لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

برستل هرالد کوریر : عکس های سیاه و سفید٬ دیدگاه یک ژورنالیست به اوضاع در افغانستان


یکی از عکس های رودریکو ایبد که به تازه گی از افغانستان تهیه کرده است
یکی از عکس های رودریکو ایبد که به تازه گی از افغانستان تهیه کرده است

نشریه فارن پالیسی

  • نشریه فارن پالیسی در مقاله یی نوشته است که ایالات متحده از چندین دهه به این طرف آسیای میانه را از دریچهٔ جنگ أفغانستان تماشا میکرد. به همین دلیل ازبکستان و قرغیزستان به نیروهای هوایی امریکا پایگاه فراهم کردند تا به قوای خود در أفغانستان امور لوژستیکی را فراهم کنند.

فارن پالیسی در ادامه گفته است که خروج پر هرج و مرج نیروهای امریکایی از أفغانستان درسال ۲۰۲۱ نگرانی های را در منطقه باعث گردیده است.

مقاله نویس گفته است٬ درصورتی که آسیای میانه مسیر مبارزه با دهشت افگنان بود٬ چنانچه سیاست خارجی امریکا چنین تصور میکرد٬ اما در حال حاضر این منطقه به میدان رقابت قدرت های بزرگ مبدل شده است.

روزنامه برستل هرالد کوریر

  • یک نشریه دیگر امریکایی در این میان به سفر یک فوتو ژورنالیست به أفغانستان توجه کرده است.

روزنامه « برستل هرالد کوریر» نوشته است که فوتو ژورنالیست معروف خبرگزاری اسوشیتد پرس رودریکو ایبد٬ حدود دو سال پس از خروج قوای امریکایی به أفغانستان سفر کرده است. روزنامه در ادامه گفته است که وی با کمره قدیمی به أفغانستان رفته است تا حضور طالبان را و تغییراتی که به میان آمده است را مستند سازی کند.

برستل هرالد کوریر تعدادی از عکس های سیاه و سفید این ژورنالیست را نیز منتشر کرده و به نقل از وی نوشته است که صلح در افغانستان تامین شده است اما با قیمت گزاف٬ زیرا این کشور با انزوای بین المللی رو برو شده٬ حقوق زنان پامال شده و فقر گسترش یافته است.

نشریه رلیف ویب

  • و اما در مورد فقر وبیچاره گی در افغانستان٬ نشریه « رلیف ویب» در مطلبی نگرانی های برنامه جهانی غذا را منعکس ساخته است.

بر اساس این مقاله از ماه می تا اکتوبر امسال پانزده میلیون و سه صد هزار افغان به مواد خوراکی دسترسی نداشتند و در این میان هشت میلیون افرادی بودند که به کمک های فوری غذایی نیاز داشتند.

نشریه در ادامه گفته است برنامهٔ جهانی غذا که امسال تاکنون به شانزده میلیون و چهارصد هزار نفر کمک غذایی توزیع کرده است٬ در فصل زمستان امسال صرف با سه میلیون تن از نیازمندان کمک کرده میتواند.

رلیف ویب سایت در ادامه آورده است که در مجموع نگرانی از کمبود مواد غذایی در افغانستان وجود دارد و در عین حال با وجود برخی از فعالیت های کوچک اقتصادی٬ مردم از خشکسالی نیز متاثر شده اند.

XS
SM
MD
LG