لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

سازمان جهانی « فریدم نو» خواهان آزادی مطیع الله ویسا و یکی دیگر از فعالین مدنی شد


مطیع الله ویسا در ماه مارچ امسال در کابل توسط طالبان بازداشت گردید
مطیع الله ویسا در ماه مارچ امسال در کابل توسط طالبان بازداشت گردید

به ادامۀ دادخواهی‌ها و حمایت سازمان‌های حقوق بشری از فعالان بازداشت شده از سوی طالبان، یک سازمان حقوق بشری به نام "فریدم نو" خواهان رهایی فوری مطیع‌الله ویسا، مسئول نهاد راه قلم و فعال حق آموزش و رسول پارسی، فعال اجتماعی و استاد پیشین پوهنتون از بند طالبان شده است.

این سازمان به روز شنبه در صحفۀ ایکس خود یا توییتر سابق نوشته که مطیع‌الله ویسا و رسول پارسی به ناحق زندانی شده و هرچه زودتر باید آزاد شوند.

این سازمان خواستار پایان دادن به آنچه که "ظلم دوامدار طالبان" عنوان کرده، شده است.

این سازمان حدود یک ماه پیش نیز گفته بود که آنان نمی‌توانند مطیع‌الله را فراموش کنند.

در همین حال عطاءالله ویسا، برادر مطیع‌الله ویسا به رادیو آزادی می‌گوید که با گذشت بیش از پنج ماه تا کنون هیچ روشنی در بارۀ پروندۀ برادرش وجود ندارد.

او اما گفت که وضعیت برادرش خوب است و وارد کردن فشارها از سوی نهادی مختلف جهانی سبب شده است تا برادراش مصئون باشد:

"من خودم با او حرف نزدیم، اما با مادرم حرف زده و وضعیت‌اش خوب است و در قضیه‌شان هیچ روشنی نیست و تنها چیزی که استخبارات نوشته کرده جرم‌شان است دیگر چیزی نیست که بزرگان را که به جرگه روان کردیم و زمانی که جهان و نهادهای حقوق بشری از این‌ها معلومات می‌خواهند، آنها معلومات نادرست را شریک می‌کنند."

خانوادۀ رسول پارسی، استاد پیشین پوهنتون هرات اما به پرسش‌های ما در این باره پاسخ نداد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در پیوند به خواست سازمان حقوق بشری "فریدم نو" برای رهایی مطیع الله ویسا و رسول پارسی پاسخ نداد.

او اما پیش از این در بارۀ بازداشت آقای ویسا گفته بود که ویسا به دلیل اقدامات خودسرانه و مشکوک بازداشت شده است.

فعالان حقوق بشر بازداشت این افراد و در بند نگهداشتن آنها را نقض حقوق بشر عنوان می‌کنند.

خان ولی عادل، یکی از این فعالان به رادیوآزادی گفت:

"بازداشت مطیع‌الله ویسا و پارسی و دیگر کسانی که در بند طالبان قرار دارند و بخاطر عدالت در جامعه مبارزه می‌کردند به شدت خلاف حقوق بشر است و سرکشی از قوانین حقوق بشری است. آنها بخاطری شکنجه می‌شوند که بخاطر حقوق بشر مبارزه کرده، برای آگاه ساختن انسان افغان مبارزه کردند و گروه طالبان طوری عمل می‌کنند که به میل خودشان می‌باشد."

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، آنان شماری فعالان بخش‌های مختلف را بازداشت و زندانی کرده اند که برخی از آن‌ها آزاد شده، اما شماری از آنان از جمله برخی خبرنگاران هنوز هم در زندان بسر می‌برند.

"فریدم نو" یک سازمان حقوق بشری است که از سال ۲۰۰۱ به این سو برای پایان دادن به بازداشت خودسرانه و نقض حقوق بشر مرتبط با آن فعالیت می‌کند.

XS
SM
MD
LG