لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۷

روز گار تلخ مهاجرین افغان در ایران؛ روند اخراج ۵ میلیون مهاجر افغان آغاز می‌شود


تصویر آرشیف : دادی از مهاجرین افغان در ایران
تصویر آرشیف : دادی از مهاجرین افغان در ایران

حکومت ایران می‌خواهد روند اخراج پنج میلیون مهاجر افغان را آغاز کند.

احمد وحیدی وزیر داخلهٔ ایران روز چهارشنبه در تهران به خبرنگاران گفت، بر اساس یک طرزالعمل جدید مهاجرین افغان که فاقد اسناد و مدارک قانونی هستند از این کشور اخراج خواهند شد.

آقای وحیدی گفته که این طرزالعمل ساخته شده و در دستور کار جدی اداره‌های ذیربط‌ ایران قرار داده شده است:

"این یک مسئله آشکار است که ما بر اساس یک برنامه سازماندهی شده در برابر اتباع خارجی اقدام می‌کنیم و به تطبیق این اقدام نزدیک هستیم، این واضح است آن‌عده افغان‌ها و اتباع خارجی که فاقد اسناد قانونی هستند دوباره به کشور‌های‌شان فرستاده خواهند شد."

آقای وحیدی می‌گوید، بر اساس معلومات آن‌ها در حال حاضر ۵ میلیون افغان در سراسر ایران به گونه غیر قانونی زنده‌گی می‌کنند.

وزیر داخله ایران در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که بیش از این رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که بعد از به قدرت رسیدن طالبان در دو سال گذشته یک‌ونیم میلیون افغان به گونهٔ غیر قانونی وارد این کشور شده‌اند.

احمد وحیدی وزیر داخله ایران
احمد وحیدی وزیر داخله ایران

این درحالی‌ست که تعدا از مهاجرین افغان که در ایران زنده‌گی می‌کنند از برخود خشن و نادرست پولیس ایران شکایت دارند.

عمران که از سه سال گذشته به این‌سو در شهر شیراز ایران زنده‌گی می‌کند به رادیو آزادی می‌گوید که اخیراً پولیس ایران پس از بازداشت مهاجرین افغان با‌ آن‌ها برخورد درست نمی‌کنند:

"بدبختانه قیوداتی‌که بالای افغان‌ها در ایران وجود داشت اکنون بیشتر شده است، اکنون همه افغان‌های که اسناد قانونی در دست دارند و یا هم سند ندارند از سوی پولیس ویژه ایران از شهر‌ها جمع‌آوری می‌شوند."

عمر یکی دیگر از مهاجران افغان که در شهر اصفهان زنده‌گی می‌کند ضمن مشکلات اقتصادی می‌گوید، افغان‌ها در ایران نمی‌توانند به آسانی صاحب کار شوند:

"یک یا دو روز مصروف کار هستیم، اما یک هفتهٔ دیگر بی‌کار می‌مانیم، بخاطر این‌که اسناد کار در اختیار نداریم، این‌ها همین را بهانه می‌کنند، این‌جا به آسانی کار گیر ما نمی‌آید، به بسیار بدبختی این‌جا زنده‌گی می‌کنیم."

هرچند، عبدالمطلب حقانی سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان در پیوند به اظهارات مقام‌های ایرانی به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ارائه نکرد که در حال حاضر به چه تعداد از مهاجران افغانستان از ایران دوباره به کشور برگشته اند، اما این وزارت به تاریخ ۱۴ سپتمبر نوشته در صفحه اکس‌اش نوشته که در همین روز به تعداد ۲ هزار افغان از طریق بندر اسلام قلعه دوباره به کشور برگشته‌ اند.

تعدادی از مهاجرین افغان که در پاکستان بازداشت شده اند
تعدادی از مهاجرین افغان که در پاکستان بازداشت شده اند

رادیو آزادی همچنان در ماه سنبلهٔ سال روان به نقل از مقام‌های وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان نوشته بود که به گونهٔ میانگین، روزانه ۱۲۰۰ افغان به گونهٔ اجباری و یا داوطلبانه به کشور برمی‌گردند.

اخراج مهاجرین افغان از ایران در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این مقام‌های حکومت پاکستان نیز از گرفتاری و اخراج مهاجرین افغان از این کشور خبر داده بودند. در میان مهاجران بازداشت شده شماری از افغان‌های که اسناد قانونی نیز دارند بازداشت شده‌اند، اما پولیس این کشور همواره این موضوع را راد کرده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی‌او‌ام) پیش از این در یک گزارش‌اش گفته است که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ حدود ۳،۶ میلیون افغان به کشور‌های مختلف مهاجر شده‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان در میان این مهاجران ۷۰ درصد آن به ایران، ۱۸ درصد به پاکستان و ۱۱ درصد دیگر به ترکیه مهاجر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG