لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

انتظارات از نشست « فارمت مسکو»؛ روسیه: طالبان به تشکیل یک حکومت فراگیر آماده شوند


یکی از نشست های که با حضور نماینده گان طالبان در مسکو برگزار شده بود
یکی از نشست های که با حضور نماینده گان طالبان در مسکو برگزار شده بود

شهر کازان جمهوری تاتارستان روسیه به روز جمعه میزبان ششمین نشست "فارمت مسکو" در بارۀ افغانستان خواهد بود.

ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان از نشست فارمت مسکو به عنوان یک دیالوگ سیاسی یاد کرده و تاکید کرده است که نمایندگان طالبان از ایجاد یک حکومت همه شمول در افغانستان اطمینان بدهند.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از کابلوف به روز پنجشنبه گزارش داد که اگر طالبان درخواست های جهانی را در مورد تشکیل حکومت همه شمول بپذیرند ، ممکن است که روسیه حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد.

از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بیش از دو سال سپری می شود اما حکومت این گروه را هیچ کشوری هنوز به رسمیت نشناخته است.

ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان

کابلوف افزوده که در نشست فارمت مسکو کسی به نمایندگی از ایالات متحده حضور نخواهد داشت.

شماری از تحلیلگران از جمله غوث جانباز دیپلومات پیشین افغانستان در مسکو این نشست را بیشتر تشریفاتی می داند که به گفته اش نتیجۀ ملموسی نخواهد داشت:

« گردهمایی که به تاریخ ۲۹ ماه سپتمبر در شهر کازان فدراسیون روسیه تحت نام فارمت مشورتی مسکو راجع افغانستان برگزار می شود ، بیشتر ماهیت تشریفاتی و بروکراتیک خواهد داشت ، فدراسیون روسیه تقریباً طی شش سال اخیر تلاش کرده که این فارمت را همه ساله برگزار کند.»

در نشست فارمت مسکو یک هیئت طالبان به ریاست امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان اشتراک خواهد کرد.

این هیئت به روز دوشنبه به مسکو رسید.

متقی این نشست را در زمینۀ افزایش همکاری های منطقه ای مهم خوانده است.

او در دیدار با دیپلوماتان حکومت طالبان در مقر سفارت افغانستان در مسکو به روز چهارشنبه گفت که در بارۀ دو موضوع «امنیت و مواد مخدر» بین جهان و طالبان مشکلات وجود داشت که بنابر ادعای متقی ، این مشکلات حل شده و مسایل دیگر ، موضوعات داخلی افغانستان است که به گفتۀ وی به خارجی ها ربط ندارد.

سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در جریان سفر به روسیه با راویل عین الدین مفتی ارشد روسیه و امام مسجد مرکزی مسکو دیدار کرده است.

وزارت خارجۀ طالبان گفته که امیرخان متقی در این دیدار ابراز امیدواری کرده که این عالم دین بتواند نقش موثری را در تقویت روابط حکومت طالبان و روسیه ایفا کند.

ششمین نشست فارمت مسکو در حالی برگزار می شود که در مورد وضعیت بد بشری در افغانستان و پالیسی های طالبان به خصوص در برابر زنان نگرانی هایی وجود دارد.

در نشست شورای امنیت ملل متحد در خصوص افغانستان به روز سه شنبه نیز در بارۀ وضعیت زنان و دختران در این کشور ابراز نگرانی شد و تاکید صورت گرفت که حقوق زنان و دختران در افغانستان زیر حاکمیت طالبان رعایت و صدای آنها شنیده شود.

اعضای شورای امنیت سامان ملل به تازه گی اوضاع افغانستان را مورد بررسی قرار دادند
اعضای شورای امنیت سامان ملل به تازه گی اوضاع افغانستان را مورد بررسی قرار دادند

از سوی دیگر خبرگزاری تاس روسیه به نقل از ماریا زخارووا ، سخنگوی وزارت خارجۀ این کشور گزارش داده که در نشست فارمت مسکو در مورد وضعیت جاری افغانستان و مسایل امنیتی منطقه بحث خواهد شد.

بر اساس گزارش ها ، این نشست با حضور نمایندگان ویژۀ روسیه ، چین ، هند ، ایران ، پاکستان ، تاجکستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ،قزاقستان و قرغیزستان برگزار خواهد شد.

فارمت مسکو به ابتکار روسیه در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد که دو نشست آن در زمان جمهوری مخلوع افغانستان و سه نشست دیگرش پس از بازگشت طالبان به قدرت برگزار شده است.

طالبان به دونشست اخیر فارمت مسکو دعوت نشده بودند.

در آستانۀ برگزاری ششمین نشست فارمت مسکو ، شورای ضد طالبان موسوم به « شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در اعلامیه ای خواست که کشور های منطقه باید زمینۀ ایجاد حکومت فراگیر برخاسته از ارادۀ مردم را در افغانستان فراهم کنند.

این شورا همچنان خواسته است که این کشور ها در مورد برخورد و تعامل خود با حکومت طالبان دوباره غور کنند.

XS
SM
MD
LG