لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

هیئت امارات متحده عربی: در هشت ساعت برای زلزله زدگان هرات شفاخانه می‌سازیم


بیرق امارات متحده عربی
بیرق امارات متحده عربی

هیئتی که از امارات متحدۀ عربی به هدف عرضۀ خدمات صحی به ولایت هرات سفر کرده است، خبر داده که یک شفاخانه را ظرف هشت ساعت برای زلزله‌زدگان ولایت هرات می‌سازد.

در اعلامیۀ دفتر مطبوعاتی حکومت طالبان در هرات که ناوقت شنبه‌شب منتشر شد، گفته شده، این هیئت که ریاست آن را داکتر سلطان به عهده دارد، ۱۴ کانتینر تجهیزات مورد نیاز یک شفاخانه را با ۶۰ کارمند صحی و اداری با خود آورده است.

نثار احمد الیاس، سخنگوی والی طالبان در هرات صبح روز یک‌شنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"این شفاخانه در ظرف هشت ساعت ساخته می‌شود، آنان با خود ۱۴ کانتنر تمام تجهیزاتی که به آن نیاز دیده می‌شود را با خود دارند، آنها حدود ۶۰ تن از پرسونل را هم دارند که کار می‌کنند، آنها کار خود را در شفاخانۀ کووید -۱۹ به طرف گذرگاه هرات آغاز کرده اند."

این شفاخانه در حالی ساخته می‌شود که باشندگان مناطق زلزله زده در هرات می‌گویند، دسترسی آسیب دیدگان زلزله به سهولت‌ها و خدمات صحی کمتر است.

خیمه های زلزله زدگان هرات
خیمه های زلزله زدگان هرات

محمد علی، باشندۀ ولسوالی زنده‌جان هرات می‌گوید، تعداد زخمی‌ها و آسیب دیده‌های زلزله به اندازه‌ای زیاد است که تیم‌های صحی موجود در محل به آن‌ها رسیدگی کرده نمی‌توانند.

او به رادیوآزادی گفت:
"شفاخانه‌ها پر از مردم است، زخمی‌ها در شفاخانه‌ها جا نمی‌شوند، امروز یک زلزلۀ قوی دیگر هم شد، مردم نمی‌توانند به دلیل نگرانی‌ها به داخل خانه‌هایشان بروند، آنها در خیمه‌ها زندگی می‌کنند، هوا سرد است، بیماران بسیار است، اگر یک کلینیک ساخته شود یا شفاخانه این بسیار یک کار خوب است."

اجمل، باشندۀ مرکز ولایت هرات می‌گوید که در کنار دیگر کمک‌ها به امکانات و عرضۀ خدمات صحی در این منطقه نیاز بیشتر دیده می‌شود و تاکید دارد که باید خدمات در این بخش گسترش پیدا کند:
"این منطقه بسیار وسیع است، زلزله به بیشتر قریه‌ها و مردم آسیب رسانده است، به هر اندازه که کلینیک‌های سیار ایجاد شود، خوب است، برای مردم تکالیف روحی پیدا شده است، امید که مراکز صحی بیشتر ساخته شود یک یا دو مرکز کفایت نمی‌کند."

از ساخت مرکزصحی از سوی یک هیئت عربی در ولایت هرات در حالی خبر داده می‌شود که به تازگی صندوق کمک‌های عاجل سازمان ملل متحد کمک ۵ میلیون دالری را برای زلزله‌زدگان ولایت هرات اعلام کرده است.

این سازمان در صفحۀ ایکس خود نوشته است که این کمک عاجل در بخش صحت، خوراک، تغذیه، حفاظت، آب و نیازهای اساسی مردم مصرف خواهد شد.

به اساس گزارش تازۀ سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او)، از زلزله‌های روز شنبه و چهارشنبۀ هفتۀ گذشته ۱۹ هزار ۲۵۰ تن در ولسوالی‌های زنده جان، انجیل، کشک رباط سنگی، گلران، هرات و کهسان متاثیر شده اند.

دبلیو اچ او همچنان به نقل از دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) آمار تلفات زلزله‌های هفته گذشته را تا روز جمعه ۱۸۵۳ زخمی و ۱۳۸۴ کشته اعلام کرده که شامل زنان، کودکان و مردان می‌شود.

در گزارش همچنان گفته شده است که تعداد زیاد قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG