لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

اولین سالگرد حمله به مرکز آموزشی کاج در کابل٬ عاملین اصلی رویداد تاکنون شناسایی نشده اند


صنف درسی مرکز آموزشی کاج در کابل که یک سال قبل هدف حمله انتحاری قرار گرفته بود
صنف درسی مرکز آموزشی کاج در کابل که یک سال قبل هدف حمله انتحاری قرار گرفته بود

پارسال به تاریخ ۸ میزان یا ۳۰ سپتامبر مهاجمان هنگامی وارد مرکز آموزشی کاج در غرب کابل شدند که ده‌ها دختر و پسر در این مرکز سرگرم آزمون کانکور آزمایشی بودند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در آن زمان تلفات این حمله را ۵۳ کشته و ۱۱۰ زخمی اعلام کرد.

قربانیان این حمله عمدتاً دانش‌آموزان دختر بودند.

زینب عطایی، یکی از زخمی‌های این رویداد می‌گوید، وقتی که پس از حمله چشم باز کرد، میان خون و خاک غلطیده بود.

او می‌گوید، تا کنون چند عملیات را گذرانده، اما هنوز هم در کنار زخم‌های فیزیکی، زخم‌های روحی این حمله روح و بدنش را اذیت می‌کند.

زینب بخشی از آن لحظات را پس از یکسال چنین به رادیو آزادی حکایت کرد:

"چند سوال بیشتر حل نکرده بودم که ناگهان صدای فیر شنیدم، شنیدن صدای فیر و شلیک آن روزها در کابل عادی بود جدی نگرفتم، اما صدای فیر بیشتر شد و ناگهان انتحاری داخل صنف شد، از در جلو، جایی که ما دختران نشسته بودیم، زمانی که به هوش آمده بودم، میان اجساد و خون همصنفان و ویرانه‌های دیوار کلاس (صنف) بودم، هرچه تلاش می‌کردم صدا بزنم کمک، صدایم بیرون نمی‌شد، بعد از آن روز، گریه‌های روزانه و کابوس‌های شبانه زنده‌گی‌ را برایم دشوار کرده و هنوز ادامه دارد".

طالبان وعده تحقیق و بازداشت عاملین این رویداد را داده بودند اما تاکنون هم اثری از چنین تحقیقات دیده نمیشود
طالبان وعده تحقیق و بازداشت عاملین این رویداد را داده بودند اما تاکنون هم اثری از چنین تحقیقات دیده نمیشود

زخمیان و بازماندگان قربانیان مرکز آموزشی "کاج" و شماری از استادان آن اما حکومت طالبان را به کوتاهی در تحقیقات و سپردن عاملان این رویداد به عدالت متهم می‌کنند.

فتانه حاجی‌زاده، خواهر نازنین، یک تن از کشته شد‌گان این حمله می‌گوید، حکومت طالبان در مورد آن حادثه هیچ تحقیقی نکرده است.

فتانه می‌گوید، نازنین که اول نمره از مکتب فارغ شده بود و سخت درس می‌خواند، آرزو داشت داکتر شود تا بازوی پدری شود که در کنار مصارف خانه، مسئولیت اقتصادی او و خواهرانش را تنهایی به دوش می‌کشید.

او به رادیو آزادی گفت:

"نازنین که در حملۀ کاج شهید شد، وقتی شهید شد ۱۹ساله بود، هنوز ۱۹ساله هم نشده بود که ۱۸ساله بود، ۱۰میزان تولدش بود، ما آماده‌گی می‌گرفتیم که بر عکس شد، بعدش هیچ تحقیقی صورت نگرفته حتی همان کمره‌های امنیتی که در کاج بود آن‌ها را طالبان گرفتند و دیگر هیچ تحقیقی صورت نگرفته".

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

اما ذبیح الله مجاهد حدود یک ماه بعد از حمله بر مرکز آموزشی کاج با نشر خبرنامه‌ای ادعا کرد که ۶ تن از اعضای شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) که به گفتۀ او عاملان حمله به مرکز آموزشی کاج بودند، در حملۀ افراد حکومت‌شان در شرق کابل کشته شدند.

این درحالی بود که گروه داعش مسئولیت حمله بر مرکز آموزشی کاج را به عهده نگرفته بود.

مسئولیت این حمله را هیچ گروهی به عهده نگرفته بود و تنها حکومت طالبان ادعا کرده بود که این حمله کار گروه داعش است.

صنف درسی مرکز آموزشی کاج پس از حمله تاریخی ۸ میزان سال گذشته
صنف درسی مرکز آموزشی کاج پس از حمله تاریخی ۸ میزان سال گذشته

اکنون با گذشت یک سال از آن حمله، مختار مدبر، یک تن از استادان مرکز آموزشی کاج می‌گوید، حکومت طالبان هنوز هم در بارۀ حمله به مرکز آموزشی کاج شفافیت‌سازی نکرده است:

"طالبان یا امارت اسلامی تقریباً یک ماه بعدش اعلان کرد که ما عاملین حمله به کورس کاج را از بین بردیم که یک شعبه‌ای از گروه داعش بود، اما متاسفانه هیچ شفافیتی در آن مورد داده نشد و از آن بابت نه برای ما و نه فامیل شهدا هیچ شفافیت داده نشده، امیدوار هستم در این مورد باز هم تحقیق صورت بگیرد و آنانی که حکم این عمل را صادر می‌کنند به سزای اعمال خود برسند و محکمه شوند".

انتحار و انفجار در بیشتر از دو دهۀ اخیر جان هزاران غیرنظامی را در افغانستان گرفته و هزارن تن دیگر را زخمی کرده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در ماه سرطان اعلام کرد که از ۱۵ام آگست سال ۲۰۲۱ میلادی تا ۳۰ می ۲۰۲۳ میلادی 1 هزار و ۹۵ غیرنظامی در افغانستان کشته و ۲ هزار و ۶۷۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

بیشتر کشته شده‌گان و زخمی‌های حمله به مرکز آموزشی کاج نیز دانش آموزان و غیرنظامی بودند.

XS
SM
MD
LG