لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

اتحادیهٔ اروپا: ۲۸.۳ میلیون افغان برای زنده ماندن به کمک های فوری نیاز دارند


تعداد از زنان و کودکان فقیر در کابل
تعداد از زنان و کودکان فقیر در کابل

اتحادیه اروپا می‌گوید افغانستان با یک بحران بشری بی‌سابقه مواجه است و به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارد.

این اتحادیه در گزارشی زیر نام «دو سال پس از تسلط طالبان: جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارد» که به روز چهارشنبه به مناسبت دومین سالگرد حکومت طالبان در افغانستان منتشر کرده ،گفته ۲۸.۳ میلیون افغان برای زنده ماندن در سال جاری میلادی به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.

بر اساس گزارش اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید و ۷ میلیون نفر دیگر با کمبود شدید غذایی مواجه اند و در یک قدمی قحطی قرار دارند.

در این گزارش آمده که مردم افغانستان با فروپاشی سریع اقتصادی، گرسنگی و تهدید سوء تغذیه، انفلاسیون و فقر فزاینده در شهرها و روستاها مواجه هستند.

بیرق اتحادیه اروپا و بیرق های برخی از کشور های عضو آن
بیرق اتحادیه اروپا و بیرق های برخی از کشور های عضو آن

حکومت طالبان همواره ادعا کرده است که وضعیت اقتصادی در افغانستان در حال رشد است.

در این گزارش همچنان آمده که سیستم صحی افغانستان در حال فروپاشی است و نیمی از جامعه در این کشور یعنی زنان و دختران، از فعالیت در زندگی عمومی، منع شده اند.

به‌گفته اتحادیه اروپا، سطح بلند بی‌کاری و افزایش قیمت مواد اولیه، حد اوسط قرض‌داری خانواده‌های افغان را افزایش داده است.

در ادامه آمده که افغانستان به شدت متأثر از خطرات رویدادهای طبیعی است که تکرار و شدت آن در اثر تغییرات اقلیمی، تشدید می‌شود.

در عین حال، برخی از نیازمندان در افغانستان می‌گویند که نمی‌توانند کار پیدا کنند و از اینرو با مشکلات شدید اقتصادی مواجه هستند.

یکی از باشنده‌های ولایت تخار که نمی‌خواهد نام‌اش گرفته شود به رادیو آزادی گفت توان خرید مواد خوراکی را ندارد:

"ملت در به در است، هیچ پول و پیسه نیست، اگر یک هفته بعد یا دو هفته بعد یگان کار پیدا شود بتوانم مزد آن برای خانه روغن و بعضی مواد دیگر می‌خرم، اگر پیدا نشد به خدا توکل می‌کنم."

سید احمد باشنده ولایت کندهار که در دو سال گذشته بی‌کار بوده و از وضعیت بد اقتصادی رنج می‌برد می‌گوید، در گذشته بیشتر فقر در روستا ها دامن‌گیر مردم بود، اما به‌گفته او در حال حاضر دامنه فقر در شهر ها نیز گسترده شده است.

سید احمد به رادیو آزادی می‌گوید: "خانواده‌هایی که در شهر ها زندگی می‌کنند و تحصیل کرده اند، در حال حاضر در اقلیت قرار دارند، کار و وظیفه ندارند و در خانه نشسته اند و مشکلات اقتصادی‌شان بسیار زیاد است."

میزان فقر و بیکاری در جریان دو سال گذشته در افغانستان افزایش چشمگیری داشته است
میزان فقر و بیکاری در جریان دو سال گذشته در افغانستان افزایش چشمگیری داشته است

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در مورد گزارش اتحادیه اروپا واکنش‌اش را با رادیو آزادی در میان نگذاشت، اما پیش از این، مقام‌های طالبان گزارش ها و ادعاهای مربوط به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان را رد کرده و آن را تبلیغات خارجی‌ها خوانده اند.

این درحالی‌ست که پیش ازین نیز نیازمندان افغان و نهادهای بین‌المللی بارها در گزارش‌ها و بیانیه‌های خود مدعی شده اند که بحران بشری در افغانستان روز به روز در حال گسترش است و کمک‌های بین‌المللی و اقدامات حکومت طالبان برای مهار آن بسنده نیست.

شورای پناهندگان ناروی نیز یک هفته پیش هشدار داد که در صورت عدم افزایش بودجه کمک به نیازمندان افغانستان، احتمال می‌رود برنامه‌های کمک‌های غذایی تا پایان سال جاری میلادی در این کشور به پایان برسد.

با آن‌که به دلیل بحران بشری و اقتصادی، نهادهای مختلف تعداد نیازمندان و افراد آسیب پذیر در افغانستان را متفاوت ارائه کرده اند، اما سازمان ملل متحد می‌گوید که در حال حاضر ۲۹.۲ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG