لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۲

ادامه اعدام زندانیان افغان در ایران؛ متقی با کاظمی قمی در کابل دیدار کرد


براساس گزارش گروه حقوق بشر ایران، پس از شهروندان ایرانی، زندانیان افغان در ایران بیشترین کسانی اند که به اعدام در ایران محکوم شده اند.
براساس گزارش گروه حقوق بشر ایران، پس از شهروندان ایرانی، زندانیان افغان در ایران بیشترین کسانی اند که به اعدام در ایران محکوم شده اند.

وزارت امور خارجه حکومت طالبان می‌گوید که در دیدار روز یکشنبه امیرخان متقی سرپرست این وزارت با حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران برای افغانستان و سرپرست سفارت آنکشور در کابل موارد مختلف از جمله زندانیان افغان در آن کشور مورد گفتگو قرار گرفت.

این وزارت می‌گوید که در این دیدار موضوعات گسترش روابط، همکاری

قضایی و رسیدگی به دوسیه‌های افغان‌های محکوم به اعدام شامل بود.

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان دیروز یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر قبلی) جزئیات بیشتر در مورد افغان‌های محکوم به اعدام در ایران ارائه نکرد اما پیش از این، فضل محمد حقانی شارژدافیر منصوب شده از سوی طالبان در سفارت افغانستان در تهران هفته گذشته به رادیو آزادی گفت که در میان زندانیان افغان که از سوی تهران به افغانستان تحویل داده شده اند هیچ یکی از آنها به اعدام محکوم نیستند.

براساس گزارش گروه حقوق بشر ایران، پس از شهروندان ایرانی، زندانیان افغان در ایران بیشترین کسانی اند که به اعدام در ایران محکوم شده اند.

این گروه یکشنبه هفته گذشته در ۲۷ اگست در وب سایت خود این را پس از اعدام یک مهاجر افغان در ایران اعلام کرد.

گروه حقوق بشر ایران گفت که یک شهروند افغانستان به نام افتخارالدین که به جرم قتل در ایران به اعدام محکوم شده بود در زندان گودرز ولایت لرستان ایران به دار آویخته شد.

این گروه افزود که از آغاز ۲۰۲۱ تا سپتمبر آن سال هیچ گزارشی مبنی بر اعدام شهروندان افغانستان در ایران نشر نشده بود اما از سپتمبر ۲۰۲۱ تا اکتوبر ۲۰۲۱ در جریان ۳۵ روز پنج شهروند افغانستان در ایران اعدام شدند.

گروه حقوق بشر ایران نگرانی اشرا در مورد افزایش اعدام شهروندان افغانستان در ایران ابراز کرده و گفته که این اعدام‌ها پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان شدت گرفته.

در گزارش این گروه آمده است که در سال ۲۰۲۲ شمار افغان‌های اعدام شده در ایران سه برابر افزایش یافت.

این گروه گفته که به شمول یک نوجوان، یک زن شانزده ساله افغان در ۲۰۲۲ در ایران اعدام شدند.

از آغاز ۲۰۲۳ تا حالا به گفته گروه حقوق بشر ایران، بالای حداقل چهارده افغان در ایران حکم اعدام تطبیق شده که دو تن آنها در هشتم ماه جولای در محضر عام به دار آویخته شدند.

شمار دقیق افغان‌های محکوم به اعدام در ایران روشن نیست اما شمار زندانیان افغان در آنکشور به حداقل شش هزار نفر می‌رسد.

در جریان تلاش برای انتقال این زندانیان به افغانستان، عبدالمطلب حقانی سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان در ماه می سال جاری میلادی از انتقال صدها زندانی افغان از ایران به افغانستان خبر داد و گفته بود که حکم اعدام دوصد افغان در ایران کاهش یافته و به حبس مبدل شده است.

در رابطه به روند انتقال زندانیان افغان از ایران به افغانستان، فضل محمد حقانی شارژدافیر منصوب شده طالبان در سفارت افغانستان در تهران یکشنبه هفته گذشته به رادیو آزادی گفت که تا هنوز در مورد مرحله سوم انتقال این زندانیان با حکومت ایران به توافق نرسیده اند.

او گفت که بر اساس تلاش‌های آنها تا کنون ۱۱۳۶ زندانی افغان از ایران به افغانستان انتقال یافته اند و بقیه منتظر انتقال اند که در مورد با مقام‌های ایرانی گفتگو جریان دارد.

خبرگزاری‌های ایران دیروز یکشنبه (سوم سپتمبر) گزارش دادند که در حال حاضر حدود شش هزار زندانی افغان در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

ایران در جمع اندک کشورهای جهان است که بیشترین اعدام‌ها را انجام می‌دهد.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی هفته گذشته گفت که اعدام‌ها در ایران در ۲۰۲۳ افزایش چشمگیری یافته است و از آغاز سال تا کنون ۴۲۳ نفر در این کشور اعدام شده اند.

XS
SM
MD
LG