لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۱

کمبود آب آشامیدنی در افغانستان؛ صلیب سرخ: جنگ و تغییرات اقلیمی به مشکلات افزوده است


کمبود آب آشامیدنی در افغانستان
کمبود آب آشامیدنی در افغانستان

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) نگرانی جدی خود را در مورد مشکلات در دسترسی به آب پاک در افغانستان ابراز کرده است.

بخش افغانستان این کمیته روز سه‌شنبه در صفحۀ ایکس خود نوشت که جان میلیون‌ها افغان به دلیل مشکلات در دسترسی به آب پاک در افغانستان در خطر است.

این کمیته نوشته است که مردم ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا به آب پاک برای نوشیدن، پخت و پز و حفظ‌الصحه داشته باشند.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ نوشته که جنگ طولانی‌مدت همراه با اثرات تغییرات اقلیمی در افغانستان منجر به بحران کمبود آب در این کشور شده است.

صلیب سرخ گفته که این حقیقت تلخ نه تنها بر نیازهای اولیۀ مردم تأثیر می‌گذارد، بلکه سلامتی را نیز تهدید می‌کند.

کودکان زیادی مجبور هستند روزانه فاصله های طولانی را برای پیدا کردن آب بپیمایند
کودکان زیادی مجبور هستند روزانه فاصله های طولانی را برای پیدا کردن آب بپیمایند

به گفتۀ این کمیته، نبود آب پاک برای نوشیدن و حمام کردن می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی شود و این کمیته بر همکاری نزدیک با جوامع برای رسیدگی به مشکلات کمبود آب تأکید کرده است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در حالی این نگرانی ها را مطرح می‌کند که شماری از خانواده‌های افغان از مشکلات شدید صحی به دلیل عدم دسترسی به آب پاک شکایت دارند.

زینب، یکی از باشندگان ولایت هرات می‌گوید، معدۀ دخترش به دلیل استفاده از آب ناپاک مکروبی شده است.

او به رادیوآزادی گفت:

"آب هم آب پاک نیست و تمام اولادهای ما پیش داکتر می‌روند دخترم را دیروز به داکتر بردم و داکتر گفت که معده‌اش مکروبی شده و آب جوش داده برایش بدهید، اگر کمکی برای ما بکنند، خیر آخرت‌شان می‌شود."

مینه، باشندۀ ولایت بغلان می‌گوید که دسترسی به آب پاک برایشان دشوار است.

او گفت که برادرانش با بشکه‌ها از فاصلۀ یک کیلومتری آب پاک می‌آورند:

"در کنار مشکلات اقتصادی به آب پاک صحی هم دسترسی نداریم، برادرانم با بشکه‌های زرد از جای دور که نزدیک به یک کیلو متر راه می‌شود هر روز آب می‌آورند، از آب شور که در خانه داریم نمی‌توانیم استفاده کنیم، اگر استفاده کنیم مریض می‌شویم."

خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی در هلمند
خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی در هلمند

سوال اینجاست که استفاده از آب ناپاک سبب چه بیماری‌هایی می‌شود؟

الیاس غفورزی، متخصص امراض داخله در این باره به رادیو آزادی گفت:

"نوشیدن آب ناپاک باعث بیماری‌های مختلفی مانند ناراحتی معده، استفراغ، اسهال و آمیب می‌شود و در کنار این از استفادۀ آب ناپاک بیماری‌های مانند محرقۀ انسانی، محرقۀ حیوانی و باکتریا‌های دیگر نیز پیدا می‌شود."

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در حالی نگرانی‌های خود را در این زمینه ابراز می‌کند که قبلاً سازمان بین‌المللی پناهندگان (IOM) گفته بود که ۷۹ درصد افغان‌ها به آب آشامیدنی صحی کافی دسترسی ندارند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد هم در شروع ماه اسد گذشته اعلام کرد که از ۳۴ ولایت افغانستان، ۲۵ ولایت با خشکسالی شدید مواجه است و این کشور یکی از ۱۰ کشور آسیب پذیر جهان از تغییرات اقلیمی است.

XS
SM
MD
LG