لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۶

نگرانی ها در مورد برگشت مهاجرین افغان از پاکستان؛ « آنان به کمک های فوری نیاز دارند!»


روند برگشت دادن اجباری مهاجرین افغان از پاکستان
روند برگشت دادن اجباری مهاجرین افغان از پاکستان

رئیس شورای مهاجرین ناروی می گوید که کارکنان این شورا در افغانستان شاهد بازگشت گستردۀ افغان ها از پاکستان اند.

یان ایگلند در شبکۀ اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به روز پنجشنبه نوشت که روزانه ۹ هزار افغان از پاکستان باز می گردند.

به گفتۀ آقای ایگلند، سفر این افراد به افغانستان طولانی و دشوار است و کارکنان شورای مهاجرین ناروی شاهد صحنه های آشفته و ناامید کننده هستند.

او به دلیل کمبود منابع برای حمایت از افغان هایی که از پاکستان باز می گردند عمیقاً ابراز نگرانی کرده و گفته است که به منابع ملی و بین المللی برای تهیۀ سرپناه و غذا و مراقبت های صحی به این بازگشت کنندگان فوراً نیاز است.

پیش از این اظهارات یان ایگلند ، شورای مهاجرین ناروی همراه با شورای مهاجرین دنمارک و کمیتۀ بین المللی نجات در اعلامیه ای مشترک به روز پنجشنبه گفت که افغان ها بدون داشتن جایی برای زندگی در افغانستان از پاکستان به طور اجباری اخراج می شوند.

یان ایگلند رئیس شورای مهاجرین ناروی
یان ایگلند رئیس شورای مهاجرین ناروی

این نهاد ها در عین حال از سازمان های مدد رسان خواستند که کمک های بشری اضافی را برای تهیۀ نیازمندی های این افغان ها جلب کنند تا به گفتۀ آنها از یک بحران جدید جلوگیری شود.

در اعلامیه به نقل از سلما بن عایشه رئیس کمیتۀ بین المللی نجات برای افغانستان گفته شده که وضعیت در این کشور خراب است و در حال حاضر بیش از شش میلیون بی جا شدۀ داخلی در شرایط دشوار در افغانستان زندگی می کنند.

به گفتۀ او برای افغان هایی که از پاکستان بازمی گردند به ویژه کسانیکه چندین دهه در پاکستان زندگی کرده اند در افغانستان یک آیندۀ تاریک در انتظار شان است.

ضیا مایار سرپرست کمیتۀ مهاجرین دنمارک در افغانستان نیز در بارۀ اخراج مهاجرین افغان از پاکستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این افغان ها به کشوری که با مشکلات زیادی رو به رو است ، بازگشتانده می شوند.

در اعلامیۀ مشترک شوراهای مهاجرین ناروی و دنمارک و کمیتهٔ بینالمللی نجات از همسایه های افغانستان خواسته شده که تا زمان فراهم شدن زمینۀ مصيون و مناسب برای بازگشت مهاجرین افغان ، به محافظت از افغان های آسیب پذیر و پناه دادن به آنها ادامه بدهند.

مهلت یک ماهۀ حکومت پاکستان در زمینۀ اخراج یک میلیون و هفتصد هزار افغان فاقد اسناد قانونی اقامت از آن کشور به تازگی به پایان رسید و پولیس پاکستان از روز چهارشنبه اول ماه نوامبر به اخراج این افغان ها آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG