لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

سپری کردن شب‌های سرد بدون سرپناه؛ زلزله زدگان هرات از کندی روند کمک‌ها شکایت دارند


شماری از افراد در حال انتقال یک خیمه در یک منطقه زلزله زده هرات.
شماری از افراد در حال انتقال یک خیمه در یک منطقه زلزله زده هرات.

باشنده‌های مناطق آسیب دیده در غرب افغانستان می گویند که روند کمک رسانی به کُندی پیش می رود و آنها مجبور شده اند شب‌های سرد را بدون سرپناه سپری کنند.

جمعه گل باشنده روستای چهاک ولایت هرات است جائیکه دیروز (۱۱ اکتوبر) شاهد تکان دیگر زلزله بود. او می گوید هیچ گونه رسیدگی برایش نشده:

"نه سرپناه داریم و نه غذایی که در نتیجه بازمانده‌ها را سردی نکشد. هیچ چیز برای ما نمانده. خودم و کسانی که زنده مانده ایم، تنها استیم."

شدت تکان دیروز در نزدیکی شهر هرات، ۶.۳ درجه ریشتر و معادل زلزله روز شنبه در ولسوالی زنده جان اعلام شده.

قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه حکومت طالبان، وضعیت ناگوار آسیب دیده‌های زلزله هرات را جدی می داند و می گوید که آنها به رسیدگی زیاد نیاز دارد.

او دیروز در یک نشست خبری گفت که سرپناه از نیازهای اصلی آسیب دیده‌های زلزله اخیر در هرات است:
"برای ما ثابت است که اگر مردم تا یک ماه بتوانند در خیمه‌ها زندگی کنند، شاید پس از یک ماه ماندن در خیمه‌ها برای‌شان خیلی دشوار باشد."

عباد جزئیات بیشتر نداد که چگونه برای آسیب دیده‌های ولایت هرات، خانه و سرپناه فراهم خواهد شد زیرا پس از زلزله مرگبار دیگر در سال گذشته در پکتیکا و خوست، کمترین رسیدگی برای ساختن سرپناه به آسیب دیده‌های این دو ولایت صورت گرفت.

خیمه های که در ولسوالی زنده جان هرات برای زلزله زدگان توزیع شده
خیمه های که در ولسوالی زنده جان هرات برای زلزله زدگان توزیع شده

یکی از نگرانی‌های دیگر پس از وقوع زلزله در هرات، افزایش بیماری هاست.

عبدالرزاق کارمند سره میاشت افغانی در هرات می‌گوید که بیماری‌های گوناگون نزد آسیب دیده‌ها ثبت شده:
"مشکل معده دارند، مشکل سینه بغل و گلودردی دارند. چون مردم روز در آفتاب کار می‌کنند و شب خیلی سرد می‌شود. برخی‌ها در خیمه‌ها زندگی می‌کنند، شاید برای برخی‌ها خیمه‌ها میسر نباشد."

همزمان علا ابوزید رئیس برنامه‌های اضطراری در سازمان جهانی صحت به محل زلزله شنبه در هرات رفته و از همبسته گی با مردم در یک پیام ویدیویی در شبکه ایکس سخن گفته است:
"سازمان جهانی صحت اینجاست تا نیازها را مشاهده و وضعیت را ارزیابی کند و به این وسیله همبسته گی اشرا با مردم نشان دهد، با کسانی که از این رویداد آسیب دیده اند."

برخی کشورها و نهادها هم از کمک رسانی با آسیب دیده‌های زلزله شنبه گذشته در هرات خبر داده اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در شبکه ایکس، از کمک‌های عربستان سعودی، قطر، ایران، چین، دنمارک، ناروی، ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان با افغانستان و رسیدگی به آسیب دیده‌های زلزله اخیر در هرات خبر داده است.

ولسوالی زنده جان هرات پس از زلزله
ولسوالی زنده جان هرات پس از زلزله

حکومت طالبان کمک صد میلیون افغانی معادل ۱.۲ میلیون دالر را با آسیب دیده‌ها اعلام کرده که خیلی پول اندک و ناچیز به شمار می‌رود.

این فاجعه در افغانستان در حالی رخ داده که میلیون‌ها تن در نتیجه بحران فقر و بیکاری، شب و روز شانرا با دشواری و مشقت سپری می‌کنند و حتی با شکم گرسنه به خواب می‌روند.

اکنون دیده می‌شود که به مشکل افغانستان، یک چالش دیگر هم افزوده شده. هزاران تن در روی بیابان‌ها و جاده ها، بدون آب، نان و سرپناه مانده اند و اینسو هم زمستان که برای افغانستان سخت پیشبینی شده، در راه رسیدن است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG