لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

محکمهٔ تهران ایالات متحده را به پرداخت ۳۳۰ میلیون دالر غرامت محکوم کرده است


تصویر آرشیف: تهران - ایران
تصویر آرشیف: تهران - ایران

قوه قضائیه ایران می گوید که یک محکمۀ تهران ایالات متحدۀ امریکا را به پرداخت ۳۳۰ میلیون دالر غرامت، بابت خسارات ناشی از کودتای سال ۱۹۸۰ میلادی در برابر حکومت تازه تاسیس جمهوری اسلامی ایران، محکوم کرده است.

به اساس خبرگزاری فرانسپرس، یک سال پس از موفقیت انقلاب اسلامی 1979 میلادی و سرنگونی رژیم سلطنتی مورد حمایت امریکا، گروهی که عمدتاً افسران بودند، تلاش کردند تا حکومت جدید ایران را سرنگون سازند.

براساس خبرگزاری دولتی ایرنا، در اثر درگیری شورشیان به رهبری سعید مهدیون قوماندان سابق نیروی های هوایی ایران که در نوژه ولایت همدان مستقر بودند، با نیروهای دولتی تعدادی کشته و ده ها تن دستگیر شدند.

به اساس ایرنا، هدف شورشیان تسلط بر پایگاه های نظامی در سراسر ایران و هدف قرار دادن مراکز ستراتیژیک و اقامتگاه رهبرانقلاب اسلامی بود که تلاش آنها ناکام شد.

براساس خبرنگار سایت"میزان" مرتبط با قوه قضائیه ایران، اقارب قربانیان این کودتا در سال گذشته از محکمه بین المللی ایران درخواست غرامت کرده و به طور خاص ایالات متحده را به طراحی و اجرای این کودتا، متهم کردند.

نیروهای ایرانی که به عنوان محافظان جمهوری اسلامی نیز شناخته میشوند و در خنثی کردن کودتای سال ۱۹۸۰ نیز نقش داشته اند
نیروهای ایرانی که به عنوان محافظان جمهوری اسلامی نیز شناخته میشوند و در خنثی کردن کودتای سال ۱۹۸۰ نیز نقش داشته اند

قوه قضائیه ایران، می افزاید که محکمه در حمایت از درخواست آنها به پرداخت ۳۰ میلیون دالر خسارۀ مادی و معنوی به قربانیان و ۳۰۰ میلیون دالر به حیث مجازات حکم کرد.

پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی، واشنگتن و تهران روابط دیپلوماتیک ندارند.

بر اساس خبرگزاری فرانس پرس، در سال ۱۹۵۳ میلادی ادارات استخباراتی بریتانیا و ایالات متحدۀ امریکا تلاش هایی را برای سرنگونی حکومت وقت به رهبری محمد مصدق، صدراعظم ایران که تازه نفت ایران را ملی اعلام کرده بوده، انجام داده بودند.

در سال ۲۰۱۶، ستره محکمه ایالات متحده امریکا حکم کرد که دارایی های منجمد شدۀ ایران در آن کشور به حیث غرامت به خانواده های قربانیان حملاتی پرداخت شود که واشنگتن تهران را در آنها مقصر دانسته است. این حملات شامل حمله سال ۱۹۸۳ میلادی به پایگاه نیروی بحری امریکا در بیروت و حمله سال۱۹۹۶ میلادی در عربستان سعودی است.

تهران دست داشتن در این حملات را رد کرده گفته که شماری از محاکم امریکا تصمیم گرفته اند تا به قربانیان این حملات، ۵۶ میلیارد دالر جبران خسارت بپردازند.

محکمه تهران در حالی این حکم را صادر کرده که بر اساس توافق اخیر بین واشنگتن و تهران، امریکا ۶ میلیارد دالر از دارایی های منجمد شده ایران در کوریای جنوبی را در بدل رهایی ۵ شهروند امریکایی زندانی در ایران، آزاد کرده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG