لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

دیدار ریچارت بنیت با وزیر خارجه جرمنی؛ در مورد کمک به افغان ها و حقوق بشر بحث شد


 ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان
ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان در دیدار با انالینا بایربوک وزیر خارجه جرمنی روی حمایت از افغان‌ها و نیاز به پاسخ‌گویی در مورد نقض حقوق بشر تأکید کرده است.

آقای بنت روز جمعه در صفحه ایکس یا تویتر سابق خود نوشته است که در این دیدار همچنان در مورد مسائل مهم حقوق بشر در افغانستان، از جمله سیاست خارجی و حمایت از زنان گفتگو شده است.

در این بیانیه آمده که "با استقبال از حمایت‌های مداوم جرمنی از افغان‌ها، از دیدار با وزیر خارجه انالینا بایربوک برای بحث در مورد مسائل مهم حقوق بشر در افغانستان، از جمله سیاست خارجی حمایت از زنان در آن، در حالی‌که بر نیاز به پاسخ‌گویی در مورد نقض حقوق بشر تأکید شد، خوشحالم".

انالینا بایربوک وزیر خارجه جرمنی
انالینا بایربوک وزیر خارجه جرمنی


در همین حال در بیانیه‌ای وزارت خارجه جرمنی که ناوقت روز پنجشنبه در حساب ایکس یا تویتر سابق این وزارت نشر شده، گفته شده که وزیر خارجه جرمنی در این دیدار گفته که از دفاع از حقوق بشر افغان‌ها دست برنخواهد داشت و همبستگی‌شان با مردم در افغانستان شکست ناپذیر است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد اظهارات ریچارد بنت و وزیر خارجه جرمنی پاسخ نداد، اما پیش از این مقام‌های حکومت طالبان گفته بودند که موضوع کار و آموزش زنان و دختران مسئله داخلی افغانستان است و نباید جهانیان از این موضوع به‌عنوان فشار در برابر آنان کار بگیرند.

مقام‌های طالبان همچنان گفته بودند در چوکات شریعت اسلامی به حقوق زنان متعهد اند و همچنین محدودیت بر آموزش دختران را دایمی نخواندند.

طالبان بعد از حاکمیت دوباره بر افغانستان افزون بر ممنوعیت کار و آموزش زنان و دختران محدودیت‌های زیاد دیگری نیز بر آنان وضع کردند.

بسیاری از کشورها و نهادهای مختلف حقوق بشری گفته اند که طالبان در دو سال گذشته پیهم نقض حقوق بشر را ادامه داده اند.

شماری از فعالان حقوق بشر از جامعه جهانی می‌خواهند فشارها بالای حکومت طالبان را افزایش دهند تا در تحکیم حقوق زنان تغییر مثبت بیاورند.

یک فعال حقوق زن در کابل که نمی‌خواهد نظر به مشکلات امنیتی از او در گزارش نام گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید:

"اگر جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهند به زنان افغان کار کنند پس باید ثابت کنند و بالای حکومت طالبان از راه‌های متعدد فشار ها را ادامه دهند، به خصوص بر سفرهای رهبران آنان محدودیت وضع کنند، همچنان بر آنان فشار بیاورند و پول آنان را قطع کنند."

طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان محدودیت های فراوانی بر کار و تحصیل زنان وضع کرده اند
طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان محدودیت های فراوانی بر کار و تحصیل زنان وضع کرده اند

ترنم سعیدی یکی دیگر از فعالان حقوق زن می‌گوید که زنان افغان بیشتر از هر زمان دیگری اکنون تحت فشارهای سخت و محدودیت‌های حکومت طالبان اند:

"بدبختانه محدودیت‌ها و ظلم‌های حکومت طالبان روز به روز بالای زنان افغان بیشتر می‌شود، اما هیچ جای نیست که زنان افغان صدای خود را به آن برسانند و بخاطر حقوق خود عدالت بخواهند."

زنان افغان درحالی خواستار فشار بر حکومت طالبان اند که اتحادیه اروپا در واکنش به ممنوعیت کار و آموزش زنان و دختران، سرپرست وزیران وزارتخانه‌های عدلیه، معارف، تحصیلات عالی، امر به معروف و قاضی‌القضات حکومت طالبان را در لیست تحریم‌ها شامل کرده است.

افراد شامل شده در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا اجازه سفر به کشورهای عضو این اتحادیه را ندارند و این‌که اجازه ندارند از طریق این کشورها به کشورهای دیگر بروند و اگر در کشورهای عضو این اتحادیه دارایی داشته باشند، منجمد می‌شود.

اتحادیه اروپا گفته که این مقام‌های بلند رتبه طالبان، مسئول نقض حقوق افغان‌ها به‌خصوص زنان اند.

XS
SM
MD
LG