لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

وزارت داخله طالبان: در ۶ ماه بیش از ۸ هزار رویداد جنایی در افغانستان ثبت شده است


دو نیروی طالبان در کابل - عکس از آرشیف
دو نیروی طالبان در کابل - عکس از آرشیف

وزارت داخلۀ حکومت طالبان می‌گوید که در شش ماه نخست سال روان خورشیدی بیش از ۱۱ هزار و ۶۳۱ تن به اتهام بیش از هشت هزار جرم جنایی بازداشت شده‌اند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان روز یک‌شنبه در یک نشست خبری گفت از این میان ۳ هزار و ۶۶۵ تن به اتهام قاچاق، فروش و تولید مواد مخدر بازداشت شده اند.

او به خبرنگاران گفت که در میان ۳۴ ولایت کابل بیشترین رویدادهای جنایی را داشته است:
"در جریان شش ماه سال جاری هجری شمسی ۸ هزار و ۲۱۰ واقعه جرمی در سطح کشور نزد پولیس مبارزه با جرایم جنایی به ثبت رسیده است که از این واقعات ۶ هزار و ۷۵۶ واقعۀ آن از سوی پولیس کشف و به تعداد ۱ هزار و ۴۴۵ واقعه تحت کشف قرار دارد، از این واقعات جرمی ۹۹۵ واقعۀ آن در شهر کابل صورت گرفته است که بیشترین آمار جرایم جنایی نسبت به سایر ولایات کشور از شهر کابل می‌باشد."

سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان همچنان گفت که این رویداد‌ها شامل قتل، آدم‌ربایی، سرقت‌های مسلحانه، اختطاف و قاچاق مواد مخدر، اسلحه و انسان می‌شود.

وزارت داخلۀ حکومت طالبان در ماه سرطان امسال نیز گفته بود که در سال گذشتۀ خورشیدی ۱۱ هزار و ۸۰۰ رویداد جنایی در کشور ثبت شده است و در پیوند به این رویدادها ۱۶ هزار و ۶۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

شماری از آگاهان امور امنیتی فقر، بیکاری، بی‌عدالتی، پائین بودن سطح سواد مردم و تشنج اجتماعی را از علت‌های اصلی بالا بودن میزان جرایم جنایی در کشور عنوان می‌کنند.

اسدالله ندیم، یکی از آنان به رادیوآزادی گفت که استخدام افراد شایسته در پولیس می‌تواند جرایم جنایی را کاهش دهد:
"بهتر است که حکومت طالبان افسران دانشمند، افسران با تجربه، افسرانی که ظرفیت مسلکی دارند در این راستا استخدام کنند و از ظرفیت و تجربۀ آنها استفاده کنند و مهمتر از همه پروسۀ محاکمه و عدالت مجرمین باید منصفانه باشد و بر اساس قانون عدالت و انصاف باشد."

یکی از شهریان کابل نیز از وضعیت بد امنیتی در این شهر شکایت دارد و می‌گوید که احساس امنیت نمی‌کند.

او که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:
"در موترهای لینی حتی خود را امن احساس نمی‌کنند در مسجد که جای عبادت است خود را امن احساس نمی‌کنند، از نگاه امنیتی افغانستان سخت وخیم است، وحشتناک است و وضعیت افغانستان فوق‌العاده وخیم است."

این در حالی است که طالبان همواره ادعای تامین امنیت در تمام افغانستان را دارند و آنرا به عنوان بزرگترین دست‌آورد خود عنوان می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد هفتۀ گذشته یکی از تاجران افغان و معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت ننگرهار توسط افراد ناشناس در دفترش کشته شد که باعث نگرانی شماری از تاجران در افغانستان شد.

علاوه بر حوادث جنایی، حوادث امنیتی در کابل و برخی ولایت‌ها نیز رخ می‌دهد که در برخی موردها مسئولیت حملات انتحاری و انفجاری را شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) و درگیری‌های مسلحانه را مخالفان مسلح حکومت طالبان به عهده می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG