لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

وزیر خارجه امریکا از گسترش برنامه های اتمی ایران٬ ابراز نگرانی کرد


 انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در رابطه با تلاشهای اتومی ایران اظهار نگرانی کرده است.

او دیروز در یک سخنرانی در کلورادو گفت٬ کوشش های که در جریان امضای پیمان اتومی صورت گرفت تا ایران به اسلحه اتومی دست نیابد ، دیگر وجود ندارند و مساعی ایران برای بدست آوردن اسلحه اتوی گسترش یافته است.

رئیس جمهور سابق امریکا دونالد ترمپ در سال ۲۰۱۸ از توافق اتومی امضا شده با ایران خارج شد و تحریم های بیشتر را علیه این کشور اعلان کرد تا ایران نتواند به اسلحه اتومی دسترسی پیدا کند.

تهران در این پنج سال از تعهدات در این پیمان باجامعه جهانی، عقب نشینی کرده است.

رئیس جمهور سابق امریکا دونالد ترمپ در سال ۲۰۱۸ از توافق اتومی امضا شده با ایران خارج

وزیرخارجه امریکا گفت قبلاً در مورد پیمان اتومی با ایران نظریات واشنگتن با بریتانیا، جرمنی و فرانسه یکسان نبود ، اما به گفته او هم اکنون نظریات آنها باهم بسیار نزدیک شده است.

آقای بلینکن افزود که اکنون ایالات متحده با این سه کشور اروپائی در حال همکاری می باشد تا بر علیه بعضی از تلاشهای حکومت ایران دست به کار شوند.

یکی از تاسیسات اتمی ایران در بوشهر
یکی از تاسیسات اتمی ایران در بوشهر

حکومت رئیس جمهور جو بایدن از آغاز کار خود تلاش کرد که پیمان اتومی با ایران را از نو احیا کند ولی این مذاکرات که به میانجیگری اروپا شروع شده بود در تابستان سال گذشته بی نتیجه به پایان رسید.

وزیر خارجه امریکا در رابطه با نگرانی ها از تلاشهای ایران در منطقه گفت ایران از آن گروه های حمایت می کند که منطقه را بی ثبات می سازند و از سلاحهای استفاده می کند که روسیه به آن میدهد و همچنان روسیه از ایران طیاره های بی پیلوت را بدست می آورد و از آنها در جنگ اوکراین کار می گیرد.

ایران از زمان طولانی به این سو از دادن درون یا طیاره های بی پیلوت به روسیه انکار می کرد، اما با ارايه اسناد و شواهد معتبر از سوی نهادهای غربی ، وزیر خارجه ایران حسین امیر عبداللهیان این موضوع را قبول کرد که ایران به روسیه طیاره های بی پیلوت داده ، اما ادعا کرده که این طیاره ها قبل از جنگ اوکراين به روسیه داده شده و تعداد آنها هم محدود اند.

اوکرائين حکومت ایران را متهم کرده است که راست نمی گوید. اوکراین بیان می کند که تا حال صدها طیاره بی پیلوت ساخت ایران را که در جنگ روسیه علیه اوکراین کار گرفته شده اند، سرنگون کرده است.

XS
SM
MD
LG