لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

امینه محمد: نشست « نقش زنان در اسلام» با تمرکز به وضعیت زنان و دختران افغان برگزار میشود


 امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد از برگزاری نشستی زیر نام «نقش زنان در اسلام» متمرکز به وضعیت زنان و دختران افغان خبر می‌دهد.

امینه محمد در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش یک خبرنگار این موضوع را مطرح کرد و گفت که وضعیت زنان و دختران افغان با گذشت هر روز در افغانستان بدتر می‌شود.

خانم امینه محمد خواستار وارد شدن فشار بر حکومت طالبان برای تضمین حقوق تحصیل و کار زنان افغان شد و افزود:

"نشست نقش زنان در اسلام برگزار می‌شود که برخی از این موضوعات را برای بهبود وضعیت زنان و دختران افغان مورد بررسی قرار خواهد داد، شما می‌دانید که سازمان همکاری اسلامی اخیراً هیئتی را به افغانستان فرستاده است، بنابر این ما فکر می‌کنیم که مهم است همسایه‌های افغانستان نیز برای این مسئله فشار وارد کنند. آن‌ها بخشی از جامعه جهانی هستند و باید فشار بیاورند تا مطمئن شوند که حقوق زنان در افغانستان برای‌شان دوباره داده می‌شود."

خانم محمد در مورد تاریخ برگزاری و محل برگزاری و همچنان چگونگی این نشست جزئیات بیشتر نداد.

زنان افغان همواره با برگزاری گردهمایی های اعتراضی خواهان رفع محدودیت ها و دست یافتن به حقوق خود اند
زنان افغان همواره با برگزاری گردهمایی های اعتراضی خواهان رفع محدودیت ها و دست یافتن به حقوق خود اند

در همین حال، دینس افرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه در یک نشست خبری از حکومت طالبان خواستار تجدید نظر در مورد ممنوعیت دختران و زنان افغان از تحصیل و کار شد. او گفت:

"من از مقام‌های افغانستان می‌خواهم که در این سیاست تجدید نظر کنند و به دختران اجازه دهند به مکتب بروند و تحصیل کنند تا بتوانند در توسعهٔ جامعهٔ خود نقش داشته باشند."

نشستی زیر نام «نقش زنان در اسلام» در حالی برگزار می‌شود که شماری از فعالان زنان و دختران افغان می‌گویند که طالبان باید از تجربه‌ها و قوانین دیگر کشورهای اسلامی در این نشست بیاموزند.

نازیه نوری فعال حقوق زن به رادیو آزادی در این مورد می گوید:

"خدا کند که در این نشست طالبان هم حضور داشته باشند تا نماینده‌گان کشورهای اسلامی دیگر از تجربه و قوانین‌شان که برای زنان وضع کردند از آن تعریف کنند تا به چه نوع حقوق زنان را برای‌شان داده‌اند، تقاضای ما از حکومت طالبان این است که در این نشست از تجارب دیگر کشورها استفاده کنند."

این درحالی‌ست که حدود یک هفته پیش نیز سازمان عفو بین‌الملل یکبار دیگر خواستار پاسخگو قرار دادن طالبان در پیوند به ممنوعیت آموزش و تحصیل زنان و دختران شد.

هرچند طالبان تا اکنون در مورد اظهارات این مقام‌های سازمان ملل متحد و برگزاری نشست یاد شده واکنش نشان نداده‌اند، اما همواره گفته اند که حقوق همه زنان را در چهارچوب اسلام رعایت کرده‌اند.

طالبان درحالی ادعا می‌کنند که حقوق دختران و زنان افغان را تأمین کرده‌اند که برعلاوهٔ ممنوعیت بر کار و تحصیل زنان، آن‌ها را از همه حقوق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی‌شان از جمله رفتن به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها، سفر بدون محرم و حمام‌های عمومی زنانه محروم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG