لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

افزایش تدابیر امنیتی در ایران؛ مسوولان امنیتی از برگزاری تظاهرات مردمی در هراس اند


گوشه یی از تظاهرات مردمی در ایران
گوشه یی از تظاهرات مردمی در ایران

درسالروز مرگ مهسا امینی٬ تدابیر شدید امنیتی در ایران اتخاذ شده است.

سال گذشته در چنین روزی، مهسا امینی ۲۲ ساله در حالی که در توقیف پولیس به کوما رفته بود، در شفاخانۀ در تهران وفات کرد.

مرگ وی باعث تظاهرات بی سابقه در ایران شد که چندین ماه ادامه یافت و درجریان آن حدود پنجصد نفر کشته شدند و افراد زیادی به زندان افتادند که برخی از آنها به حبس های طویل محکوم شده اند.

گزارش ها می رساند که نیروهای امنیتی٬ امجد امینی پدر مهسا٬ را که خانه اش دریک نوع محاصره پولیس قرار دارد به ادارۀ استخبارات با خود بردند.

برخی منابع به رادیو آزادی گفتند ماموران استخبارات به پدر مهسا گفته اند که ازخانه خود بیرون نشود و به قبر دخترش نرود و در مراسم یاد بود مرگ وی نیز اشتراک نکند.

ماموران امنیتی سپس به پدر مهسا امینی اجازه برگشت به خانه را دادند.

امجد امینی پدر مهسا امینی
امجد امینی پدر مهسا امینی

مژگان افتخاری و امجد امینی پدر و مادر مهسا حدود یک هفته پیش اعلام کرده بودند که به مناسب سالروز مرگ دختر خود به زیارت قبروی می روند .

در این میان تظاهرات شب گذشته در مناطق مختلف ایران برگزار شد.

تظاهرات در برخی از مناطق تهران پایتخت و شهرهای بزرگ مانند مشهد در شمال شرق و شیراز در جنوب به راه افتاد و شعار مرگ بر دیکتاتور و زن، زندگی، آزادی سر داده شد.

امریکا یک روز قبل از سالروز وفات مهسا تحریم های جدیدی علیه ایران نافذ کرد.

وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که با بریتانیا، استرالیا، کانادا و تعدادی دیگر از متحدانش گفتگو کرده که آنها نیز تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند.

اعلامیه دیروز وزارت خارجه امریکا گفت بیست و پنج ایرانی به دلیل سرکوب معترضان به صورت انفرادی تحریم شده اند، سه رسانه حامی دولت نیز در فهرست تحریم ها شامل شده و یک شرکت تحقیقاتی اینترنتی ایران نیز تحریم شده است.

XS
SM
MD
LG