لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

صدها لیتر مواد مخدر نوع شیشه هنگام قاچاق به اروپا در کابل ضبط شد


 تصویر آرشیف: مواد مخدر نوع شیشه که قبلأ در کابل کشف و ضبط گردیده است.
تصویر آرشیف: مواد مخدر نوع شیشه که قبلأ در کابل کشف و ضبط گردیده است.

هم زمان با هشدار سازمان ملل متحد از افزایش تولید مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان، وزارت داخله حکومت طالبان از کشف یک محموله بزرگ مواد مخدر کیمیاوی در کابل خبر می‌دهد.

مسوولان در معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان می‌گویند که صدها لیتر شیشه مایع که در یک ‌موتر لاری جاسازی شده و قرار بود به کابل و از آنجا به اروپا قاچاق شود، را ضبط کرده اند.

نایب سالار منتظر، مدیر تحقیقات حساس معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان هنگام ارایه جزیات در رابطه به این قضیه گفت:

" در حدود ۲۰۵ کارتن که در آن ۲۴۶۰ بوتل مملو از شیشه مایع جابجا شده بود و در داخل کارتن‌های سرکه جاسازی کرده بودند. این مواد که از کندهار به مقصد کابل بارگیری شده بود، قرار بود به اروپا، مشخصآ جرمنی قاچاق شود. "

سازمان ملل متحد در آخرین گزارشش در رابطه به وضعیت مواد مخدر کیمیاوی در جهان گفته بود که تولید مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان بیشتر شده و این کشور به بزرگترین تولید کننده شیشه در منطقه مبدل شده است.

بته ومان که از آن مواد مخدر نوع شیشه ساخته میشود
بته ومان که از آن مواد مخدر نوع شیشه ساخته میشود

تولید شیشه در افغانستان بیشتر با استفاده از مواد سفید رنگ به نام ایفیدرین (ephedrine) صورت می‌گیرد که از استفاده بته ومان بدست می آید.

مسوولان اداره کنترول مواد مخدر اروپا نیز در این اواخر در مصاحبه با رادیو آزادی تایید کرده بودند که بیشترین عرضه مواد مخدر کیمیاوی به بازارهای اروپایی از افغانستان صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، وزارت داخله حکومت طالبان می‌گوید که در شش ماه گذشته بیش از سه هزار تن را در پیوند به کاروبار مواد مخدر دستگیر کرده اند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان می‌گوید که از نزد این افراد هزاران کیلوگرام مواد مخدر بدست آمده است.

" نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر در شش ماه گذشته (۳۴۸۶) عملیات را در سرتاسر کشور انجام داده اند که در نتیجه (۳۴۶۴) مظنونین در ارتباط به قاچاق فروش و تولید مواد مخدر بازداشت، به مقدار یک هزار (۴۸۳) کیلوگرام شیشه، (۶۵۵) کیلوگرام تریاک، (۶۸۹) کیلوگرام هیرویین و (۳۳۴۶) کیلوگرام چرس کشف و بدست پولیس افتاده است. "

کارشناسان امنیتی می‌گویند که قاچاق مواد مخدر در افغانستان در مقایسه به گذشته به مراتب بیشتر و آسان تر شده، زیرا دستگاه‌ها و وسایلی تخنیکی که در گذشته در میدان‌های هوایی، سرحدات و دروازه های شهرها نصب شده بود، کارمندان تخنیکی آن از وظیفه برکنار و نظامیان طالبان ظرفیت تخنیکی استفاده از آن را ندارند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG