لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

اول نمره آزمون کانکور خواستار رفع محدودیت ها بر آموزش دختران شد


محمود عبدالجمیل از فراه با کسب ۳۵۹.۱۶ امتیاز اول نمره  امتحان کانکور امسال در سطح افغانستان اعلان شد و به پوهنتون علوم طبی ابوعلی سینا در کابل راه یافت. 
محمود عبدالجمیل از فراه با کسب ۳۵۹.۱۶ امتیاز اول نمره  امتحان کانکور امسال در سطح افغانستان اعلان شد و به پوهنتون علوم طبی ابوعلی سینا در کابل راه یافت. 

محمود عبدالجمیل از فراه با کسب ۳۵۹.۱۶ امتیاز اول نمره امتحان کانکور امسال در سطح افغانستان اعلان شد و به پوهنتون علوم طبی ابوعلی سینا در کابل راه یافت.

او که نزده سال دارد و از فارغان لیسه عالی عروج فراه در ولسوالی قلعه کاه ولایت فراه است به رادیو آزادی گفت که بخاطر آمادگی برای امتحان کانکور روزانه شانزده ساعت درس می‌خواند و روی همه مضامین تمرکز داشت.

این نوجوان که چهار برادر و سه خواهر دارد به رادیو آزادی گفت که شمولیت در پوهنتون علوم طبی ابوعلی سینا در کابل یکی از آرزوهای دیرینه وی بود:

"سیستم مکتب طوری بود که ما از صنف یازده به بعد مضامین ساینسی ما را پخته می‌کردیم، یعنی اینها را خوب کامل یاد می‌گرفتیم و از صنف دوازده کوشش ما بیشتر روی مضامین تشریحاتی بود چون آنها زودتر فراموش می‌شوند، طبعاً کوشش ما روی همه مضامین بیشتر بود و روزانه شانزده ساعت درس می‌خواندیم."

وی می‌افزاید که توقع نمرۀ بلند را داشت حتی اینکه در ده تن برتر کانکور قرار گیرد اما نه اینکه اول نمره شود و با شنیدن اعلان نتیجه بسیار خوش و هیجانی شد و به گفته خودش "از حال رفت".

محمود ابراز امیدواری می‌کند که محدودیت ها برداشته شود تا دختران نیز در امتحان کانکور آینده اشتراک کنند.

او خواهان توجه بیشتر به آموزش و تحصیل دختران و زنان است:

"وقتیکه یک مرد تحصیل می‌کند او یک مرد تحصیل کرده است اما وقتی یک زن اگر تحصیل کند یک جامعه گویا که تحصیل کرده است پس خواهش داریم که به طبقه اناث توجه جدی صورت گیرد. اگر ما امروز داکتر زن، معلم زن، انجنیر زن نداشته باشیم جامعه به رکود باقی می‌ماند."

پس از منع آموزش دختران بالاتر از صنف شش در دسامبر سال 2022 طالبان رفتن دختران به پوهنتون ها را هم تا امرثانی منع کردند.
پس از منع آموزش دختران بالاتر از صنف شش در دسامبر سال 2022 طالبان رفتن دختران به پوهنتون ها را هم تا امرثانی منع کردند.

این در حالی است، دخترانی که امسال از شرکت در کانکور محروم شده اند، می‌گویند که آمادگی کامل برای کانکور را داشته اند، اما از سوی طالبان اجازه نیافته اند.

کامله، فارغ صنف دوازدهم به رادیو آزادی گفت:
"قربانی‌های زیادی را دادیم. خصوصاً وقتی در مرکز آموزشی کاج که درس می‌خواندم. ما اهداف بلند داشتیم. اما می‌بینیم که همه درها بروی ما بسته شده است، اما تلاش می‌کنیم که در خانه تلاش کنیم و به برنامه و اهداف مان برسیم. از سازمان ملل متحد می‌خواهم که راه‌های دیگر را بروی ما باز کنند تا به آرزو‌هایمان برسیم."

در آخرین سال نظام جمهوری مخلوع، اول نمرۀ کانکور یک دختر به نام سلگی باران بود و پیش از آن هم دختران در امتحان کانکور چندین بار مقام اول را بدست آوردند.

سلگۍ باران
سلگۍ باران

دوم نمرۀ کانکور امسال عباس، باشنده ولایت کابل با کسب ۳۵۷.۴۷ امتیاز، در پوهنتون طبی کابل پذیرفته شده است.

در مقام سوم، عبدالباعث باشندۀ ولایت کابل نیز با ۳۵۵.۷۹ نمره به پوهنتون طبی کابل راه یافته است.

عبدالباقی حقانی سرپرست ادارۀ ملی امتحانات حکومت طالبان می‌گوید که امسال ۸۲ هزار و ۶۳۰ متقاضی به پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی راه یافتند و متقاضیان بی‌نتیجه هم در چانس دوم در برخی از موسسات تحصیلی جذب خواهند شد.

عبدالباقی حقانی سرپرست ادارۀ ملی امتحانات حکومت طالبان
عبدالباقی حقانی سرپرست ادارۀ ملی امتحانات حکومت طالبان

پس از به قدرت رسیدن طالبان آنان دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب و در دسامبر سال گذشته دختران دانشجو را از رفتن به پوهنتون منع کردند.

با اینکه جامعه جهانی برای حق آموزش دختران و زنان در افغانستان فشار وارد کرده و در تازه ترین مورد یک هیئت از سازمان همکاری اسلامی در ملاقات با سران حکومت طالبان در کابل تعلیم را حق یکسان مرد و زن خوانده ولی هنوز هم کدام نشانۀ از نرمش و انعطاف پذیری در موضعگیری طالبان دیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG