لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

سیگار: امریکا هنوز هم بزرگترین کمک کننده با افغانستان است


عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد
عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد

دفتر سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، "سیگار" می‌گوید که با گذشت دو سال از خروج کامل نیرو‌های بین‌المللی، هنوز هم ایالات متحده بزرگترین کمک کننده با افغانستان بوده.

در این گزارش سه ماهه که دیروز (اول نومبر) برای ارائه به کانگرس امریکا منتشر شد، آمده که ایالات متحده برای رسیدگی به افغانستان و پناهجویان افغان، ۱۱.۱ میلیارد دالر اختصاص داده یا هم آماده کرده است.

سیگار همچنان به بحران بشری، ادامه فشار‌ها بر زنان و دختران در افغانستان، نبود تعامل با جامعه جهانی، مداخله طالبان در امور موسسه‌های غیر دولتی و چند مورد دیگر در اینکشور تمرکز کرده.

این یافته ها، در شصت و یک مین گزارش سه ماهه سیگار نشر شده.

سلسله از گزارش‌های سیگار بر کمک نزدیک به ۱۴۵ میلیارد دالری امریکا می‌چرخد که برای بازسازی افغانستان طی بیش از دو دهه گذشته مصرف شده.

در ادامه گزارش دیروز چهارشنبه (اول نومبر) آمده که اداره توسعه بین‌المللی امریکا و وزارت خارجه این کشور در سال مالی ۲۰۲۳، نزدیک به ۸۲۶ میلیون دالر کمک با افغانستان تعهد کردند که بیش از نیمی از آن برای تهیه مواد غذایی برای میلیون‌ها تن فراهم می‌شود.

بخش باقیمانده کمک نقدی هم به پناهجویان افغان و بازگشت کننده‌ها و ایجاد برنامه‌های معیشت برای آنها، آموزش حرفه و چند بخش دیگر اختصاص می‌یابد.

جریان بازگشت پناهجویان افغان از پاکستان به افغانستان
جریان بازگشت پناهجویان افغان از پاکستان به افغانستان

سال مالی در امریکا در اول اکتوبر آغاز می‌شود و در سی‌ام سپتمبر پایان می‌یابد.

سیگار در گزارش تازه‌اش همچنان گفته که نیازمندی‌های بشری افغانستان افزایش یافته و اکنون شمار نیازمندان به کمک‌های نجات دهنده زندگی، به بیش از ۲۹ میلیون تن رسیده.

دفتر سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان همچنان گفته که بر اساس اظهارات وزارت خارجۀ ایالات متحده، میان ده تا چهارده روز، تا هشتاد میلیون دالر پول نقد به کابل منتقل می‌شود.

در ادامه آمده که این پول نه به بانک مرکزی افغانستان و نه هم به مقام‌های طالبان داده می‌شود بلکه از طریق یک میکانیزم ویژه از سوی اداره ارزیابی و نظارت مالی ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما برای کمک‌های بشری اختصاص می‌یابد.

سیگار در گزارش تازه‌اش همچنان گفته که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، سازمان ملل متحد از دسمبر سال ۲۰۲۱ تا ماه جولای سال ۲۰۲۳، ۲.۹ میلیون دالر به کابل انتقال داده که به کمک‌های بشری اختصاص یافته است.

آگاهان امور اقتصادی می‌گویند که انتقال پول از سوی سازمان ملل متحد، باعث شده که پول افغانی با ثبات بماند و دچار نوسان زیاد نشود.

سیگار در گزارش تازه‌اش گفته که میان سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱، کمک‌های امریکا برای بازسازی افغانستان به ۱۴۴ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دالر می رسید.

به گفته این اداره، پس از خروج کامل نیرو‌های امریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱، کمک‌های ایالات متحده در مجموع میان سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ با افغانستان به بیش از دو و نیم میلیارد دالر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG