لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

زلزله زده گان هرات شب های سرد را در مقابله با باد های تند میگذرانند


خیمه های خانواده های مناطق زلزله زده در ولایت هرات
خیمه های خانواده های مناطق زلزله زده در ولایت هرات

خانواده های زلزله زده در ولایت هرات می گویند که با سرد شدن هوا، زندگی شان در زیر خیمه ها دشوار است.

به گفته آنان، در قریه های زلزله زده، بادهای شدید و تند بیشتر خیمه ها را تخریب کرده است.

با نزدیک شدن زمستان و سرد شدن هوا، زلزله زدگان ولایت هرات خواهان ساخت خانه های شان از سوی حکومت طالبان و موسسات بین المللی هستند.

در همین حال، مقام های محلی طالبان در ولایت هرات می گویند که به زودی کار ساخت بیشتر از دو هزار خانه اساسی در بیست قریه آسیب دیده در این ولایت آغاز می شود.

زرغونه ۴۷ ساله با همسر و پنج فرزند خود در قریه سیاه آب ولسوالی زنده جان ولایت هرات، در زیر خیمه زندگی می کند.

او یک پسر هجده ساله و دختر هشت ساله اش را در زلزله از دست داده است.

به گفته زرغونه، پانزده تن از نزدیکانش در زلزله جان باختند. خانه و کاشانه او کاملا ویران شده و او همراه با خانواده اش با دل پر از غم و اندوه، شب های سرد را در زیر خیمه سپری می کند.

کودکان خانواده های زلزله زده در هرات
کودکان خانواده های زلزله زده در هرات

او در باره وضعیت زندگی اش به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

" ما خانه و امکانات نیاز داریم، زمستان نزدیک است و کودکان ما سرگردان هستند. شب ها بسیار سرد است و در زیر خیمه ها زیر کمپل طاقت نمی توانیم. ظروف، لباس ها و فرش های ما زیرخاک شده است. خرج زمستان خود را در خانه ذخیره کرده بودیم، همه از بین رفته و لودرها آن را تکه تکه از زیرخاک بیرون ساخته است."

بسیاری از زخمی های زلزله در هوای سرد شبانه، در زیر خیمه ها به سر می برند.

خدیجه ۳۸ ساله که هنگام زلزله زیر آوار شده بود و یک پایش شکسته است، در قریه نایب رفیع ولسوالی زنده جان با همسر و شش کودک اش زنده گی شان را در زیرخیمه می گذرانند.

اعضای خانواده خدیجه در زلزله آسیب ندیده اما با سرد شدن هوا، او نگران وضعیت کودکان اش است:

:" خانه من خراب شده است و خانه روی من فروریخت و یک پایم شکسته است. در هوای سرد زمستان در زیر خیمه زندگی نمی شود. می خواهیم که برای ما خانه بسازند و فرش و کمپل بدهند و مصارف ما را بدهند."

بیشتر قریه های زلزله زده در دشت موقعیت دارند و همه روزه شاهد بادهای تند است.

محمد عوض ۴۵ ساله باشنده قریه سیاه آب ولسوالی زنده جان که شش عضو خانواده اش را در زلزله از دست داده است، می گوید که اگر برای شان سرپناه ساخته نشود، او و دیگر اعضای خانوده اش را سردی از بین خواهد برد:

" برای ما یک جای برای زندگی کردن بسازد تا کسانی که از زلزله نجات یافتیم و زده مانده ایم، به خاطر سردی هوا از دست ندهیم. چون اینجا هوا خیلی سرد است و زمستان برف و باران می بارد. وقتی که باد خمیه را پاره کند در اینجا زندگی نمی شود و وضعیت بسیار سخت می شود. در چنین حالتی فرزندان ما و خودما از بین می رویم."

مردم منتظر اند تا نهاد های بین المللی و حکومت طالبان به صورت عملی دست به کار شوند و در اعمار خانه ها سهم بگیرند
مردم منتظر اند تا نهاد های بین المللی و حکومت طالبان به صورت عملی دست به کار شوند و در اعمار خانه ها سهم بگیرند

مقام های محلی طالبان در ولایت هرات می گویند که کار ساخت ۲۱۴۶ خانه اساسی و پخته را در ۲۰ قریه زلزله زده آغاز می کنند.

به گفته احمد الله متقی رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات، تا پیش از رسیدن فصل سرما و یخبندان، این خانه ها ساخته خواهد شد:

" طوری که امارت اسلامی وعده کرده بود که پس از رفع نیازهای اولیه مردم زلزله زده، برای شان خانه های اساسی می سازد، نقشه ساخت این خانه ها ساخته شده است و در بیشتر از بیست قریه این نقشه عملی می شود. امیدوار هستیم که تا پیش از رسیدن فصل سرما این خانه ها ساخته شوند و مردم در خانه های شان جابه جا شوند."

خانه هایی که مقام های محلی طالبان در هرات از آغاز ساخت آن خبر می دهند، تاهنوز بودجه آن مشخص نیست.

حکومت طالبان فقط صد میلیون افغانی برای زلزله زدگان ولایت هرات تخصیص داده است.

به گفته رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات، ساخت سرپناه نیاز به بودجه هنگفت دارد که از سوی حکومت، افراد خیر و برخی موسسات تامین خواهد شد اما در باره بودجه مشخص این خانه ها، جزییات نمی دهد.

در چندین زلزله قدرتمند و پس لرزه های آن در جریان سه هفته گذشته، ده ها قریه در ولسوالی های زنده جان، انجیل، گلران و کشک رباط سنگی ولایت هرات کاملا ویران شده اند.

این رویداد طبیعی هزاران تن را بی خانمان ساخته و بیشتر آنان در زیر خیمه های کمک شده از سوی ملل متحد و برخی از کشورها به سر می برند.

به گفته کمیسیون حالت اضطرار طالبان در ولایت هرات، بیشتر از پنجاه قریه در این ولایت در زلزله آسیب دیده اما حکومت طالبان در ۲۰ قریه که بیشترین آسیب را دیده، برای زلزله زدگان خانه می سازد.

افراد آسیب دیده اززلزله هرات خواهان سرعت بخشیدن ساخت سرپناه های شان هستند ومی گویند که با توجه به سردی هواونزدیک شدن زمستان زنده گی درزیرخیمه ها ناممکن میشود.

شاهپورصابر

XS
SM
MD
LG