لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

ممنوعیت ورود زنان به بند امیر؛ دیدبان حقوق بشر هر خانه افغانستان را به زندان زنان تشبیه کرد


بند امیر در ولایت بامیان که زنان از رفتن به آن و دیدن منظره زیبای آن منع شده اند
بند امیر در ولایت بامیان که زنان از رفتن به آن و دیدن منظره زیبای آن منع شده اند

هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر به تصمیم وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان واکنش نشان داد.

این وزارت اخیراً دختران و زنان را از رفتن به پارک ملی "بند امیر" منع کرده است.

خانم بار ناوقت روز یکشنبه در شبکه ایکس خود یا توییتر سابق نوشت: "طالبان از اعمال محدودیت بر تحصیل، کار و سفر دختران بسنده نکردند که اکنون می‌خواهند آنها را از رفتن به زمین‌های بازی و پارک‌ها طبیعی هم منع کنند."

هیدر بار می‌افزاید که گام به گام، دیوارهایی را در برابر زنان ساخته می‌شود، چیزی که خانم بار آن را مبدل شدن خانه‌ها به زندان تشبیه می‌کند.

هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر

پیش از این نهادهای مختلف، سازمان‌های حامی حقوق بشری و خود افغان‌ها این تصمیم وزارت امر به‌ معروف و نهی از منکر طالبان محکوم کرده که گفته‌ تا زمان ایجاد یک دستورالعمل از رفتن زنان و دختران به پارک ملی "بند امیر" جلوگیری شود.

حکومت طالبان تاکنون پاسخ تازه یی در قبال این واکنش‌ها نشان نداده است، اما پیش از این دستورات صادر شده را مطابق شریعت خوانده است. آنچه که برخی از علمای دینی، سازمان همکاری اسلامی و جامعه اسلامی جهان محدودیت وضع شده بر زنان و دختران را در مغایرت با اسلام خوانده اند.

از سوی هم شمار از دکانداران زن در بند امیر می‌گوید که این محدودیت‌ها تاثیر بر کار آن می‌گذارد و وضعیت کار آن را بدتر می‌کند.

یکی از دکانداران که به دلایل امنیتی نخواست نام و صدایش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت، پس از روی کار آمدن طالبان، ورود زنان به پارک بند امیر کاهش یافته بود و با اعلام شدن این تصمیم کار و بار کوچک‌شان در خطر تعطیلی مواجه است.

تعدادی از زنان در ولایت بامیان
تعدادی از زنان در ولایت بامیان

زهرا قمبری، باشندۀ بامیان می‌گوید که ممنوعیت رفتن دختران و زنان به پارک ملی بند امیر از نظر روحی بر بسیاری از دختران و زنان این ولایت تأثیر بد داشته است:

"بسیار یک عمل زشت دور از منطق و دور از انسانی است که در مدت دوسال خانم‌ها را از تمام فعالیت‌های فرهنگی اقتصادی سیاسی از همه چی حذف کردند، نصف قشر جامعه را حذف کردند حتا پارک‌های تفریحی را زنانه و مردانه ساخته بودند حالا پارک بند امیر را به روی زنان کامل بند کردند."

حکومت طالبان در دو سال گذشته ممنوعیت و محدودیت‌های شدیدی را بر دختران و زنان افغان وضع کرده است و به همین دلیل دختران و زنان حکومت فعلی آنها را مانند دور اول آنان سیاه و تاریک می‌خوانند.

XS
SM
MD
LG