لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

ادعای تازه خشونت در برابر زنان؛ طالبان یک بانو را در ولایت فراه شلاق زده اند


تصویر آرشیف: خشونت طالبان در برابر زنان
تصویر آرشیف: خشونت طالبان در برابر زنان

سازمان توانمندسازی زنان و کودکان افغانستان به تازه گی مدعی شده که طالبان یک زن را در ملاء عام در ولایت فراه شلاق زده اند.

این سازمان حقوق بشری که فعالیت خود را از سال ۱۹۹۶ در افغانستان ادامه داده است، روز جمعه با نشر ویدیویی منسوب به این شلاق زنی، این اقدام را نقض گستردۀ قوانین حقوق بشری دانسته است.

در این ویدیو که رادیو آزادی نمی‌تواند صحت آن را تأیید کند، دیده می‌شود که گروهی از افراد مسلح یک زن با حجاب را در حضور مردم شلاق می‌زنند.

مشخص نیست که این ویدیو چی زمانی و توسط چی کسی گرفته شده، اما مریم معروف آریون، رئیس سازمان توانمندسازی زنان و کودکان افغانستان به رادیو آزادی گفت، این اتفاق دو روز پیش در ولسوالی قلعه کاه ولایت فراه رخ داده و دو منبع این ویدیو را به وی شریک فرستاده اند.

ولایت فراه در نقشه افغانستان
ولایت فراه در نقشه افغانستان

اما عبدالله سباوون، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در فراه در صحبت با رادیو آزادی وقوع چنین رویدادی را در این ولایت رد کرد، اما حکومت طالبان پیش از این مجازات افراد در حضور عام را در ولایت‌های مختلف عملی کرده است.

ستره محکمۀ حکومت طالبان در ماه ثو سال جاری گفته بود که محاکم آنان حدود ۳۰۰ حکم قصاص، دیه یا خون بها و سنگسار را صادر کرده است.

معاون ستره محکمۀ طالبان در پیامی ویدیویی که در صفحۀ ایکس این اداره منتشر شده، گفته که بر ۱۰۳ تن حدود شرعی اجرا شده است و به ۱۵۶۲ تن دیگر مجازات تعزیری داده اند.

سازمان توانمندسازی زنان و کودکان افغانستان گفته است که علیرغم وعده‌ها، این گونه اقدامات طالبان همچنان ادامه دارد و این نهاد ادعا کرده که طالبان تلاش دارند فرهنگ ترس و نفرت را علیه زنان اجرا کنند.

این نهاد گفته که جهان شاهد وضعیت جاری است و باید برای جلوگیری از چنین وقایع و تامین صلح، ثبات و حقوق بشر تلاش‌های بیشتری کند.

در همین حال شماری از فعالان حقوق زنان می‌گویند که با تداوم واکنش‌های جهانی در مقابل اقدامات طالبان، آنان محدودیت‌ها بر زنان را افزایش دادند.

یکی از فعالان حقوق زنان که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:

"ما هیچ آدرسی برای عدالت خواهی حقوق بشر در افغانستان نداریم، در دو سال گذشته اعتراض کردیم، صدا برای عدالت بلند کردیم، نامه‌ها و درخواست‌هایی به سازمان ملل و سازمان‌های مختلف فرستادیم. نتیجه نداد و خشونت و محدودیت‌ها علیه زنان در افغانستان ادامه دارد."

سازمان توانمندسازی زنان و کودکان افغانستان از جامعۀ جهانی خواسته است که در کنار افغان‌ها ایستاد شوند تا یک جامعۀ عاری از خشونت و محدودیت داشته باشند.

XS
SM
MD
LG