لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

امریکا به برخی از مهاجرین افغان در پاکستان نامه رسمی داد؛ آیا این عده اخراج نخواهند شد؟


تعدادی از مهاجرین افغان که دوسیه های مهاجرتی دارند و منتظر انتقال به امریکا و سایر کشور ها اند
تعدادی از مهاجرین افغان که دوسیه های مهاجرتی دارند و منتظر انتقال به امریکا و سایر کشور ها اند

در حالی که اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان شدت گرفته، ایالات متحدۀ امریکا نامه‌هایی را برای حفظ امنیت به دارندگان پرونده‌های مهاجرت SIV، P2 و P1 مقیم این کشور از طریق ایمیل ارسال کرده است.

در این نامه‌های ارسالی از سوی سفارت امریکا در اسلام‌آباد، به مهاجران واجد شرایط گفته شده که در جریان تحقیقات پولیس پاکستان، این نامه را همراه با سایر اسناد به پولیس نشان دهند.

در این نامه از حکومت پاکستان خواسته شده است که دارند‌گان این نامه‌ها را که پرونده‌های مختلف پناهندگی امریکا را دارند، نباید از این کشور اخراج کند.

برخی از مهاجران افغان مقیم پاکستان که کیس پی‌تو دارند، به رادیو آزادی تأیید کرده اند که این نامه‌ها را دریافت کرده‌اند.

مهاجرین افغان که در پاکستان به جایگاه مخصوص منتقل شده و قرار است اخراج شوند
مهاجرین افغان که در پاکستان به جایگاه مخصوص منتقل شده و قرار است اخراج شوند

یک مهاجر افغان مقیم اسلام آباد که نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"این نامه بخاطری نوشته شده است که به حکومت محلی این را تأیید کند که این شخص پروندهٔ پی‌تو با ایالات متحده را دارد و زمانی که از آن‌ها برای اخراج و بازداشت تحقیق می‌شود، می‌توانند این نامه را به همراه سایر اسناد مانند ویزا و پاسپورت به پولیس نشان دهند تا پولیس بتواند به او کمک کند و از اخراج معافیت پیدا کند."

خاطره نوری، یک خبرنگار افغان در اسلام‌آباد که او نیز پروندهٔ پی‌تو دارد، به رادیو آزادی گفت که این نامه را دریافت کرده است، اما نگران است که ممکن چنین نامه‌هایی برای جلوگیری از اخراج آنان کافی نباشد:

​ "داشتن این نامه برای دارند‌‌گان پرونده‌های پی‌تو در بخش اخراج خبر امیدوارکننده است، اما طبق اطلاعاتی که داریم در برخی مناطق اسلام‌آباد پولیس همین نامه‌های مهاجران افغان را نیز پاره کرده و آن‌ها را زندانی کرده است، یعنی این نامه‌ها برای حفاظت و امنیت مهاجران اسناد مدار اعتبار نیست."

حکومت امریکا رسماً در مورد این نامه‌ها چیزی نگفته است، اما به تاز‌گی روز جمعه وزارت امور خارجهٔ پاکستان بر تکمیل سریع پروندهٔ انتقال مهاجران تأکید کرد و گفت که پاکستان در این زمینه مصروف صحبت با کشورهای مهاجر پذیر است.

ممتاز بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان
ممتاز بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان

بر اساس گزارش برخی از رسانه‌های پاکستانی، ممتاز بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان روز جمعه در نشست خبری هفته‌وار‌اش گفته است که پاکستان در حال بررسی لیست‌های ارائه شده از سوی این کشورها و همچنان در حال گفتگوهای دوجانبه است.

خانم بلوچ گفته است، لازم است هرچه زودتر این پرونده‌ها بررسی شود تا به اساس آن افغان‌ها بدون کدام تاخیر به کشور سوم منتقل شوند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان همچنان گفته است که این کشور پرونده‌های مهاجرت خبرنگاران، هنرمندان و فعالان مدنی افغان مقیم پاکستان را با حساسیت زیادی بررسی خواهد کرد.

در همین حال شماری از اداره‌های سازمان ملل متحد بار دیگر از پاکستان خواسته‌اند تا در حین اخراج مهاجران فاقد اسناد قانونی افغان، به امنیت کودکان و خانواده‌هایی که از نظر امنیتی در معرض تهدید هستند، توجه کند.

XS
SM
MD
LG