لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

یان ایگلند: جهان نباید قربانیان زلزلۀ غرب افغانستان را تنها بگذارد


شماری از زلزله زدگان هرات
شماری از زلزله زدگان هرات

یان ایگلند، رئیس شورای پناهندگان ناروی می‌گوید که جهان نباید بازماندگان زلزلۀ غرب افغانستان را تنها بگذارد.

او روز دوشنبه در صفحۀ اکس خود نوشت که این کشور پس از سال‌ها جنگ و فقر همه چیز خود را از دست داده و چیزی برای تکیه بر آن برای مردم آن باقی نمانده است.

یان ایگلند تعداد کشته شدگان زلزله‌های اخیر در هرات را ۱۵۰۰ نفر و شمار مجموعی خانه‌های ویران شده را ۴۵۰۰ باب گفته است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ آخرین وضعیت هرات، مشکلات مردم و کمک رسانی پاسخی نداد.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد، مجموع افراد متاثر از زلزله‌های اخیر در هرات را ۱۱۴ هزار نفر اعلام کرده و می‌گوید که برای کمک به آنها به ۹۳.۶ میلیون دالر نیاز دارند.

این اداره در اعلامیۀ دیروز دوشنبه خود نوشته است که همچنان مشغول تحقیقات هستند و ممکن است در آینده تعداد قربانیان زلزله در هرات افزایش یابد.

در همین حال دانیل اندرس، هماهنگ کنندۀ امور بشردوستانۀ ملل متحد در افغانستان می‌گوید که رسیدن به نیاز زلزله‌زدگان هرات کار یک ماهه نیست و ممکن است یک سال طول بکشد.

وی که برای بازدید از مناطق زلزله‌زدۀ هرات رفته بود، ویدیویی را در صفحۀ ایکس دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان منتشر کرده و گفته که برای زلزله زدگان این منطقه به خیمه، آب و کمک‌های صحی زیادی نیاز است.

او افزوده که خانه‌های ویران شده در اثر زلزله در حال بازسازی هستند، اما روند آن زمانگیر است:
"بنابر این مسأله‌ای نیست که تنها در ماه اول به آن رسیدگی کرد، بلکه بازسازی خانه‌های فروریخته ۱۲ ماه زمان نیاز دارد."

جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، در اثر زلزله در هرات نزدیک به ۴۰۰۰ خانه ویران شده و بسیاری از خانه‌های دیگر نیمه تخریب شده اند.

پس از این زلزله‌ها، باشندگان مناطق مختلف هرات که خانه‌هایشان در اثر زلزله آسیب دیده و یا ویران شده است، به رادیو آزادی گفتند که مهم‌ترین کار، بازسازی خانه‌هایشان است.

راضیه، باشندۀ ولایت هرات به رادیو ازادی گفت:
"اگر خیمه هم بیاورید خوب است. خیمه‌ها وزن دارند و باد نمی‌تواند آنها را حرکت دهد، دیوارهای خانه‌های ما همه درز پیدا کرده است، اگر ما به خانه برویم می‌ترسیم که خانه بالای ما چپه نشود."

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان روز دوشنبه در اعلامیه‌ای گفت که پس از زلزله‌های شدید، هزاران تن در هرات در زیر خیمه‌ها هستند و طوفان‌های هفتۀ گذشته آسیب زیادی به آنها رسانده است.

XS
SM
MD
LG