لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

روز های دشوار و تلخ زلزله زده‌ها در هرات؛ مردم در انتظار دریافت کمک ها اند


مناطق زلزله زده و باشنده گان آن میگویندکه کمک قابل ملاحظه یی تاکنون دریافت نکرده اند و در انتظار رسیدن کمک ها اند
مناطق زلزله زده و باشنده گان آن میگویندکه کمک قابل ملاحظه یی تاکنون دریافت نکرده اند و در انتظار رسیدن کمک ها اند

شش روز از زلزلۀ مرگبار و ویرانگر در ولایت هرات سپری می شود و بسیاری از زلزله زدگان هنوز در شرایط بد شب و روز را سپری می کنند.

زلزله در غرب افغانستان در حالی نیاز به کمک های بشری را در این کشور افزایش داده که ادارات ملل متحد و دیگر نهاد های مدد رسان قبلاً از کاهش کمک مالی به تکرار هشدار داده بودند.

در این حال شماری از کارشناسان به این باور اند که تنش تازه در شرق میانه بر تلاش ها برای کمک با زلزله زدگان در افغانستان سایه افگنده است.

داکتر هاشم دانش یکی از این کارشناسان است. او به رادیو آزادی شام دروز گفت:

«با وصف اینکه زلزله در افغانستان به خصوص در هرات فاجعۀ بسیار خطرناکی بار آورده و مردم در بدترین وضعیت فعلاً به سر می برند و مردم زیر آوار گیر مانده اند ،متاسفانه که توجۀ کشورهای بزرگ جهان به جنگ بین حماس و اسرائیل است. بیشتر تمرکز در بارۀ مسائل جنگی در دنیا است.»

باشنده گان مناطق زلزله زده زیر خیمه های کوچک و موقت زنده گی می کنند
باشنده گان مناطق زلزله زده زیر خیمه های کوچک و موقت زنده گی می کنند

بسیاری از متضررین زلزله در ولایت هرات در خیمه ها و یا در فضای باز در حالی به سر می برند که هوا رو به سردی نهاده است.

به روز پنجشنبه همزمان با پایان عملیات جستجو و نجات در مناطق زلزله زده در هرات از توفانِ همراه با گرد و خاک در این ولایت گزارش شد.

هادی ثابت عکاس آزاد که به ولسوالی زنده جان ولایت هرات رفته به شبکۀ سی تی وی نیوز گفت که هیچ خانۀ در این ولسوالی سالم نمانده است.

به گفتۀ او ، عکاسی از خانه های ویران و زلزله زده ها بدترین تجربۀ زندگی اش بود زیرا پیش از این هرگز شاهد چنین صحنۀ غم انگیز نبوده است.

در حالیکه نهاد های مختلف از رساندن کمک با متضررین زلزله سخن می زنند ، مردم هنوز در انتظار کمک اند.

زاهد الله ۳۹ ساله که هفت عضو خانواده اش بر اثر زلزله جان دادند به شبکۀ خبری نایکی جاپان گفته که از دو روز به این طرف چیزی نخورده است.

یک مرد تقریباً هفتاد ساله گفته است که همه زلزله زدگان گرسنه اند و به مواد غذایی نیاز فوری دارند.

اتحادیۀ اروپا سه و نیم میلیون یورو کمک برای متضررین زلزله اعلام کرده است.

حکومت طالبان گفته است که ۱۰۰ میلیون افغانی را برای زلزله زدگان اختصاص داده و میرویس عزیزی تاجر افغان گفته که ۲۰۰ میلیون افغانی کمک می کند.

نمایی از یک روستای ویران شده در هرات
نمایی از یک روستای ویران شده در هرات

چین به روز پنجشنبه اعلام کرد که بیش از چهار میلیون دالر برای کمک با زلزله زدگان هرات مساعدت خواهد کرد اما کشور های بزرگ کمک کننده تاحال کمک قابل توجهی نکرده اند.

فلیپو گراندی ، کمیشنرعالی ملل متحد در امور پناهجویان در شبکه ایکس که قبلا توییتر نامیده می شد به روز پنجشنبه نوشت که افزایش کمک ها به زلزله زدگان در هرات ضروری است.

نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال و احمر در بیانیه ای به روز پنجشنبه گفتند که از مجموع بیش از ۱۳۲ میلیون دالر پول درخواست شده ، ۳۶ درصدش تااکنون فراهم شده است.

صندوق کودکان ملل متحد یونیسف برای کمک با زلزله زدگان در هرات ۲۰ میلیون دالر کمک فوری درخواست کرده است.

XS
SM
MD
LG