لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

برنامه جهانی غذا: نیاز زلزله زدگان هرات بیشتر از کمک‌های اضطراری است


خیمه های زلزله زدگان ولایت هرات
خیمه های زلزله زدگان ولایت هرات

با گذشت بیش از ۳ هفته از نخستین زلزلۀ مرگبار در ولایت هرات شماری از آسیب دیده‌ها هنوز هم با کمبود خیمه روبرو اند و در این فصل سرد شب و روز شان را به سختی می‌گذرانند.

برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) می‌گوید، هزاران فردی که در زلزله‌های اخیر در هرات آسیب دیده اند، مجبور اند در فضای باز در سرما بخوابند.

برنامۀ جهانی غذا به روز یک‌شنبه در شبکۀ ایکس خود یا توییتر سابق نوشته که این متضررین برای بازسازی زندگی خود به چیزی بیشتر از کمک اضطراری نیاز دارند.

این سازمان افزوده که زمستان تا یک ماه دیگر فرا می‌رسد و آسیب دیده‌ها برای زنده ماندن از سرما به حمایت نیاز دارند.

در همین حال شماری از آسیب دیده‌ها از زلزلۀ هرات از نداشتن خیمه برای زندگی شکایت دارند.

رنگین نورزایی، یکی از آنان در صحبت با رادیو آزادی گفت، از این که نتوانسته یک خیمه مستقل بدست بی‌آورد مجبور هستند که سه خانواده در زیر یک خیمه زندگی کنند:
"در همین خیمه ما سه فامیل نشسته ایم یک خیمه داریم و در مجموع ۱۵ نفر هستیم زیر یک خیمه کوچک هم وسایل خانۀ ما است، هم خود ما هستیم در یک خیمه کوچک که دو یا سه نفر در آن درست جای نمی‌شود یکی به دیگر تکیه کردیم و هوا از طرف شب در اینجا خیلی سرد است."

خیمه یکی از زلزله زدگان ولایت هرات
خیمه یکی از زلزله زدگان ولایت هرات

بصیراحمد، یکی دیگر از آسیب دیده‌های زلزله‌های هرات می‌گوید، با مشکلات زیاد با ۷ تن از اعضای خانواده‌اش در یک خیمۀ کوچک به مشکل بسر می‌برند:
"چون که زمستان آمده داخل خیمه زندگی کردن بسیار مشکل است همراه طفل و پیرمرد و پیرزن واقعاً در داخل یک خیمه زندگی کردن دشوار است، اگر دولت (حکومت طالبان) می‌خواهد کاری کند و به مردم کمک و همکاری کند باید به زودترین فرصت خانه درست کند، ما در این خیمه ۷ نفر زندگی می‌کنیم."

در همین حال کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که به زودی هزاران خیمه و روکش‌های زمستانی را برای زلزله‌زدگان از انبارهای این کمیشنری در پاکستان و ازبیکستان به هرات منتقل خواهند کرد.

این کمیشنری روز دوشنبه در شبکۀ ایکس خود همچنان برای تسریع کارش و کمک به خانواده‌های آسیب دیده درخواست کمک مالی کرده است.

کمیسیون کمک به زلزله‌زده‌های هرات حکومت طالبان نبود خیمه در این ولایت را تأیید کرده از تاجران و نهاد‌های خیریه خواسته که برای کمک در این ولایت خیمه فراهم کنند.

احمدالله متقی، سخنگوی این کمیسیون روز یک‌شنبه به تلویزیون ملی در کنترل حکومت طالبان گفته است:
"خیمه زیاد ضرورت است، زلزله زده‌ها به یگانه چیزی که ضرورت دارند خیمه است، زیرا در شهر هرات کمبود خیمه است؛ از همه تاجران و نهادهای خیریه خواست ما این است که به شهر هرات خیمه برسانند."

حکومت طالبان: زلزله زدگان هرات به خیمه از هر چیز دیگر بیشتر نیاز دارند
حکومت طالبان: زلزله زدگان هرات به خیمه از هر چیز دیگر بیشتر نیاز دارند

در بیش از سه هفتهٔ گذشته سه زلزلهٔ نیرومند در شهر هرات به وقوع پیوسته و پس‌لرزه‌های زیادی هم داشته است.

بر اساس گزارش‌های دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا)، در این زلزله‌ها بیش از ۱۵۰۰ تن جان باخته، حدود دو هزار تن زخمی شده و بیش از ۱۵۰ هزار تن آسیب دیده‌ اند.

همچنان بیش از ۲۱۵۰۰ خانه که بیشتر آنها در ولسوالی‌های زنده جان و انجیل این ولایت بوده به گونه کامل تخریب شده و یا آسیب جدی دیده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG