لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

هزاران رأس مواشی در ولایت نیمروز تلف شده و مالداران خواهان کمک های فوری اند


گوشه یی از یک بازار فروش مواشی در نیمروز
گوشه یی از یک بازار فروش مواشی در نیمروز

مقام های محلی طالبان در ولایت نیمروز میگویند که امسال به دلیل خشکسالی و زمستان کم سابقه، بیش از پنج هزار راس مواشی در این ولایت تلف شده است.

بسیاری از مالداران در نیمروز هم می گویند که امسال ضرر کرده اند و تا اکنون از سوی هیچ اداره حکومت طالبان به آنان کمک نشده است.
محمد عظیم ۴۶ ساله که مسئولیت تامین مخارج خانواده ۱۳ نفره اش را به دوش دارد می گوید که تقریبا ۱۵ سال است که در یکی از روستاهای شهر زرنج مرکز نیمروز در جنوبغرب افغانستان مصروف شغل مالداری است.
اما او به رادیو آزادی می گوید که امسال نسبت به دو سال پیش به علت خشکسالی در این ولایت کسب و کارش از رونق افتاده و‌ درآمدش هم‌ کم شده:
" از همین مال ها میخریم و میفرشیم ،قبلا همین مواشی را می فروختیم و مصارف تمام زندگی ما را فراهم میکرد ،کار و کسب ما همین مالداری بود. حالا که است کلآ سال خشکی شد ،آب نیست ، آب را از چاه های دور می آوریم که این هم شور است و به هشت صد افغانی ( یک تانکر) است که اصلا قابل خوردن نیست. مال و مواشی هم اگر می خورد مریض می شود."
خشکسالی امسال باعث گردیده است که مالداران نتوانند حیوانات خود را به درستی تغذیه و نگهداری کنند
خشکسالی امسال باعث گردیده است که مالداران نتوانند حیوانات خود را به درستی تغذیه و نگهداری کنند
محمد عظیم افزود که امسال به این دلایل بیش از یک میلیون افغانی ضرر کرده است.
او نیز امسال را با سال های گذشته این گونه مقایسه می کند:
"بیش از ده تا پانزده لک افغانی متضرر شدم، گرمی هوا بود ، نبود آب کافی و خشکسالی باعث تلفات مواشی ما شده، قبلا گاو های خود را به ایران و کابل می فرستادیم، گوشتش به کابل انتقال داده می شد، در داخل کشور هم مصرف می شد و به ایران هم انتقال داده می شد."
گل محمد مدیر زراعت و مالداری طالبان در ولایت نیمروز است. او در صحبت با رادیو آزادی٬ مشکل مالداران را پذیرفت. اما گفت که در نزدیک به ده ماه گذشته هزاران راس مواشی دهقانان در این ولایت به این دلایل تلف شده اند:
"بدبختانه سال گذشته حدود پنج هزار مواشی و حیوانات مختلف نوع نظر به سردی هوا در ولایت نیمروز و واحد های اداری تلف شده و راپور آن را ما به مرکز دادیم و تا فعلا هم همرای آنان هیچ نوع کمکی و مساعدتی صورت نگرفته است و صدای همین مالداران را ما تا مرکز تا ولایت و تا به موسسات همکار رساندیم ولی تا فعلا از طریق وزارت آبیاری و مالداری تا فعلا هیچ نوع کمکی همرای مالدار صورت نگرفته."
او وضعیت مالداری در مرکز و ولسوالی های نیمروز را در تناسب به سال های گذشته٬ نگران کننده می خواند:
"وضعیت مالداری ولایت نیمروز نسبت به سال های گذشته در حالت پریشانی است. نظر به کمبود آب نظر به غذا برای حیوانات، نظر به کمبود چراگاه ها، اکثریت مالداران ما به مشکلات روبرو شده ، آمار مالداری نسبت به سال های گذشته آماری را که ما از مرکز زرنج و واحد های اداری نیمروز و ولسوالی ها گرفتیم نسبت به سال های گذشته حدود شصت الی شصت و پنج فیصد کمبود گردیده است."
داکتر وحید جلیلی معالج امراض حیوانی در نیمروز است. او وضعیت مالداری در این ولایت را این گونه توضیح می دهد:
"پارسال ما سروی داشتیم از طرف زراعت،تقریبآ مالداری نوع بز و گوسفند ۶۰ هزار بود، اما فعلا بیش از نصف آن ها از بین رفته و نصف آن کم شده، همچنین امسال ما سروی و واکسین برای گاو ها داریم که نسبت به سال گذشته بسیار کم شده، سال گذشته پانزده هزار گاو بود، اما امسال به دو و نیم هزار رسیده که علت اش هم همین خشکسالی و نبود آب است که مالداران چیزی ندارد که به حیوانات خود بدهند."
بازار فروش مواشی نیز نسبت به سال های قبل بسیار سرد است و مردم توان توان خرید ندارند
بازار فروش مواشی نیز نسبت به سال های قبل بسیار سرد است و مردم توان توان خرید ندارند
به اساس گزارش ها؛ وزارت زراعت و مالداری حکومت طالبان در زمستانی که گذشت، به رادیو آزادی گفته بود که تنها در زمستان سال ۲۰۲۳ میلادی ، بیش از ۲۲۵ هزار مواشی به اثر سردی هوا در تمام ولایت های افغانستان تلف شدند.
در آن زمان سازمان‌ ملل متحد هم از افزایش شدت سرما در زمستان سال ۱۴۰۱ هجری خورشید هشدار داده بود و نیز خواستار کمک‌های عاجل بشر دوستانه شده بود.
ولایت نیمروز زمین های ریگی و خشکی دارد و بر علاوه اینکه مشکلات آب، دهقانان و مالداران را متضرر ساخته ، باشنده‌ گان این ولایت همچنان با مشکل عدم‌ دسترسی به آب آشامیدنی صحی نیز روبرو استند.
اما حال شماری از دهقانان و مالداران در ولایت نیمروز که بسیاری از مواشی شان تلف شده و نیز متضرر گردیده مثل محمد عظیم از حکومت سرپرست طالبان چه میخواهند؟

"خواست ما از حکومت این است که حداقل برای ما و مواشی ما آب را فراهم کند، تا شیر و ماست که ما دامداران داریم به فروش برسد، یک جای درست کند و سردخانه ایجاد کند، یک موسسه یا دولت کمک و همکاری بکند که ضرر که مردم کرده جبران شود."

XS
SM
MD
LG