لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

بازداشت یکی از فعالین در هرات؛ ادعا شده که طالبان فریدون فکوری را زندانی کرده اند


 فریدون فکوری مدیر اداره افغان فلم ولایت هرات که از سوی طالبان بازداشت شده است
فریدون فکوری مدیر اداره افغان فلم ولایت هرات که از سوی طالبان بازداشت شده است

شماری از نزدیکان فریدون فکوری مدیر اداره افغان فلم ولایت هرات مدعی اند که آقای فکوری از سوی حکومت طالبان بازداشت شده‌است.

آنان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی افزودند که آقای فکوری روز سه شنبه هفته روان حوالی ساعت یک پس از چاشت هنگامی از سوی استخبارات حکومت طالبان در هرات بازداشت شده که دفترش را به مقصد خانه ترک کرده بود.

یک تن از نزدیکان فریدون فکوری که نمی‌خواهد نظر به چالش‌های امنیتی از او در گزارش نام ببریم می‌گوید که حکومت طالبان تا کنون در مورد دلیل بازداشت فکوری به خانواده و دوستان‌اش پاسخی نداده است.

او بخشی از روایتی‌که شاهدان عینی از جریان بازداشت فریدون فکوری به آنان گفته اند با رادیو آزادی چنین حکایت کرد:

"روبه‌روی کتابخانه عامه، فکر کنم ناحیه اول شهرداری هرات می‌شود که دو نفر موترسایکل‌سوار که ۴ نفر بودند نزدیک آقای فکوری می‌ایستند، دو نفر پائین می‌شوند و برای آقای فکوری می‌گویند گوشی‌های موبایل خود را بده، آقای فکوری برای‌شان می‌گوید من نمی‌دهم شما دزد هستید، چی هستید؟ بعد مردم جمع می‌شوند، این‌ها کارت‌های خود را بیرون می‌کنند می‌گویند ما از استخبارات هستیم، مردم را ناسزا می‌گویند و مردم دور می‌شوند، فریدون فکوری هم مجبور می‌شود گوشی‌های خود را تحویل دهد و بعد در قسمت تعمیر سابقه تیاتر که تخریب شده بود فریدون فکوری را می‌برند، داخل آن مخروبه و دستان‌اش را ولچک می‌زنند و به موتورسایکل می‌نشانند با خود می‌برند."

طالبان روی یکی از جاده های هرات
طالبان روی یکی از جاده های هرات

این منبع همچنان تأکید دارد که فریدون فکوری احتمالاً به دلیل نشر متن انتقادی در مورد بسته بودن دروازه‌های مکاتب دختران در فیس‌بوک اش، بازداشت شده باشد.

او همچنان می‌گوید که پیش از این نیز فکوری حین سفر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به هرات تیاتر انتقادی در مورد بسته بودن مکاتب دختران اجرا کرده بود که این اجرا به‌گفته او سبب برکناری و تبدیلی آقای فکوری از مدیریت تیاتر هرات به مدیریت افغان فلم شد.

اما با این هم تا کنون دلیل بازداشت فریدون فکوری از سوی حکومت طالبان رسانه‌ای نشده‌ است.

در مورد بازداشت و اتهام وارده بر فریدون فکوری از حکومت محلی طالبان در هرات پرسیدیم، احمدالله متقی رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هرات تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد، اما نثار احمد الیاس سخنگوی والی حکومت طالبان در هرات هم در پیام کوتاه واتس‌اپ به رادیو آزادی نوشت که در این مورد "تا فعلاً اطلاع ندارند".

فریدون فکوری از چهره‌های شناخته شده تیاتر و سینما در هرات است. او پیش از این مدیر تیاتر ولایت هرات بود.

حکومت طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان، در بیش از دو سال گذشته متهم به تهدید، لت‌وکوب، شکنجه و بازداشت ده‌‌ها تن از منتقدان سیاست‌های خود به شمول خبرنگاران، استادان پوهنتون، فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی و فرهنگی، هنرمندان و زنان معترض، است.

ژولیا پارسی یکی از زنان معترض که توسط طالبان بازداشت شده است
ژولیا پارسی یکی از زنان معترض که توسط طالبان بازداشت شده است

هرچند شماری از این فعالان را دوباره رها کرده اند، اما اکنون نیز به شمول فریدون فکوری مدیر افغان فلم هرات، رسول پارسی استاد پوهنتون، از زنان معترض ندا پروانی و شوهرش، ژولیا پارسی و پسرش و تعدادی دیگر از منتقدان حکومت طالبان که نام‌های شان تا حال رسانه‌ای نشده است در بند حکومت طالبان اند.

هرچند سازمان‌های حقوق بشری داخلی و بین‌المللی بارها خواستار رهایی فوری این زندانیان منتقد سیاست‌های حکومت طالبان شده‌اند، اما حکومت طالبان تا کنون تغییری در این سیاست خود به وجود نیاورده است.

XS
SM
MD
LG