لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

دیلی بیست: امکان دارد طالبان از پلان های امنیتی برای تعقیب منتقدان خود استفاده کنند


کمره های امنیتی در کنترول طالبان
کمره های امنیتی در کنترول طالبان

نشریه دیلی بیست

  • نشریه دیلی بیست در مقاله یی می نویسد که طالبان یک پلان مراقبت امنیتی توسط کامره های مدار بسته را که امریکا مدت چندین سال روی آن کارکرده بود بدست آورده اند.

اما نشریه می نویسد برخی کارشناسان نگران اند که امکان دارد ازاین پلان برای تعقیب منتقدان سیاسی استفاده شود.

دیلی بیست در ادامه می نویسد که این پلان ظاهرا ازسوی امریکا قبل از خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱ برای حکومت سابق تهیه شده بود.

عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان به خبرگزاری رویترز گفته که آنها اکنون درنظر دارند تا از این پلان دریک پروژه ضد تروریزم استفاده کنند.

وی می افزاید که درحال حاضر روی یک نقشه امنیتی کابل که ازسوی کارشناسان تهیه شده کار جریان دارد و مکمل شدن آن زمانگیر است.

آقای قانع می افزاید که اکنون در واقعیت دو نقشه در اختیار دارند که یکی از سوی امریکا برای حکومت سابق و دیگری ازسوی ترکیه تهیه شده است.

نشریه می نویسد که این پلان امنیت ملی از قبل باعث نگرانی فعالان حقوق بشر شده و آنها بیم دارند که امکان دارد از این سیستم به جای هدف قرار دادن دهشت افگنان برای تعقیب منتقدان سیاسی استفاده شود.

نشریه ایورایشیا ریویو

  • نشریه ایورایشیا ریویو می نویسد که با برگشت طالبان به قدرت دراگست سال ۲۰۲۱ ، زنان افغان که نصف نفوس کشور را تشکیل میدهند با دشواری ها ، خشونت ، وشکنجه روبرو شدند.

نشریه می افزاید که طالبان آزادی فردی و انتخاب زنان ، وحق چگونگی زندگی آنها را سلب کرده اند.

یوروایشیا ریویو با ذکرچند نمونه از خشونت طالبان دربرابر زنان می نویسد که این روش حضور زنان درجامعه را حذف می کند.

نشریه به محدودیت های طالبان بر آموزش وکار دختران وزنان اشاره کرده می نویسد که این محدودیت ها به سکتور خدمات صحی نیز گسترش یافته ویک سیستم تبعیض جنسیتی را ایجاد کرده است.

یورو ایشیا ریوو به گونه مثال به اعلان ماه جولای وزارت صحت عامه حکومت طالبان اشاره می کند که برای امتحان شمولیت در آموزش دورۀ تخصصی تنها به مردان اجازه داده است.

یوروایشیا ریویو در پایان مطلب خود نتیجه گیری کرده که زنان افغان درشرایط دشواری زندگی می کنند وامیدی هم نیست که این وضعیت درآیندۀ نزدیک بهبود یابد.

نشریه می نویسد که با توجه به محدودیت های شدید کنونی طالبان ، زنان ودختران در سال های آینده و در مراحل مختلف زندگی خود با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG