لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

نشریۀ دیپلومات: ازبکستان میخواهد در مبارزه غیر مستقیم علیه داعش در افغانستان سهیم شود


تصویر آرشیف: بیرق گروه داعش
تصویر آرشیف: بیرق گروه داعش

نشریۀ دیپلومات

  • نشریۀ دیپلومات در مطلبی در بارۀ افغانستان می نویسد که ازبکستان برای ایالات متحده در امر مبارزه با گروه دولت اسلامی معروف به داعش یک کشور مهم پنداشته می شود.

در آغاز مطلب می خوانیم که تاشکند به واشنگتن پیشنهاد کرده تا در مبارزۀ جاری طالبان علیۀ نفوذ فزایندۀ شاخۀ ولایت خراسان داعش در منطقه به طور غیر مستقیم دخیل شود.

در ادامه آمده در میان تهدید رو به افزایش گروه دولت اسلامی ، روابط نزدیک ازبکستان با طالبان ، تاشکند را به یک شریک مهم واشنگتن مبدل کرده است.

دیپلومات می نویسد که پالیسی سازان ایالات متحده در بارۀ حضور شاخۀ ولایت خراسان داعش در افغانستان خیلی ابراز نگرانی کرده اند اما ایالات متحده پس از خروج نیروهای امریکایی در اواخر آگست سال ۲۰۲۱ از افغانستان نمی خواهد که از لحاظ نظامی دوباره در این کشور دخیل شود.

به نوشته نشریه ، ایالات متحده به این باور است که با استفاده از مشارکت طولانی مدت اش با تاشکند می تواند که به نگرانی های منطقه ای رسیدگی کند.

نویسندۀ مطلب افزوده است که طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان در اواسط ماه آگست سال ۲۰۲۱ ، تلاش کرده تا بر همه گروه های تندرو در این کشور کنترل داشته باشد.

اما به نوشتۀ نشریه ، شاخۀ ولایت خراسان داعش تلاش های زیادی را برای براندازی حاکمیت طالبان به خرچ داده است و از سوی دیگر به همسایه های شمالی افغاستان به شمول ازبکستان تهدید ایجاد کرده است.

در بخشی از مطلب دیپلومات آمده است که تلاش های طالبان در اوائل برای برقراری امنیت در شرق افغانستان متمرکز بود و شاخۀ ولایت خراسان داعش توانست که در شمال این کشور نفوذ کند که در نتیجه داعش در ماه های می و اپریل سال ۲۰۲۲ حملات راکتی را از افغانستان بر ازبکستان و تاجکستان انجام داد.

شاخۀ ولایت خراسان داعش پس از حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان در بیش از دوسال گذشته ، مسئولیت چندین حملۀ مرگبار و سرخط ساز را در این کشور نیز پذیرفته است.

روزنامۀ فرست پُست

  • روزنامۀ فرست پُست چاپ هند مطلبی را در مورد بازی های آسیایی در چین نشر کرده است.

از افغانستانِ زیر حاکمیت طابان ، صرف ورزشکاران مرد برای اشتراک در این بازی ها فرستاده شده اند زیرا طالبان ، زنان را از ورزش منع کرده اند.

اما انتظار می رود که برخی از زنان ورزشکار افغان از کشور های دیگر در بازی های آسیایی در چین اشتراک کنند.

این رقابت ها امروز در شهر هانگژو رسماً آغاز می شود.

به نوشتۀ فرست پُست ، از زمانیکه طالبان به قدرت بازگشتند ، این اولین بازی های آسیایی است که در آن دو گروه از ورزشکاران افغانستان در آن اشتراک می کنند.

یک گروه از این ورزشکاران شامل ۱۳۰ مرد از افغانستان به چین رفته است.

گروهی دیگر شامل ۱۷ ورزشکار زن زیر پرچم سه رنگ افغانستان از بیرون این کشور در رقابت های آسیایی در چین سهم خواهد گرفت.

در بخشی از مطلب آمده که طالبان با یک سلسله محدودیت ها بر زنان از جمله منع آنها از رفتن به پارک های تفریحی ، حمام های زنانه و کار کردن در موسسات داخلی و خارجی غیر دولتی و دفتر های ملل متحد ، زنان را از زندگی عمومی حذف کرده اند و ساحۀ فعالیت زنان در رسانه ها در افغانستان نیز محدود شده است.

XS
SM
MD
LG