بسیاری از زنان افغان، افغانستان تحت حاکمیت طالبان را یک زندان در فضای باز برای زنان و دختران، توصیف کرده اند.

به گفتۀ هیدبار، این مسئله یک انکشاف هشدار دهنده را نشان می دهد و اغراق آمیز نیست.

هیدربار معاون بخش زنان سازمان دیده بان حقوق بشر
هیدربار معاون بخش زنان سازمان دیده بان حقوق بشر

در این حال زیاد الدین یوسفزی پدر ملاله یوسفزی فعال آموزش دختران و برندۀ جایزۀ صلح نوبل در شبکۀ اجتماعی ایکس، ویدیوی از دخترش را نشر کرده که در سخنرانی اخیر خود در سازمان مل متحد با اشاره به آموزش دختران گفته که او آینده را بطور روشن می بیند:

"دختران قدرت آموزش را درک میکنند و آنها کار می کنند تا دروازه های مکاتب به روی هر کودک باز باشد. من میدانم که اگر با عزم آنها مطابقت داشته، همگام باشیم، کار شان را تمویل کرده و از رهبری آنها پیروی کنیم، در ده سال آینده شاهد پیشرفت بسیار زیاد خواهیم بود."

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه ادامۀ آموزش را ندادند و در دسمبر گذشته، زنان و دختران افغان را از رفتن به پوهنتون ها نیز منع کردند.

طالبان همچنان، کار زنان و دختران افغان را در اکثر ارگان های دولتی، سازمان ها و نهاد غیردولتی داخلی و خارجی به شمول ادارات سازمان ملل متحد منع کرده اند و در آخرین اقدام از سفر شماری از دختران افغان برای تحصیل به امارات متحدۀ عربی نیز مانع شدند.

طالبان به تازه گی گفته اند که زنان اجازه ندارند به بند امیر بروند
طالبان به تازه گی گفته اند که زنان اجازه ندارند به بند امیر بروند

این در حالی است با افزایش محدودیتهای طالبان بر مردان و زنان افغان، محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، به روز شنبه در یک کنفرانس خبری در بامیان گفت که بعد از این زنان نمیتوانند به بامیان بروند، زیرا به گفتۀ حنفی در دو سال گذشته اجازۀ این کار به زنان داده شده بود و آنها حجاب اسلامی را رعایت نکرده اند.

در حال حاضر طالبان، زنان را از رفتن به پارک ها، نمایشگاه ها، حمام های زنانه و سفر بدون محرم، منع اند.

طالبان تاکید می کنند که از آموزش و کار زنان در چهارچوب شریعت اسلامی حمایت می کنند، ولی اینک با گذشت بیش از دو سال، آنها نتوانسته اند یک تعریف مشخص از این چهارچوب ارائه کنند.

لیز دوسیت خبرنگار بی. بی. سی. روزشنبه(۲۶ اگست) در شبکۀ اجتماعی ایکس، نوشته که ملاعبدالسلام ضعیف یکی از اعضای موسس طالبان در یک انتقاد نادر از احکام این گروه، به بی. بی. سی. گفته که ۹۵ درصد طالبان معتقدند که دختران باید به مکتب بروند و زنان باید بتوانند کار کنند، اما به گفتۀ ملا ضعیف، اتحاد طالبان مهم است و بحث ها در این مورد ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG