لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

برگشت اجباری پناهجویان افغان از پاکستان؛ سازمان های بین المللی با نشر اعلامیه یی ابراز نگرانی کردند


روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان
روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان

درحالی‌که روند اخراج مهاجرین افغان از مناطق مختلف پاکستان ادامه دارد، برخی از سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی می‌گویند که این مهاجرین هیچ جایی برای رفتن در داخل افغانستان ندارند.

شوراهای پناهنده‌گان ناروی و دنمارک و کمیتهٔ بین‌المللی نجات روز پنجشنبه در اعلامیه‌ی مشترکی هشدار داده‌اند که شمار مهارجرین افغان که از پاکستان به افغانستان برگشت داده می‌شوند٬ به سرعت در حال افزایش است.

به گفته این سازمان‌ها، روزانه از ۹ الی ۱۰ هزار نفر از پاکستان به افغانستان برگشت می‌کنند.

سازمان‌های یاد شده همچنان گفته اند، در حالی‌که زمستان نزدیک است نگران بقا و ادغام مجدد عودت کننده‌گان از پاکستان به افغانستان هستند.

شوراهای پناهنده‌گان ناروی و دنمارک و کمیتهٔ بین‌المللی نجات با تأکید بر این‌که شرایط برگشت مهاجرین افغان به کشور شان وخیم است، از کشورهای کمک‌ کننده می‌خواهند که کمک‌های مالی خود را برای رفع نیازهای مهاجرین افغان افزایش دهند.

این سه سازمان از کشورهای همسایه افغانستان نیز می‌خواهند تا زمانی‌که شرایط در افغانستان برای بازگشت امن و باثبات شود و آن‌ها داوطلبانه به کشور خود باز می‌گردند به حمایت و پناه دادن به پناهجویان آسیب‌پذیر افغان ادامه دهند.

یک طفل مهاجر افغان که برای ترک پاکستان و رفتن به افغانستان آماده میشود
یک طفل مهاجر افغان که برای ترک پاکستان و رفتن به افغانستان آماده میشود

هم‌زمان با این، مهاجرینی‌که از پاکستان به افغانستان برگشته اند می‌گویند که از یک‌سو مشکلات زیادی برای مهاجرین غیر قانونی مقیم پاکستان ایجاد شده، از سوی هم حین برگشت به افغانستان نیز با مشکلات زیادی روبه‌‌رو می‌شوند.

عبیدالله که روز پنجشنبه از طریق تورخم وارد افغانستان شده، در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

"از من در اتک پنج هزار گرفتند، رهایم نمی‌کردند، گفتند شما را به زندان می‌بریم، نصف شب کوچ خود را بار کردیم، به لوارگی آمدیم، در آن‌جا دو تا سه ساعت به توکن گذراندیم. از آن‌جا با زحمت بسیار به تورخم آمدیم."

هجرت‌الله که دو روز پیش از طریق تورخم وارد افغانستان شده بود نیز از همین مشکل شکایت دارد:

"وقتی آمدیم در تورخم خیلی سخت‌گیری می‌کردند، ده نفر بودند، ۳۰ الی ۳۵ هزار کلدار خرج کردیم تا به تورخم بیاییم، وقتی به آخرین مکان رسیدیم اثر انگشت ما را گرفتند، عکس ما را گرفتند، بعد سربازها نمی‌گذاشتند پول می‌خواستند، ما هشت هزار کلدار دادیم و بعد عبور کردیم."

در همین حال، سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که از سوی طالبان اداره می‌شود از محدود بودن امکانات برای برگشت مهاجرین در تورخم و چمن و تلاشی شدید و وقت‌گیر موترهای مردم شکایت می‌کند و می‌گوید که کمبود پرسونل برای ثبت، سیستم ضعیف و دیگر مسایل مهاجرین را با مشکل مواجه کرده است.

سفارت در اعلامیه‌ی که ناوقت روز چهارشنبه منتشر کرده گفته است، هیچ رویکرد مشخصی برای انتقال کالاها و پول مهاجران به ویژه تجار وجود ندارد و برخی گروه‌های مافیایی به آزار و اذیت مهاجرین افغان و اخاذی از آن‌ها می‌پردازند.

این سفارت همچنان ادعا می‌کند که پولیس پاکستان مهاجرین قانونی را به بهانه‌های مختلف دستگیر می‌کند، اسناد آن‌ها را ضبط می‌کند، حساب‌های بانکی آن‌ها را مسدود می‌کند و به صاحبان خانه‌ها دستور می‌دهند که خانه‌ها را به مهاجرین افغان کرایه ندهند.

لوحه سفارت افغانستان تحت کنترول طالبان در اسلام آباد
لوحه سفارت افغانستان تحت کنترول طالبان در اسلام آباد

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد هشدار داده که چنین اقداماتی بر روابط دو کشور تأثیر منفی خواهد داشت و خواهان توقف اخراج پناهجویان و اجازه خروج آن‌ها به خواست خود شان شده است.

روند اخراج مهاجرین غیر قانونی افغان از پاکستان که از روز چهارشنبه اول نومبر آغاز شده‌، بر اساس معلومات وزارت داخلهٔ حکومت طالبان تنها روز چهارشنبه ۷.۳۰۰ مهاجر به شمول ۱۰۰ زندانی از طریق دروازهٔ تورخم به افغانستان برگشت داده شده‌اند.

در همین حال جواد طارق، رئیس پولیس کویته در ایالت بلوچستان پاکستان به خبرنگاران گفت که به تاریخ اول نومبر ۵۷۲ مهاجر غیر قانونی افغان را در کویته دستگیر کرده که شامل زنان و کودکان می‌شوند.

حکومت سرپرست پاکستان در سوم اکتوبر به همه مهاجرین غیر قانونی به شمول افغان‌ها ضرب‌الاجل یک ماهه تعیین کرد که پاکستان را ترک کنند، در غیر آن با زور اخراج خواهند شد.

هرچند بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از پاکستان خواسته اند تا بر تصمیم‌اش تجدید نظر کند، اما مقام‌های پاکستانی گفته اند که بر تصمیم خود می‌ایستند و در مورد آن سازش نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG